menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aantasting Chelone

Ga naar meest recente reactie

Kolibri70

Kolibri70

Goedemiddag!

Ik heb een dringende vraag. Mijn chelones worden door iets aangetast. Op internet staat dat chelones niet gevoelig zijn voor ziekten e.d.

De planten staan er al jaren en hebben er tot vorig jaar nooit last van gehad.

Vorig jaar is dit begonnen; zwarte plekken en uiteindelijk verschrompeling van blaadjes en de knoppen komen uiteindelijk ook niet goed uit, als de plant al niet afsterft....

Ik heb het vorig jaar maar laten gaan. Dit jaar zag het er allemaal heel goed uit, tot nu opeens, na een week veel regen.

Ik kan geen beestjes ontdekken. Is het misschien een schimmel?

Iemand enig idee wat het is en wat ik er aan kan doen (biologisch!)

Ik hoor het graag. Alvast zeer veel dank!

Groetjes, Natasja

Bloemen & Planten

dinsdag 7 mei 2019 - 13:16
Kolibri70

Kolibri70

Foto 2

Bloemen & Planten

dinsdag 7 mei 2019 - 13:18
Kolibri70

Kolibri70

Foto 3

Bloemen & Planten

dinsdag 7 mei 2019 - 13:19
Kolibri70

Kolibri70

Foto 4

Bloemen & Planten

dinsdag 7 mei 2019 - 13:20
MrGoofy

MrGoofy

Mogelijk teveel water?
Door de regen kan dit mss wel het geval zijn bij grond die niet echt doorlatend is.
dinsdag 7 mei 2019 - 15:23
Kolibri70

Kolibri70

Bedankt voor uw reactie.

Deze plant zou erg van medium to zeer natte grond houden. Ik dacht eerder dat deze te droog was, zelfs na de regen, maar in de voortuin staan ze ook. Daar hebben ze geen enkel vlekje.

De grond is goed doorlatend. Ik dacht misschien een schimmel in de grond? Ik kan er helemaal niets over vinden op het internet en ik wil heel graag weten wat er nu aan de hand is.

Andere jaren keek ik er nooit naar, ging alles vanzelf goed. Soms zeer droge periodes, dan weer heel nat. Nooit problemen gehad.

Heel vreemd en ik wil er graag iets aan doen voordat alle planten helemaal verschrompelen.
dinsdag 7 mei 2019 - 18:11
Tuinprins

Tuinprins

Interessant geval!

Als ik zoiets zie dan is mijn eerste gedachte een schimmelaantasting. Bij een schimmelaantasting moet je niet denken aan iets wat gepaard gaat met zichtbaar schimmelpluis zoals je bijvoorbeeld soms ziet bij bedorven etenswaar. Bij planten moet je dan denken aan een levensvorm die je niet met het blote oog kunt zien maar waar je wel de uitwerking van ziet op de plant. Bladvlekken en taksterfte zijn bekende vormen van schimmelaantastingen.

Chelone staat bekend als een gezonde plant maar kan toch last hebben van een aantal schimmelziektes die o.m. bladvlekken veroorzaken. In de literatuur worden o.a. genoemd: Colletotrichum, Alternaria en Botrytis. Meest waarschijnlijk lijkt mij een Botrytis aantasting. Sterven er ook stengels af of vallen die om?

Een Botrytis aantasting kan o.m. ontstaan als de planten vaak van bovenaf water krijgen of je geeft 's avonds water zodat de planten nat de nacht in gaan. Als planten dicht op elkaar staan in een tuin met weinig ventilatie (wind) dan is er een grotere kans op Botrytis.

De meeste schimmelziektes zijn niet effectief aan te pakken met biologische middelen. Botrytis is alleen goed te bestrijden met chemische middelen en bij voorkeur moet preventief worden gespoten. Geschikte middelen zijn in de regel niet voor de gewone consument beschikbaar, alleen voor mensen in het bezit van een spuitlicentie. Zit Botrytis eenmaal in de plant dan gaat dat er niet vanzelf uit, de plant blijft er ieder jaar last van houden.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 7 mei 2019 - 20:56
Kolibri70

Tekst aangepast

Kolibri70

Hartelijk dank Tuinprins!

Ik denk dat je gelijk hebt en het een schimmel is. Erg jammer, want ik houd niet van chemische middeltjes en zal deze dan ook niet gebruiken.

Ik geef inderdaad wel eens water van bovenaf. Nu is het sinds de regen ontstaan.

De stengels zijn (nog) niet aangetast, maar ik kan me wel herinneren dat vorig jaar verschillende planten zijn verdord. De planten staan in een hoger gedeelte van de tuin, dus een ventilatieprobleem is het waarschijnlijk niet.

Het is zo jammer want ik ben echt fan van deze plant. Zo leuk hoe de hommels erin kruipen.

Misschien de grond helemaal afgraven, nieuwe grond en nieuwe planten erin zetten?

Dit jaar laat ik het nog wel gaan en kijk ik hoe het zich verder ontwikkelt.

Groetjes, Natasja
dinsdag 7 mei 2019 - 21:53
Tuinprins

Tuinprins

Planten die door droogte of juist een te natte standplaats verzwakt zijn, krijgen eerder last van schimmelziektes. Als je water geeft doe dit dan bij voorkeur 's morgens zodat de planten snel opdrogen en niet nat de nacht ingaan. Veel schimmelaantastingen gedijen bij vochtige en tamelijk warme omstandigheden.

Mijn advies is doorgaans om door schimmelziektes aangetaste planten te vervangen door iets totaal anders (wat geen familie is van de zieke planten). Ik weet dat dat gemakkelijker gezegd is dan gedaan want de eenheid van de beplanting laat dat niet altijd toe. Een tweede optie is om de grond af te graven en te vervangen door nieuwe grond. Houd hierbij wel in het achterhoofd dat schimmelsporen in de tuin aanwezig KUNNEN zijn en zo voor herbesmetting kunnen zorgen.

Ik zou het zeer waarderen als je ons via dit forum op de hoogte houdt van het wel en wee van je Chelones. Bij voorbaat dank hiervoor.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 8 mei 2019 - 05:57
MrGoofy

MrGoofy

Hoeveel van de grond graaf je best af prins?
Is het mogelijk om vb na een jaar dan opnieuw dezelfde plant daar te plaatsen?
Er een winter over laten gaan zeg maar.
woensdag 8 mei 2019 - 06:50
Kolibri70

Kolibri70

Nogmaals dank! Ik houd je op de hoogte.

Groetjes, Natasja
woensdag 8 mei 2019 - 08:21
Tuinprins

Tuinprins

Hoeveel van de grond graaf je best af prins?


40--50 cm.

Maar zoals gezegd: schimmelsporen zitten waarschijnlijk in de tuin dus kans op herbesmetting bij het aanplanten van dezelfde soort is reëel. Een jaar wachten maakt doorgaans niet zoveel uit omdat schimmels diverse jaren in de tuin kunnen overleven. Wisselteelt in de groentetuin is ook deels ontstaan om grondgebonden schimmelziektes (bijv. Phytophtora infestans bij aardappelen) tegen te gaan.

Ik weet van de pioenen- en lelieteelt dat de grond om de zoveel jaar wordt behandeld met chemische middelen of gestoomd om Botrytis en andere schimmelziektes tegen te gaan. Of er worden akkers gehuurd waarop eenmalig een kweek wordt opgezet en daarna huurt men weer nieuwe akkers zodat men met een schone lei begint.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 9 mei 2019 - 06:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon