menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Plant groeit niet meer

Ga naar meest recente reactie

steelgate

Steelgate

Ik heb deze plant al verschillende jaren en deze bloeit ook alle jaren, maar deze blijft steeds dezelfde grootte.
Wat zou ik hier aan kunnen doen om deze te laten groeien? Graag tips!

Zou dit helpen, als ik de aarde vernieuw en wat wortels afknip, zodat deze ruimte hebben om te groeien?

Naam van de plant ken ik niet.

Alvast bedankt!

Bloemen & Planten

dinsdag 23 april 2019 - 09:48
Tuin Dina en Dany

Tekst aangepast

Tuin Dina en Dany

Beste,

De plant is een Skimmia Japonica(Japans) word idd niet zo groot. Je zou hem kunnen verpotten in een grotere pot of de plant wat naar boven brengen en wat nieuwe aarde onderaan in de pot bijbrengen.
Andere optie is uitplanten in de volle grond. Hij staat wel volledig in bloei, dus ik denk wel dat hij het naar zijn zin heeft?
Groeten
Dany
dinsdag 23 april 2019 - 10:11
xanderbere19

Xanderbere19

Ziet er meer uit als noodbloei... Zo op het eerste gezicht veel te weinig voeding! Uit de pot halen, de potgrond zo veel mogelijk verwijderen zonder de wortels al te zeer te beschadigen, oppotten in verse potgrond voor Rhododendron/Hydrangea. Hij kan terug in dezelfde pot. Na het oppotten royaal watergeven (5 liter), in de schaduw zetten en regelmatig (maar niet te veel, pot even optillen om te voelen of er nog genoeg water in de kluit zit) water zonder meststoffen geven. Na een week of 3 kun je de plant in de halfschaduw zetten en na 6 weken kun je de plant weer regelmatig water met meststoffen gaan geven (als ie tenminste weer goed groeit!)
dinsdag 23 april 2019 - 12:57
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Haal die gewoon uit die pot en plant die in de tuin.
dinsdag 23 april 2019 - 16:55
Tuinprins

Tuinprins

Als ik in zo'n pot zou staan dan zou ik ook niet groeien, zelfs niet in de breedte
woensdag 24 april 2019 - 05:51
steelgate

Steelgate

Bedankt voor de tips! Ga dit weekend mijn werk van maken.
woensdag 24 april 2019 - 09:05
xanderbere19

Xanderbere19

Planten zijn kleurenblind Tuinprins...
woensdag 24 april 2019 - 10:58
Tuinprins

Tuinprins

maar ik niet!
woensdag 24 april 2019 - 18:08
steelgate

Steelgate

Nog een vraagje: welke voeding neem ik best voor deze plant?
donderdag 25 april 2019 - 09:01
WiPe

WiPe

Planten zijn helemaal niet kleurenblind. Integendeel, planten nemen zelfs de kleur van het licht waar, terwijl wij alleen maar de kleuren kunnen waarnemen die door een object terug gekaatst worden.

Wit zonlicht bestaat uit verschillende kleuren licht. Dit kun je zien als je naar een regenboog kijkt. Als wit licht een boomblad bereikt, worden sommige kleuren licht teruggekaatst en andere opgenomen. De kleuren die in het blad worden opgenomen, verliezen energie en daardoor verandert de kleur een beetje. Dit veranderde licht vervolgt weer zijn weg uit het boomblad en hierdoor is de samenstelling van het witte licht onder een boom anders dan boven de boom. Andere bomen kunnen via hun bladeren dit veranderde licht detecteren met behulp van speciale eiwitten. Deze eiwitten worden bij verschillende kleursamenstellingen al dan niet 'geactiveerd' en beïnvloeden de groei. Een andere kleurverhouding in het licht resulteert in een kleiner aantal actieve groei-eiwitten waardoor de groei minder wordt in de richting van het veranderde licht.
donderdag 25 april 2019 - 10:33
xanderbere19

Xanderbere19

Allemaal waar WiPe, maar planten hebben naar mijn beste weten ogen noch bewustzijn en de kleur van de pot waarin ze staan zullen ze dus niet waarnemen. Mijn huid wordt ook bruin als ik in de zon zit...
donderdag 25 april 2019 - 11:52
xanderbere19

Xanderbere19

Wat de voeding betreft: na het verpotten 6 weken helemaal geen voeding en daarna elke 6 weken bijvoorbeeld 2 handjes gedroogde koemestkorrels verdelen over het hele oppervlak.
donderdag 25 april 2019 - 11:56
steelgate

Steelgate

Oke bedankt Xanderbere19
vrijdag 26 april 2019 - 08:47
Patrikc

Patrikc

na het verpotten 6 weken helemaal geen voeding en daarna elke 6 weken bijvoorbeeld 2 handjes gedroogde koemestkorrels verdelen over het hele oppervlak.


Binnen 8 weken beginnen de dagen reeds terug te korten, dan stopt bij heel veel planten de vegetatieve groei en begint eigenlijk al de voorbereiding van de winter en van volgend seizoen... Als je dan nog moet gaan bemesten kom je te laat.
Bemesten doe je in het voorjaar.

Bekijk nog maar eens het advies van WiPe van 23/4 16h55...
vrijdag 26 april 2019 - 09:04
xanderbere19

Xanderbere19

Ho! Alleen bemesten in het voorjaar is geen goed idee! In de vollegrond zou ik daar nog enig begrip voor kunnen hebben (de resultaten zijn echter beter als je de mestgift spreidt over voorjaar en zomer), planten in pot hebben veel minder grond tot hun beschikking en voor een goede groei moet er vaker en over een langere periode worden bemest. Dat mag gerust tot half augustus. De laatste keer mesten zou ik doen met vinassekali, zodat de plant goed kan afharden voor de winter. De eerste 6 weken niet bemesten is nodig omdat in de meeste goede potgrond een hoeveelheid plantenvoeding is toegevoegd die toereikend is voor 6 weken.
vrijdag 26 april 2019 - 11:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon