menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geschikte schaduwplanten/geen direct zonlicht

Anne3

Anne3

Hallo allemaal,

Sinds enige tuin ben ik de beschik ik over een woning met een tuin. Vorig voorjaar heb ik hier enige border is aangelegd. Ook heb ik bij de garagemuur een oude zinken badkuip geplaatst en deze met planten gevuld. 

De planten in de borders doen het erg goed. De planten in de badkuip daarentegen niet. In de eerste plaats had ik onvoldoende rekening gehouden met afvoer van teveel aan water. Inmiddels heb ik gaten in de bodem gemaakt en de kuip voor de helft met hydrokorrels gevuld.

Daarnaast staat deze bak op zeer schaduwrijke plaats, terwijl er voornamelijk planten in stonden die graag zon willen. Deze heb ik daarom een ander plekje moeten geven.

Ik wil nu een aantal mooie schadeplanten in de kuip plaatsen. Ondanks dat de tuin op het westen staat en er volop zon in de rest van de tuin aanwezig is, zullen de planten in de kuip geen direct zonlicht krijgen. 's Ochtens staat de kuip volledig in de schaduw van het woonhuis en 's middags staat de kuip volledig in de schaduw van de garagemuur (muur op het noorden) Achter de garage staat een schuur die iets breder is dan de garage. Wanneer de zon verder naar het westen draait, staat kuip in de schaduw van deze muur (muur op het oosten).

Het liefst wil ik een mini Rhodondendron, Helleborus, Heuchera, Brunnera Jack Frost en mini Hosta's in de kuip planten. Ik vraag mij af of deze planten het hier goed zullen doen, aan gezien ze geen direct zonlicht krijgen. De kuip is 1m65 lang en loopt van een breedte van 35 cm naar een breedte van 66 cm.

Ook wil ik de border bij de achterschutting iets opleuken. In het midden van de border staat een klimhortensia. Aan de beide uiteinden van de schutting vroeit Hedera (ong. 1 meter breed). De border is 3m50 breed. Voor deze planten is nog ruim 20 cm border over. Moet heel veel dus. 

Kan ik voor de Hedera nog wat planten plaatsen om de border wat interessanter te maken? Ik zal zelf te denken aan Astrantia, Anemonen, Heuchera, Helleborus en siergrassen. Of wordt dit te propperig/druk?

De border staat trouwens tegen een muur op het oosten. In de vroege ochtend vangt de border 2 a 3 uur zon. Aan het eind van de ochtend staat de border gedeeltelijk in de schaduw van de schuur (muur op het noorden). In de middag staat de border in de schaduw van de schutting. Door de planten valt het en der wat zonlicht. Wanneer de Hedera en de klimhortensia groter worden, zal dit naar verwachting een stuk minder worden.

Tips en ideeën zijn van harte welkom!

dinsdag 19 maart 2019 - 19:52
Tuinprins

Tuinprins

Als er geen zon komt dan mijn dwergrhododendrons niet zo geschikt. Die hebben namelijk toch wat zon nodig om het goed te doen.

Planten die het op plekken met weinig zon goed doen:

== varens
== hosta's
== tiarella (heuchera verlangt wat zon, vooral de soorten met rood/paars blad)
== Cardamine trifoliata
== diverse Carex soorten (ben er zelf geen fan van)
== enkele tuingeranium soorten o.a G. phaeum, G. nodosum en G. macrorrhizum
== diverse Epimedium soorten o.a. E. versicolor
== Vinca minor
== Hacquetia epipactis

etc. etc.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 19 maart 2019 - 20:12
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Rodgersia wil ook in de schaduw. Even een foto van het mooie blad.

Bloemen & Planten

woensdag 20 maart 2019 - 11:52
Anne3

Anne3

Bedankt voor het meedenken!

Rodgersia vind ik erg mooi, maar wat aan de grote kant voor de kuip. Omdat het me nog niet gelukt is een combinatie te maken die me zelf ook aanspreekt, ga ik de kuip waarschijnlijk verplaatsen zodat deze in de zon komt te staan.
vrijdag 29 maart 2019 - 13:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon