menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker zandgrond

Ga naar meest recente reactie

Jipka

Tekst aangepast

Jipka

Ik zoek hier eigenlijk mensen die ervaring hebben met bodembedekkers op zandgrond. (Z-W gelegen = volle zon)
Welke doen het super op deze grond? Grootste bedoeling is onkruid tegenhouden en de bodem vochtiger houden dan hij nu is... Liefst niet té snelgroeiend m.a.w. zeker geen woekeraar!
Bedankt voor de ideëen!
zondag 17 maart 2019 - 13:34
Louisa S

Louisa S

Er zijn veel soorten sedums die in aanmerking komen ... ze doen het super in zandgrond !
zondag 17 maart 2019 - 14:30
Polplastron

Polplastron

Ik ben hier nogal content van Silene uniflora (en cultivars); deze plant is semi-groenblijvend en kan mits een mini-snoeibeurt in het voorjaar heel mooi terug uitlopen. Zowel het blad als de bloemen zijn interessant om te zien.

Ook verschillende Geranium-soorten en cultivars zijn mogelijk: denk hierbij vooral aan Geranium macrorrhizum (en cultivars) of Geranium cantabrigiense (en cultivars). Deze zijn namelijk ook semi-groenblijvend en vragen geen onderhoud. Bovendien groeien ze goed dicht en houden zo het onkruid enigszins weg. G. x magnificum is wel wat hoger, maar ook zeker een aanrader.

Sedum reflexum doet het hier ook goed, maar bedekt, naar mijn ervaring, niet echt goed de grond.

In de voortuin heb ik hier Phlox subulata-cultivars staan die in het voorjaar mooi bloeien en zeer goed de grond bedekken.

Ook Geum-soorten en -cultivars doen het goed op deze plek. En als er geen al te hete middagzon op het plekje schijnt, zijn eventueel ook eikvarens (Polypodium vulgare) een mogelijkheid.

Al deze lage planten laten zich goed combineren met botanische tulpjes zoals Tulipa tarda, T. turkestanica, ... of met narcissen (hoewel die liever iets minder in de vlakke zon staan).

Groeten,
Pol
zondag 17 maart 2019 - 14:54
Tuinprins

Tuinprins

Onkruid tegen houden met bodembedekkers: dat werkt alleen als het een goed gesloten dek is/wordt en, ZEER BELANGRIJK, er de eerste 3 jaren regelmatig wordt gewied zodat het onkruid niet de kans krijgt zich te vestigen tussen de bodembedekkers. Als (wortel)onkruiden zich eenmaal gevestigd hebben tussen bodembedekkers dan kun je het zaakje net zo goed rooien want dat is amper vrij van onkruiden te krijgen. Heb al vaak laagblijvende Sedums en Vinca minor gerooid omdat het vol zat met kweekgras.

Dus als je denkt dat je met bodembedekkers niet meer hoeft te wieden dan heeft bovenstaande je hopelijk snel van dit idee afgebracht. Vooral de eerste jaren zul je zeer regelmatig (in de zomer iedere 2 weken) moeten wieden anders loopt het op een faliekante mislukking uit.


Gegroet, de tuinprins


maandag 18 maart 2019 - 07:51
Jipka

Jipka

Allen bedankt voor de leuke, interessante reacties!

@ Tuinprins: is zeker niet de bedoeling om totaal niks meer te moeten doen in de tuin hoor maar alle beetjes die helpen om het onkruid te temperen zijn meegenomen vind ik.
Ken niet veel mensen die met veel plezier onkruid wieden .
Niettegenstaande ik wél hoop, dat eens de bodembedekkers een beetje dichtgegroeid zijn, het onkruid wieden sterk verminderd.
Ik werkte nog nooit met bodembedekkers dus vraag mij alleen nog af: eens bodembedekkers 'volgroeit', lijkt het mij toch niet makkelijk dan nog onkruid te wieden of is dat dan totaal niet meer nodig??
maandag 18 maart 2019 - 09:17
Tuinprins

Tuinprins

Beschouw wieden als een filosofische bezigheid ... wat je niet allemaal te binnen schiet

Als bodembedekkers goed dicht gegroeid zijn dan zul je weinig hoeven te wieden. Je zult echter wel op je hoede moeten zijn. Een pluisje van een paardenbloem heeft maar zeer weinig plek nodig om te ontkiemen. Als een paardenbloem een flinke penwortel heeft gevormd zijn ze vaak lastig te verwijderen. Meestal breekt de wortel halverwege af en vanuit het stuk achtergebleven wortel groeit de paardenbloem opnieuw naar boven.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 19 maart 2019 - 06:08
Roeli

Roeli

Wel eens gedacht aan penningkruid ?
Zo'n geel tapijt op de grond is prachtig.
dinsdag 19 maart 2019 - 12:58
Jipka

Jipka

@Roeli: had ik ook al aan gedacht maar tot mijn spijt blijkt penningkruid goed voor natte, vochtige grond en gezien ik met zandgrond zit... Jammer maar helaas...
woensdag 20 maart 2019 - 09:26
Dany

Dany

penningkruid goed voor natte, vochtige grond

Ik heb ook zandgrond en het groeit hier al 20 jaar zonder problemen
woensdag 20 maart 2019 - 10:13
Jipka

Jipka

M.a.w. dan hebben alle kenmerken van een plant zoals standplaats, grondsoort e.d. maar een kleine betekenis??? Pfff maakt het nog makkelijker voor iemand die er de beste planten voor zijn grond probeert uit te kiezen. Zie de bomen door het bos niet meer...
donderdag 21 maart 2019 - 09:35
Polplastron

Polplastron

Nee hoor: die hebben wel degelijk een betekenis. Maar er zijn nu eenmaal een aantal planten die wat meer of minder kieskeurig zijn. Penningkruid is er daar een van.
donderdag 21 maart 2019 - 16:53
leerling

Leerling

Mocht je er voor open staan, hier (droge zandgrond) gebruik ik planten die hier vanzelf grooeien als bodembedekker.

Momenteel staat de paarse dove netel er mooi blij (o.a. goed voor de vroege bijen), en begint stinkende gouwe terug op te komen. Ook vogelmuur doet het goed. (Lekker bij een slaatje of als groen bij een 'smos'.) Brandnetel mag hier in een hoekje oook blijven staan. Lekker in soep en goed voor vlinders. (Ik snoei ze wel wat in zo gauw ze in 't zaad komen. Kwestie van de buren te vriend te houden. Al las ik onlangs dat dat zaad ook gegeten wordt als een superfood.)
Minder bodembedekkend, maar ook lekker zijn o.a. look-zonder-look en hondsdraf die later op het jaar verschijnen.

Als je inheemse planten inzet als bodembedekker, krijgt je een wisselende beplanting (niet alle kruiden staan het jaar rond in blad) waar je dikwijls ook onze eigen dieren mee verder helpt.

Zie je planten die veel mensen vooral als onkruid zien niet zitten, dan zijn gekendere kruiden, zoals Origanum vulgare 'Compactum', bosaardbeitjes, munt... misschien wel welkom. (Misschien wat uitkijken met munt. Die staat hier in een pot in de grond, omdat die inderdaad durft woekeren.)

Bij mijn moeder (wat rijkere en minder droge zandgrond) doet bedstro het ook prima.

Lavendel, tijm, kruiprozemarijn... doen het hier niet zo goed. Ik vermoed dat de grond iets te zuur is.
donderdag 21 maart 2019 - 22:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon