menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp bij aanpassen tuin gevraagd

Ga naar meest recente reactie

Miriam1979

Miriam1979

Wie kan me helpen? Had de buxus eruit willen halen, de boom goed terugsnoeien en dan een bodembedder zoals kardinaalshoed op de grond. Evt met cacaodoppen. Dan een paar leuke planten die winter groen blijven zoals de laucotoe curly red.

Maar nu vertelde mij iemand dat die bodemdekker vaak luizen af krijgt? Zoek eindelijk iets dat niet gespoten hoeft te worden en niet woekert en je weinig o dat houd aan hebt maar wel wintergroen blijft.

Bloemen & Planten

zaterdag 23 februari 2019 - 15:45
kerstkind

Tekst aangepast

Kerstkind

Hallo Miriam,
misschien alles eruit op de boom na. Worteldoek er in met daar overheen grove kiezel.
En hierin enkele hebe, verschillend gras of wintervaste plantjes zetten.
Nog eventueel aan te kleden met mooie boomstronk of grote stenen.
Groen én onderhoudsvriendelijk!
groetjes José
zaterdag 23 februari 2019 - 22:34
Tuinprins

Tuinprins

En dodelijk saai!

Waarom toch altijd grind, kiezel, steen? Tuin/border is toch voor planten .....

Die Leucothoe Curly Red zou ik daar zeker niet planten want die plant kan slecht tegen droogte (met name in de zomer) en ik heb het vermoeden dat die border pal in de zon ligt en het in de zomer daar tamelijk droog wordt. Bovendien heeft die plant de neiging om na een paar jaar uit elkaar te vallen.

Die bodembedekkende kardinaalsmutsen hebben volgens mij in de regel weinig last van luizen. Het zijn met name de wat hoger groeiende Euonymus japonicus soorten waar luizen in zitten. Je hebt dit vaak pas door als er een zwarte schimmel op de bladeren verschijnt. Die zwarte schimmel groeit op de uitscheiding ('honingdauw') die de luizen produceren.


Gegroet, de tuinprins

zondag 24 februari 2019 - 08:24
kerstkind

Kerstkind

Sorry Tuinprins,
waarom "dodelijk saai"?
Dit hoeft toch écht niet...….Je kunt door het doek ín de kiezel gewoon plantjes zetten.
En de boomstronk aankleden met vetplantjes.
Best veel mogelijkheden om het niet saai te laten worden
Ik ben ook geen fan van een volledig beklinkerde tuin hoor.
Maar welk advies (idee) wil jij Miriam dan meegeven?
groetjes José
zondag 24 februari 2019 - 10:24
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou daar rustig wat bladverliezende planten bij zetten die in de zomer bloeien maar ja, het adagium van 'groenblijvend en weinig onderhoud' is blijkbaar voor 90% van de tuinbezitters het uitgangspunt.


Gegroet, de tuinprins
zondag 24 februari 2019 - 10:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon