menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimrek met clematissen

Ga naar meest recente reactie

Stadstuintje

Stadstuintje

Hallo,

ik heb dit forum onlangs ontdekt en er al zeer veel van bijgeleerd maar heb nu zelf nog een vraagje waarvoor ik hier niet meteen een antwoord vind: ik heb onlangs een klimrek van 8 meter breed en 3,5 meter hoog geplaatst (houten palen met daartussen zowel horizontale als verticale geplastificeerde ijzerdraad). Daar wil ik nu een aantal clematissen op loslaten. Maar hoeveel clematissen zijn er nodig om een dergelijk rek (mettertijd) compleet met clematissen te bekleden? Ik heb deze vraag ook al aan een kweker gesteld en deze raadde mij volgende combinatie aan: 1 montana, 1 armandii, 3 viticella en 1 grootbloemige.

Bijkomende ideeën en/of suggesties zijn meer dan welkom! Met name ook hoe ik die combinaties best plant (plantafstand, groepering) want dat is mij bijvoorbeeld bij bovenstaande combinatie ook nog niet helemaal duidelijk.
dinsdag 8 mei 2007 - 16:35
Esem

Esem

Goede middag en welkom op dit fantastisch forum.
Persoonlijk zou ik de montana weglaten het is een geweldige groeier en gaat veel van de andere clematissen verdringen.
De armandii is ook een krachtige groeier maar blijft toch meer in de perken.

Ik zou kiezen voor 6 of 8 soorten die niet allemaal op het zelfde tijdstip bloeien
versprijd over het hele bloeiseizoen zodat je het hele seizoen rond bloemen hebt.
De viticella's zijn voor mij de makkelijkste soorten,de grootbloemige kunnen als eens last hebben van de gevreesde verwelkingsziekte.
Bij het planten zijn het alleen de grootbloemige die je dieper moet planten dan ze oorspronkelijk in hun op staan, de andere gewoon planten zoals deze in pot staan.

Gr Esem,
dinsdag 8 mei 2007 - 19:07
Stadstuintje

Stadstuintje

Alvast bedankt voor je antwoord maar dan heb ik nog steeds 1 vraagje: op welke afstand plant ik deze van elkaar? Ik heb namelijk gelezen dat sommige soorten nogal de neiging hebben om recht omhoog te gaan en zich niet zozeer in de breedte ontwikkelen. Is dit correct en over welke soorten zou het dan juist gaan? Of kan ik alles grosso modo op 1 meter afstand van elkaar planten en krijg ik dan wel na verloop van tijd een mooi dichtgegroeid klimrek?

Allemaal zaken die ik natuurlijk ook zelf mettertijd zal ontdekken maar ik zou toch al graag een goede start nemen...
dinsdag 8 mei 2007 - 20:45
sylvain

Sylvain

stadstuintje hoeveel palen heb je aan dat rek staan want ge moet denken in het begin niet maar na een drie tal jarenzal dat een heel gewicht teweeg brengen en dan moet het ook blyven staan , rond een paal of een boom of een klimrek het is altijd prachtig een climatis te zien groeien en bloeien.
hoeveel wilde u er zetten 6stuks op 8 meter dan kunt ge ze maar zetten op 2,00meter van elkaar als ge op de hoek palen begint dan is dat meer als voldoende.
Ik heb de myn blauwe regen en een clematis op 5 meters van elkaar aan byde zyde en dan een dak van 2meter breed daar staan dan 2 clematisen en 2 blauweregens tegen aan groetjes en dag
woensdag 9 mei 2007 - 02:12
Stadstuintje

Stadstuintje

Sylvain, er staan 5 palen. Dus ongeveer ééntje elke 2 meter. De palen zitten ongeveer een 80-tal centimeter in de grond maar een groot voordeel is dat ze eigenlijk op slechts 10 centimeter van een (stevige) muur verwijderd staan. Dit betekent dat ik het rek sowieso nog extra kan vastzetten door de palen indien nodig aan de muur te bevestigen (en ik vermoed ook dat dat binnen 1 à 2 jaar wel degelijk nodig zal zijn om de boel recht te houden).

Ik denk ook dat de aanbevelingen van de kweker wat aan de optimistische kant zijn (iets te veel clematissen voor de beschikbare ruimte). Ik was eerder ook al in de richting aan het gaan van 1 clematis montana of armandii aan elk uiteinde en dan in het midden nog 2 viticella's of grootbloemige variëteiten.
woensdag 9 mei 2007 - 03:30
sylvain

Sylvain

Beste stadstuintje ik denk dat ge dar een goede beslissing in doet en de teelers die vragen een gat te maken van veertig op veertig en veertig diepen dan de voet gelyk of het licht aan de soort iets dieper
Ik zelf heb de montana mayleen maar ge moet eens op de site van www.clematis.be dan ziet ge de verschillende soorten groetjes en dag
woensdag 9 mei 2007 - 06:16
Esem

Esem

Mijn overbuur had ze op een meter afstand van elkaar geplant,en na enkele seizoenen was alles mooi dichtgegroeid.
Als je dit in je achterhoofd houd dan heb je toch al vlug 8 stuks nodig.
Ik heb 26 soorten clematissen in de tuin maar nergens staan er meer dan twee bij elkaar.
De meeste van de clenatissen groeien in bomen en struiken.
An folkart is een weefclenatis, en groeit door de border in de vaste planten.

Gr Esem,
woensdag 9 mei 2007 - 07:02
Stadstuintje

Stadstuintje

Het is de kweker van www.clematis.be die me 6 clematissen had aanbevolen. Misschien dan toch zijn aanbevelingen volgen maar dan een beetje oppassen wat betreft de grotere montana-variëteiten zodat deze de andere niet gaan overwoekeren.

Sylvain en Esem, alvast bedankt voor jullie input!
woensdag 9 mei 2007 - 15:42
sylvain

Sylvain

Stadstuintje zoals de montana Mayleen is een klein bloempje is wel een goede klimmer gaat tat 6,5 meter maar die man in Tielt Winge is wel èèn van de beste kweekers van Belgieen heeft heel gezonde planten groetjes en dag
woensdag 9 mei 2007 - 16:51
Flowertje

Flowertje

Ook bij kwekerij Böttcher vind je een enorme waaier aan soorten. Heb er vorig weekend nog twee soorten bij gekocht op de Tuindagen van Beervelde.
woensdag 16 mei 2007 - 05:40
Catgarden

Catgarden

'Ann Folckart' is toch een cultivar van Geranium ? Of bestaat die cultivar ook in struikvormende, niet klimmende clematis ?
woensdag 16 mei 2007 - 18:38
Esem

Esem

Catgarden,
volledig met je eens een grove fout van mij, idd,het is een geranium en geen Clenatis

Dom Dom Dom van mij

Mijn exuus ervoor.
Gr Esem
donderdag 17 mei 2007 - 06:28
Esem

Esem

Maar wel een mooie om hem ook erdoor te laten groeien
Esem,
donderdag 17 mei 2007 - 06:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon