menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alliums zaaien

Ga naar meest recente reactie

RW5

RW5

Ik heb van 3 verschillende Alliums zaden binnen gekregen. Is het mogelijk om ze nu al te gaan ontkiemen?
woensdag 17 oktober 2018 - 13:37
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Het zaad van sommige Allium soorten heeft eerst een koude periode van 1 tot 2 maanden nodig alvorens het kan ontkiemen. Er zijn Allium soorten waarvan het zaad eerst enkele weken warmte nodig heeft, daarna koude, waarna het bij het stijgen van de temperaturen zal ontkiemen.

Het gemakkelijkst is het om de zaden nu te zaaien waarbij het zaaisel buiten wordt geplaatst en wordt blootgesteld aan de weerselementen. Vorst kan geen kwaad voor het zaaisel. Zorg dat vogels, katten, muizen en kinderen (!) niet bij het zaaisel kunnen. In het voorjaar zal dan ontkieming plaatsvinden.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 17 oktober 2018 - 20:18
RW5

RW5

Ik zou graag willen dat ik ze nu al kan laten ontkiemen in potjes, zodat de planten sneller groot zijn.
woensdag 17 oktober 2018 - 22:03
Carib

Carib

Aangezien alliums bolgewassen zijn duurt het, afhankelijk van de soort, enkele jaren/groeiseizoenen voordat de bol een bloeibare maat heeft. Het lijkt me niet echt zinvol om zaailingen met kunst en vliegwerk door de winter te halen, gelet op de beperkte tijdswinst. De soorten die soortecht uit zaad komen, zijn veelal ook goedkoop als bollen te koop. Dat levert de meeste tijdswinst op.
woensdag 17 oktober 2018 - 22:56
Tuinprins

Tuinprins

Ben het met Carib eens. Alleen als het gaat om echt zeldzame soorten dan zou ik ze zelf zaaien maar dan wel in een natuurlijk ritme zodat je niet zit met het probleem van de zaailingen de winter door zien te krijgen.

Om welke soorten gaat het eigenlijk?

Allium hollandicum 'Purple Sensation' is nu tamelijk goedkoop als bol in de meeste tuincentra te krijgen. Over een paar weken worden die afgeprijsd dus nog goedkoper!


Gegroet, de tuinprins
donderdag 18 oktober 2018 - 06:50
RW5

RW5

Ik heb de aflatunense de schubertii en de karataviense.

Als ik ze nu ontkiem, heb ik straks in het voorjaar al een grotere plant. Zo dacht ik het. Maar dan doe ik het wel in het voorjaar. Ze hoeven ook nog niet het komende jaar te bloeien.
donderdag 18 oktober 2018 - 13:38
Carib

Carib

Stel je niet te veel voor bij een zaailing van een allium. Het is gewoon een soort sprietje het eerste jaar, een echte plant zou ik dat nog niet noemen.
donderdag 18 oktober 2018 - 16:49
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Allium karataviense moet vers worden gezaaid. Als het zaad te veel uitdroogt dan sterft het embryo in het zaadje. Als je met het uitzaaien wacht tot het voorjaar is het zaadje dood en zal het nooit ontkiemen.

Allium aflatunense en christophii willen eerst een paar weken warmte (15--20 graden) daarna 1 tot 2 maanden koude (rond 5 graden Celsius of minder). Het beste is om nu te zaaien en het zaaisel buiten te zetten zodat natuurlijke stratificatie plaatsvind.

Bij zaaien van Allium soorten heb je na 3 tot 7 jaar de eerste bloemen (is beetje afhankelijk van de soort). Eerste jaren zie je alleen een grassprietje, ondergronds wordt de bol groter.

Het is altijd verstandig om eerst na te gaan wat de vereisten voor ontkieming van een plantensoort zijn alvorens je begint met het zaaien. Dit voorkomt teleurstelling.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 19 oktober 2018 - 06:27
Patrikc

Patrikc

Volg de natuur: die zaden vallen in de zomer op de grond en zullen dan afhankelijk van soort en weersomstandigheden voor of na de winter kiemen.

Dus dringend zaaien zou ik zeggen, buiten.
vrijdag 19 oktober 2018 - 11:56
RW5

RW5

Oke dan zet ik ze allemaal buiten.

Maar ik kan ze gewoon in potjes doen met potgrond ipv volle grond?
vrijdag 19 oktober 2018 - 13:31
Patrikc

Patrikc

ja, maar in potjes moet je de watergift goed opvolgen
vrijdag 19 oktober 2018 - 15:54
RW5

RW5

Ik zet ze in een kweekbak. Dan komt er niet veel water bij, maar wordt het toch vochtig.
vrijdag 19 oktober 2018 - 19:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon