menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Walnootboom planten uit walnoot

Ga naar meest recente reactie

saken

Saken

2wk. geleden 5 walnoten geraapt onder een walnoot boom.
Nu wil ik ze graag gaan planten. Op itnernet lees ik dat je ze in de koelkast kan doen en dat ze dan na 3 maanden ontkiemen.
Hoe werkt dit precies? Elke keer water op spuiten en in de koelkast laten zitten in een afgesloten pot?
maandag 1 oktober 2018 - 20:32
Dany

Tekst aangepast

Dany

Gewoon in de grond steken en vergeten, hij zal wel boven komen. Ik heb er 3 jaar geleden 1 in een bloempot gestoken zie foto



maandag 1 oktober 2018 - 20:37
pplakke

Pplakke

Zelf heb ik geen walnotenbomen bij de buren wel, en de eekhoorns graaft die noten overal in. In de lente komen er telkens veel uit dus inderdaad gaat van zelf.
maandag 1 oktober 2018 - 20:57
saken

Saken

Dus gewoon in pot op terras? Gaan ze niet kapot van de kou / vorst?
maandag 1 oktober 2018 - 21:45
Dany

Dany

gewoon in pot op terras, ja en naar niks om kijken je moet hem niet in stenen pot steken want dan heb je kans dat je pot kapot gaat door vocht en vorst.
Die foto van mij is genomen dit jaar in juli. Ik heb hem achteraf kort gesnoeid, ik zal morgen een foto nemen zoals hij er nu bij staat
maandag 1 oktober 2018 - 21:53
saken

Saken

Wel water geven neem ik aan? Regelmatig? En in de shadow of ?
maandag 1 oktober 2018 - 21:56
pplakke

Pplakke

Bij mij groeien ze ook onder dennen dus kunnen ook tegen schaduw. In een pot zal je inderdaad moeten water geven in volle grond niet.
maandag 1 oktober 2018 - 22:11
Carib

Carib

Uit een eerder bericht van Saken over o.a. tomatenplanten:
"Ik heb ze allemaal binnen staan, woon 5 hoog."

Eet die 5 noten over een paar weken gewoon lekker op. Walnoten zijn geen bomen die je binnen kunt houden, niet op een balkon en niet in een kleine tuin.
maandag 1 oktober 2018 - 23:35
saken

Saken

ik ga ze bij mijn ouders planten...
dinsdag 2 oktober 2018 - 00:39
Tuinprins

Tuinprins

== Walnoten moeten vers worden gezaaid.

== Als je ze in een pot met potgrond plant dan moet je er voor waken dat de potgrond niet te nat wordt in de winter. Als de potgrond te nat is, is er grote kans dat de walnoot van binnen wegrot.

== Beter plant je ze in gewone zwarte grond. Ik zou ze bij je ouders direct in de tuin planten en de plek markeren. Dan 1 of 2 jaar op die plek laten staan, daarna op de definitieve plek zetten (jonge walnoten zijn prima te verplanten).

== Vorst kan geen kwaad.

== Walnoten ontkiemen in april/mei.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 2 oktober 2018 - 07:32
Dany

Tekst aangepast

Dany

Zoals beloofd hier een foto van hoe hij er nu bij staat na zijn zomersnoei. Ik heb die eigenlijk niet geplant maar het is een noot die gekiemd heeft in onze tuin en die ik in een pot heb gezet. Ik weet niet welke soort en omdat een notelaar een grote boom kan worden en onze tuin daar niet geschikt voor is doe ik een poging om hem klein in een pot te houden. In de zomer en zeker dit jaar moet ik hem veel water geven maar vanaf nu tot volgend seizoen blijft hij gewoon buiten in weer en wind.

dinsdag 2 oktober 2018 - 09:49
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Walnoten zaaien is inderdaad supermakkelijk, gewoon in de herfst, buiten, in of zelfs gewoon bovenop de grond leggen. Ik heb er enkele staan die door de kraaien 'uitgestrooid' zijn (eekhoorntjes zitten hier helaas niet), omdat er plaats genoeg is mogen ze blijven staan.

Leuk experiment, een noot zaaien, maar als je je ouders plezier wil doen dan koop je beter een geënte walnotenboom, dan heb je enkele jaren voorsprong, en vooral je hebt enige zekerheid over de eigenschappen van de latere vruchten (grootte en smaak).
dinsdag 2 oktober 2018 - 10:49
saken

Saken

Als de noot niet bevalt kan ik later de boom altijd nog kappen toch? Walnoot hout schijnt wel erg mooi te zijn om dingen van te maken.
dinsdag 2 oktober 2018 - 15:13
pplakke

Pplakke

Ik weet niet wanneer een notenboom precies noten begint te dragen. Volgens internet na 10 jaar pas en je vind ze dan niet lekker. Dan ben je met dit hout ook nog niets want dat duurt misschien 50 jaar eer de boom dik genoeg is. En als je dan een nieuwe moet planten zijn we al 20 jaar verder eer je noten hebt. Mij lijkt het simpeler om dit hout te kopen als je daar iets in wil maken. En nu gewoon een boom te kopen om van zicht te genieten en de noten.

Volgens deze link smaakt Juglans regia drjanovski het beste. Maar vind op internet niets van info over de boom.

http://www.houtwal.be/vakartikels/noten/walnoten-planten-snoeien.htm
dinsdag 2 oktober 2018 - 21:07
Dany

Dany

Dat heb ik gevonden in de catalogus van Smallekamp
https://www.desmallekamp.nl/nl/catalogus
Juglans regia ‘Drjanovski’
Evenals de ‘Drjanovski’ is één van de beste Oost-Europese rassen, en ook afkomstig uit Bulgarije. Het is een goede sterke groeier, Dit ras is protandrisch, . De boom loopt laat uit en draagt na ongeveer vier jaar na veredeling zijn eerste vruchten, de kwaliteit en de grootte van de kern zijn uitmuntend. De noten zijn middel groot.
dinsdag 2 oktober 2018 - 23:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon