menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Walnoten bolsters zwart

Ga naar meest recente reactie

Nelleke Boer

Nelleke Boer

Trots waren we op een walnotenboom van mijn vader. als jonge plant gekregen.
De laatste jaren hebben we walnoten.
Echter ze zitten in zwarte bolsters aan de boom. Een enkeling komt goed van de boom.
Wat kan dit zijn?
Groet, Nelleke

Bloemen & Planten

dinsdag 18 september 2018 - 12:16
Gertv

Gertv

Volgens mij is dit normaal
zondag 23 september 2018 - 23:07
Tuinprins

Tuinprins

Nee is niet 'normaal' maar bacteriebrand. Komt de laatste jaren meer en meer voor bij walnoten. Bacteriebrand wordt veroorzaakt door een schimmel (Xanthomonas juglandis). De schimmel overwintert in de knoppen van de walnoot. In het late voorjaar, met het stijgen van de temperaturen, wordt de schimmel actief. Hoge luchtvochtigheid tijdens de bloei is gunstig voor de verspreiding van de schimmel.

Een aantasting door Xanthomonas juglandis leidt meestal tot bladvlekken, kankerplekken op takken en zwarte plekken op de bolsters. De zwart-bruine plekken op de bolsters breiden zich in de loop van het seizoen uit zodat de gehele bolster zwart-bruin wordt. Regelmatig zien we daarbij ook dat de inhoud van de walnoot verslijmt of zich maar ten dele ontwikkelt.

Met schimmelziektes is het in de regel zo dat als die eenmaal aanwezig zijn die niet meer weg gaan. Wel kan het in het ene jaar erger zijn dan in het andere omdat de infectiedruk van veel schimmelziektes mede afhankelijk is van de weersomstandigheden. Zo zullen bijv. schimmels die bladvlekken veroorzaken minder snel om zich heen grijpen in droge zomers.


Gegroet, de tuinprins



maandag 24 september 2018 - 07:15
klaas25

Klaas25

is dit ook te bestrijden ?
zondag 30 september 2018 - 14:12
Tuinprins

Tuinprins

Zeer lastig aangezien de schimmel overwintert in de knoppen van de walnoot.

Belangrijk is om alle aangetaste bolsters en bladeren goed op te ruimen (niet op de composthoop). Verder is het raadzaam om DUNNE takken met kankerplekken in de ZOMER weg te snoeien.


Gegroet, de tuinprins
zondag 30 september 2018 - 18:52
Nelleke Boer

Nelleke Boer

Dank u wel voor de reacties.
Wat ik vermoede klopt dus toch. Het opvallendste vind ik dat ik geen aangetaste bladeren zie. Spuiten of knoppen en takken verwijderen gaat het denk ik niet worden. De boom heeft inmiddels een grote hoogte bereikt. We denken erover om het rigoureus aan te pakken en de boom verwijderen.
maandag 1 oktober 2018 - 12:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon