menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nog twee nieuwkomers in ons tuintje

Ga naar meest recente reactie

hypermaxx

Tekst aangepast

Hypermaxx

graag uw input :


[afbeelding verwijderd niet-https]
Foto 1


[afbeelding verwijderd niet-https]
foto 2 (hier stond eerst een foto van een buxus, maar dit was niet correct....)


bedankt alvast
zondag 6 mei 2007 - 05:32
Spuddy

Spuddy

Foto1: Als ik heel goed kijk dan zie ik dat het blad lichtjes gezaagd is. Klopt dat? Indien ja dan zou dat wel eens scharnierbloem, ook wel draaibloem genoemd kunnen zijn. Physostegia int latijn. Maar dat is nog moeijk uit te maken.

Foto2 ken ik wel maar ben de naam vergeten
zondag 6 mei 2007 - 07:56
Esem

Esem

Foto 2

Staan er stekels op de plant? Vuurdoorn
Of blijft hij laag tegen de grond? cotoneaster
Enkel een gok

Gr Esem,
zondag 6 mei 2007 - 08:59
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

is 1 geen Campanula???
2 lijkt eerder op een buxus met bruine vlekken
zondag 6 mei 2007 - 15:14
sylvain

Sylvain

Ik denk 2de loniceradie veel van de warmt weet ,
de 1ste denk ik een jonge aster
groetjes en dag
zondag 6 mei 2007 - 16:05
Esem

Esem

De tweede,als hij niet meer veranderd ,is een prikneus of Lychnis Coronaria
ik heb het dan over de grijs groene bladeren ,het klein geeltje is me niet duidelijk.
Gr Esem
zondag 6 mei 2007 - 17:58
Spuddy

Spuddy

Foto 2

Staan er stekels op de plant? Vuurdoorn
Of blijft hij laag tegen de grond? cotoneaster
Enkel een gok

Gr Esem,


Ja Esem vuurdoorn is wat ik zocht. Maar intussen is de foto veranderd en ik denk dat dit een Verbascum soort is.

Foto 1 is zeker geen aster. Ik blijf bij mijn eerste stelling dat het een Psysotegia is.
zondag 6 mei 2007 - 21:44
Esem

Tekst aangepast

Esem

Nee Spuddy,
de tweede foto is een prikneus hoor.
Er staan er hier veel van in de tuin.
Eens je deze bezit,zaaien ze zich makkelijk uit.
Gr Esem,
maandag 7 mei 2007 - 01:49
Spuddy

Spuddy

Of mss een Stachys Die hebben ook zo'n blad. En die gele bloemen horen volgens mij bij die bladeren. Als dat zo is dan heb ik moeite om te geloven dat dat een prikneus is, tenzij dat een soort is die ik niet ken natuurlijk. Een Stachys zou dan wel kunnen want ie hebben net zo gele bloemekes
maandag 7 mei 2007 - 02:16
annis

Annis

Volgens mij is de eerste inderdaad de scharnierbloem en de tweede met de gele bloemetjes is een Alyssum soort waarschijnlijk Alyssum murale oftewel Schildzaad.

Annis
maandag 7 mei 2007 - 02:55
louise

Louise

De stengels van Physostegia of scharnierplant zijn vierkant, niet rond.
Dat kun je makkelijk controleren.

Ik had vroeger ook een allysum die geel bloeide en grijs blad had. Als die bladeren en bloemen dezelfde plant zijn, gok ik daar ook op.
maandag 7 mei 2007 - 04:08
Nigella

Nigella

ik dacht ook dat het een lychnis coronaria of prikneuw was, maar ik zie gele bloemstengels dus weet ik niet of dat klopt. Maar het grijs blad lijkt er super op.
Het is zeker geen Stachys, die bladerenzijn meer behaard
maandag 7 mei 2007 - 06:07
Audrie

Audrie

Zonder foto van de bloem is het moeilijk te zeggen, ik gok bij foto 1 dat het om margrietachtige bloeme gaat.

Foto 2 is definitief Alyssum saxatile. Nederlandse benaming hiervoor is rotsschildzaad.
Nadat de bloemen zijn uitgebloeid komen er vele lichtbruine zaadjes in de zaaddoosjes die makkelijk uitzaaien. Als je niet teveel schoffelt zie je ze na een paar weken al rond de bestaande plant uitkomen.
Het is een rotsplant die enkel water nodig heeft bij droogte.
Om te vermijden dat de plant houtig en warrig wordt kan men ze na de bloei sterk insnoeien
Vriendelijke groeten,
Audrie
dinsdag 8 mei 2007 - 02:31
sylvain

Sylvain

Audrie ge gaat 100procent gelijk hebben is de ALYSSUM (SCHILDZAAD ) genoemd kan in de volle zon in rotstuinen groeid gemakkelijk maar na de bloei zoals ge zegt Audrie zyn de blaadjes niet meer voor aan te kijken groetjes en dag
donderdag 10 mei 2007 - 07:00
Tine

Tine

De tweede is zeer zeker geen prikneus. Ik heb hem ook gehad en hij zaait zich vrijwel niet uit zoals de prikneus doet.Jammer dat ik het naamkaartje niet meer heb. Ik zal nog eens zoeke.

Tine.
donderdag 10 mei 2007 - 18:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon