menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rodo's en azalea's sterven massal af

Ga naar meest recente reactie

mia_heyl7

Mia_heyl7

onze rodo's en azaleas sterven massaal af
ik vermoed door de droogte
want de ezleagnus ( niet multiflora ) vertoont ook tekenen van herfst zetting
volgens de radio om 20 uur, zouden berken en lijsterbes zich in herfst modus brengen, bladeren laten vallen, om zichzelf te beschermen tegen tekort aan water
misschien, heel misschien, doen onze rodo's en azalea's hetzelfde ?
donderdag 12 juli 2018 - 21:08
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En heb je niet de mogelijkheid om wat extra water te geven?
donderdag 12 juli 2018 - 21:40
leerling

Tekst aangepast

Leerling

We hebben verschillende lijsterbessen in de tuin en die zijn inderdaad in herfststemming. De bessen verdrogen helaas ook aan de takken. Vind ik zorgwekkend: normaal zijn die een welkome voedingsbron voor de vogels uit de buurt.

O.a. in Wales organiseert de National Trust regelmatig vrijwilligerskampen om invasieve exoten in toom te houden. Ik heb daar gezien hoe rhododendron heuvel na heuvel inpalmde, tot er absoluut niets anders meer groeide (ook geen grassen en (on)kruiden, wegens te donker), insecten er daardoor ook niets interessants meer vonden en andere dieren dus ook verdwenen.
Ik vond ze daarvoor al maar niks en ben door die ervaring niet bepaald fan van die planten geworden.
Hier schijnt dat invasieve karakter nogal mee te vallen, al wied ik ook hier elk jaar wel een aantal jonkies van de struiken van de buur.
Ook daar staan de rhodo's er triestig bij.
Wat ik, ondanks mijn afkeer voor die planten, ook wel een tikje jammer vind, want elk jaar nestelt er een roodborstje in haar struiken en dat zijn leuke gasten. Als ik aan het tuinieren ben, komen ze tot op een meter afstand kijken of ik een hapje in de vorm van een made, rups of worm voor hen heb.

Rhodo's wortelen niet diep (zo'n 40 cm). Als je ze wil houden, kan je ze, met deze droogte, beter een of twee keer per week traag maar landurig water geven. Het water moet echt diep de grond in kunnen, zodat de kluit niet uitdroogt.

Zelf ben ik heel pijnlijke keuzes aan het maken. Ik weet dat er nog geen echt verbod is op verspilling van water, maar vers kraantjeswater gebruiken we in de tuin alleen als drinkwater voor dieren.
De hemelwaterput is nog niet leeg, maar die gaat alleen nog naar (een deel van) de groententuin.
Verder vangen we veel gebruikt water op: spoelwater en kookwater van aardappelen of groenten, maar net zo goed water om onze handen te wassen, de vaat te doen of een plonsbadje te nemen (we gebruiken eco-zepen). En dat gaat naar de siertuin.
Maar ook daar hebben we al harde keuzes gemaakt.

Met de klimaatverandering die zich verder doorzet heeft het bij ons (ook zo al droge zandgrond) weinig zin om water te verspillen aan planten die niet tegen droogte kunnen.
donderdag 12 juli 2018 - 23:25
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik heb mijn keuze's gemaakt
laten afsterven, en verder met aanplant van vijgen, druiven enolijven
vrijdag 13 juli 2018 - 10:50
pplakke

Pplakke

ik heb gemerkt dat er grote verschillen zijn hier zit ik op 20m hoogte.ga je naar plaatsen die lager gelegen zijn vlak aan nete en dijle. lijkt het allemaal nog wat groener te zijn .ik vrees er voor dat ik 50m lengte dubbele aangeplante hazelaars van 30 jaar oud.zal mogen afzagen als het niet snel natter word.ook een berk van een 10 tal jaar ziet er zeer slecht uit.de oostenrijkse dennen lijken in orde.de klimaat verandering heeft er dus op 2 jaar voor gezorgd .dat planten die hier weet niet hoe lang al kunnen overleven plots dood gaan.het ging een graadje warmer worden hadden ze gezegd .dit is totaal iets anders met zware gevolgen voor de tuin en voedselvoorziening.


op de kaart van waterinfo kan je de hoogte lijn in je buurt zien als je in zoemt.

https://www.waterinfo.be/default.aspx?path=NL/Thema/Droogte_LT
vrijdag 13 juli 2018 - 14:30
Tuinprins

Tuinprins

@ Leerling:

Die rhododendron in Wales is Rhododendron ponticum (en hoogst waarschijnlijk ook nog eens niet 'puur' ponticum maar een kruising met een of andere tuinhybride). Geen enkel andere rhododendron (er zijn duizenden verschillende hybride rhododendrons) heeft zich in onze omgeving invasief getoond. Rhodo ponticum zaait zich in Wales uit en ook takken die de grond raken vormen daar snel wortels. Uitzaaien kan ponticum alleen in gebieden waar veel neerslag valt. Bij ons is ponticum niet invasief omdat het hier in de zomer veel te droog is. Ook in het oosten van Engeland is rhodo ponticum niet invasief omdat in de meeste regio's daar in de zomer te weinig neerslag valt. Zaad van rhododendrons heeft voldoende vocht nodig om te ontkiemen en een vochtige omgeving (met goede drainage!) om de eerste jaren niet te verdrogen.

Rhododendrons en azalea's wortelen oppervlakkig en hebben daardoor al snel last van de droogte. Mulchen met compost en schors helpt maar in droge zomers is water geven noodzakelijk.

Als het klimaat daadwerkelijk aan het veranderen is, betekent dit simpelweg dat een aantal planten niet geschikt meer is voor onze tuinen (tenzij je iedere dag water geeft). Het probleem is echter dat een aantal gesuggereerde alternatieven ook zo hun problemen hebben. Veel planten uit een mediterraan klimaat en ook deels uit een continentaal klimaat houden van relatief droge winters. Het is echter lang niet zeker dat onze winters droog zullen worden (milde winters zijn vaak natte winters). Bovendien wil meer warmte in de lente en zomer niet zeggen dat we geen koude winters meer kunnen krijgen.

We zitten momenteel met een tamelijk extreme situatie. Hier bij mij in Midden Brabant (NL) is in 6 weken tijd geen meetbare neerslag gevallen. Dat is zeer uitzonderlijk. De vorige zomer (2017) was relatief koel met voldoende neerslag, wie zegt mij dat de zomer van 2019 ook niet zo wordt?


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 13 juli 2018 - 15:20
Patrikc

Patrikc

PPlakke, waarom zo pessimistisch...

Je hazelaars zijn niet aan 't sterven, ze beschermen zich gewoon tegen de uitzonderlijk hete droge zomer door hun blad af te gooien, en dat is heus niet de eerste keer dat dat gebeurt op al de jaren dat er hazelaars op aarde zijn, het betekent absoluut niet dat ze dood gaan. In 't slechtste geval heb je dit jaar en eventueel volgend jaar geen hazelnoten.

Misschien hebben we volgend jaar een 'normale' zomer, misschien ook niet...
vrijdag 13 juli 2018 - 15:37
Roeli

Roeli

Nu woon jij dus helemaal in het zuiden. Ik dus helemaal in het noorden. Maar in de eerste week van Juni is hier de laatste regen gevallen. Daarna kregen de gieterengeltjes vakantie en moeten we het zelf doen. Hebben ze dan alles in midden Nederland uitgegoten ?
vrijdag 13 juli 2018 - 17:30
mia_heyl7

Mia_heyl7

Tuinprins, Wales is Belgie niet, en zeg niet dat ze invasief zijn, want ik weet er staan van in de jaren 60 , wel hoog, maar amper breder, en de azalea van mjn moeder die eind jaren 60 geplant werd, is nu wel een halve meter hoog, maar werd al 4 keer mee verhuisd, nu op droge grond, dat wij voorheen op een vijver zaten

vrijdag 13 juli 2018 - 19:47
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

het is niet om pessimistisch te zijn vorig jaar in augustus. zijn er per hazelaar een stuk of 3 grote takken verkleurd.wel die takken zijn dit jaar dood .het eerste wat er gebeurt is dat er wat blad afvalt over gans de struik of boom.dit gedeelte kan nog zo geen kwaad. de stap daarna is dus dat een ganse tak verkleurd. en op die moment heb je het zitten dan is die tak dood.in feite word de tak opgeoffert om de boom te redden.maar eigenlijk lijken alle takken in de lente minder blad gemaakt te hebben dan normaal.ze hebben dus zeer dicht gezeten tegen de ganse afsterving.vorig jaar heb ik hier van half maart tot half november bijna niets van regen gezien.dit jaar was de lente iets vochtiger hier maar nog steeds droger dan normaal.en nu zitten we opnieuw met grote droogte.ik maak me dus grote zorgen duurt het weer tot half november.dan vrees ik echt dat de schade te groot is om ze te laten staan.

dit is een foto van de schade die dit jaar zichtbaar is geworden vanaf de lente .



in het bosje achter de tuin zijn deze winter grote sparren afgestorven ook als gevolg van de droogte.




het is zelfs zo dat het van uit de lucht zichtbaar is.er is een sparren bos op een paar kilometer dat voor 99 procent dood is.als je een luchtfoto van 2007 vergelijkt met 1uit 2017 zie je het zo.op de volgende foto van 2018(die er nu nog niet genomen is) gaat het beeld pas echt opvallen gewoon een gans bos dood.en dit op een paar jaar tijd er is iets aan de hand.het kan ook een combinatie zijn van hoger gelegen +droogte+dat hier in de groentestreek een enorm grondwater verbruik is door al die serres.ik hoop echt nog op 600a700 mm neerslag te krijgen nog dit jaar maar ik vrees er voor.



sparren bos 2007



sparren bos eind 2017 vlak er na is dus gans het bos afgestorven.
vrijdag 13 juli 2018 - 21:42
leerling

Leerling

@Tuinprins
Bedankt om uit te leggen waarom die rhodo's ginder wel en hier niet invasief zijn.
Ginder was het op sommige plaatsen echt een ramp. Er worden grote middelen ingezet om het weer goed te krijgen, maar dat gaat tientallen jaren duren. En de invasieven hier zorgen al voor genoeg problemen.

@Mia
Dus geen zorgen maken, die rhododendrons zijn hier niet invasief.

@PPlakke
Heb je deze gelezen? https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/07/11/vlaamse-biologen-willen-naaldbossen-kappen-om-water-te-winnen/
Als die sparren toch niet tegen de droogte kunnen, is het ook daar misschien beter om voor andere aanplanting te kiezen.
(Zelf vind ik het desondanks wel jammer. Heidevlaktes doorspekt met sparrebossen horen bij mijn dierbare jeugdherinneringen.)
vrijdag 13 juli 2018 - 22:05
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Mia
Mocht je hem nog niet gevonden hebben, misschien is https://www.rhodoland.nl/home_nl.htm ook interessant voor jou?
Je vindt er heel wat info, verzameld door een duidelijk gepassioneerde liefhebber.
vrijdag 13 juli 2018 - 22:30
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180710_03607041
ik heb dat gelezen maar de kempense dennen zijn corsica den en grove den.beiden kunnen goed tegen droogte. de bomen die ik laat zien zijn picea abies en net als hazelaars en berken lijkt het einde voor hen nabij.

maar wat ze daar schrijven over dat die bomen grondwater opzuigen is pure onzin.het grondwater in de kempen zit vaak 50 meter diep.en zo diep wortelen ze nu ook weer niet.het is algemeen gekend dat natuurpunt graag bomen kapt voor de winst.vroeger had het ocmw van mechelen wel wat bossen zij spoten hoog uit wat glyfosaat in de wandelgang.sinds natuurpunt 280 hectare bos kreeg van het ocmw van mechelen in 2011.is er niet anders gebeurt dan gekapt .net als daar is de streek van herselt averbode daar was het zogezegd om opnieuw heide te maken.maar vergis je niet dit is gewoon een zoveelste onzin reden om hout in harde cash om te zetten. voor die heidegebieden word er trouwens vaak ook plaggen toegepast.dat is de goede zwarte grond verwijderen zodat er arme heide grond overblijft.maar ook hier zit geld achter want zwarte grond is veel geld waard.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ocmw-mechelen-geeft-280-hectare-bos-aan-natuurpunt~a9454dff/
vrijdag 13 juli 2018 - 22:50
Tuinprins

Tuinprins

Om er zeker van te zijn dat die Picea abies afgestorven zijn door droogte en niet door een of andere schimmelziekte zullen die onderzocht moeten worden.


Ik heb ooit eens een artikel gelezen over de gevolgen van de grote droogte van het jaar 1976. Daarin concludeerde men dat in 1977 en 1978 nog bomen en struiken a.g.v. de droogte afstierven en een aantal soorten meer last hadden van schimmelziektes (o.a. beuk).


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 14 juli 2018 - 05:31
Patrikc

Patrikc

maar wat ze daar schrijven over dat die bomen grondwater opzuigen is pure onzin


Sorry Pplakke maar jij schrijft onzin, dat staat er helemaal niet.

In die dennenbossen heeft het regenwater geen kans om in de bodem te dringen en het grondwater aan te vullen, dat staat er.
zaterdag 14 juli 2018 - 08:31
mia_heyl7

Mia_heyl7

zwijg me van 1976, toen zat ik met beide benen in PLAASTER, geen gips, door twee gebroken voeten, dus ik weet hoe heet 1976 was
zaterdag 14 juli 2018 - 10:26
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

in de link van vrt staat die info niet in de link van het nieuwsblad staat meer info:

Het is een beproefd recept. In het natuurgebied Averbode Bos en Heide werden zo’n 8 jaar geleden naaldbomen verwijderd voor heide- en veengebied. “De impact overtreft alle verwachtingen”, zegt Naedts. “We zien opnieuw open waters. Dat dennenbomen zo’n negatieve impact hebben op grondwater, dat wisten we niet.”


https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180710_03607041





de reden dat daar nu wel water staat is omdat de grond aangedrukt is door zware bosbouw machines.net als de plassen die je naast een 1vaks baantje vind die blijven ook staan tot ze verdampen.de grond onder dennenbomen infiltreert zo goed dat het niet beter kan .en daarom zijn er geen plassen het hangvocht word weliswaar opgezogen door de bomen .maar aan het grondwater doen ze niets dit zit te diep.eigenlijk bereiken ze net het omgekeerde van wat ze willen.van die harde zool die ze gemaakt hebben loopt bijna alles recht de beek in. uitgezonderd wat in de aangestapte putten zit dit verdampt.

dit kan je trouwens zeer eenvoudig zelf testen. zet een zwenksproeier een halve dag aan een stuk op. op gras dat nog zelfs nog maar met een zitmaaier is gemaaid.en je ziet het al vrij snel weglopen.doe dit op een dennebos en zelfs na 24 uur dringt het in de grond alsof het een grindbak is.


nog info
https://www.gardeningknowhow.com/garden-how-to/soil-fertilizers/improving-compacted-soil.htm

nog een pdf over soil compaction
https://www.bioagronics.com/images/PDF/Harris-compaction.pdf
zaterdag 14 juli 2018 - 12:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon