menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke planten passen hier

groengroentje

Groengroentje

Ik heb nog een bloemperk van 0,5 m op 4m om in te planten.
Het ligt in half schaduw.
Zoek er hoge planten (1,20 tot 2 m) voor die niet te breed worden opdat ze het pad ernaast niet overgroeien
Een ervan zeker een struik/boompje dat de vogels kunnen gebruiken als opstapje.
Bijen aantrekkers zijn een pluspunt.
Iemand enig idee wat ik hier kan zetten?
dinsdag 19 juni 2018 - 19:37
leerling

Leerling

Klimop? Klinkt misschien vreemd, maar het is een plant die vrij laat op het jaar bloeit. Zowel hier als in onze vorige tuin gonst het er dan van de bijen. Eens die klimop wat dikker staat, zijn er ook vogels die er graag in nestelen of er een schuilplaats in vinden.

Mijn grootvader liet er hondsroos tussen groeien. Wel even over nadenken voor je dat doet, want dat is een stekelige plant.
Mengen met kamperfoelie kan ook. Die ruikt 's avonds heerlijk en trekt daardoor vooral nachtvlinders aan.

Voor de klimop kan je wat lagere planten zetten, die wat meer kleur brengen.
woensdag 20 juni 2018 - 00:08
Ken M

Ken M

Elaeagnus kan je goed in vorm snoeien tot een klein struikje of boom, geliefd bij vogels als bescherming gedurende het hele jaar. Doed het goed in half schaduw. Geurende bloemen in de herfst, doordat de plant laat bloeit op het jaar zie je wel wat minder bijen.

Feijoa of Acca Selowiana is net zoals de Elaeagnus goed te snoeien tot een kleine struik of boom. Heeft wel wat meer zon nodig. Heeft mooie bloemen en geeft daarentegen nog lekkere vruchten.

Caryopteris bloeit in de zomer en trekt veel bijen aan, wordt tot een meter hoog.
Moet je wel eens kijken hoe goed die winterhard is in Belgie. Lichte vorst overleefd die het hier.

Gardenia jasminoides is mss een ander idee?

Ken

woensdag 20 juni 2018 - 01:35
satomi

Satomi

Veronicastrum virginicum, Verbena bonariensis en Verbena hastata, Campanula lactiflora, Symphyotrichum (Aster) novi-belgii zijn allen hogere vaste planten die goed overeind blijven staan. Gecombineerd met bv. Dahlia kan je daar mee variëren tussen groenblijvende- en evt. bladverliezende heesters die goed te snoeien zijn.

Worden planten te breed, dan kan je ze makkelijk weer opnemen en delen.
woensdag 20 juni 2018 - 13:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon