menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel

Ga naar meest recente reactie

Lavendula398

Lavendula398

Hallo, mijn lavendelplanten hebben nogal geknoeid waardoor er nu tussen de klinkers, naast de plantenbak, overal kleine lavendelplantjes groeien. Ik kan ze makkelijk uittrekken met wortel. Kan ik ze zo in de bak planten of moet er eerst iets mee gebeuren? Ze zijn tussen 1 en 5 cm groot... bedankt!
zaterdag 9 juni 2018 - 20:03
leerling

Leerling

Zelf nog nooit meegemaakt dat lavendel zich uitzaaide, maar als het echt om lavendel gaat, dan ja: je kan ze gewoon verplanten.

Uit nieuwsgierigheid: in welke streek woon je? Wat voor type grond? Mocht je het ticketje nog hebben: welke lavendel?
zondag 10 juni 2018 - 03:44
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb zelf al diverse malen gezien dat lavendel zich uitzaaide. Je moet dan natuurlijk de uitgebloeide bloemen laten zitten zodat het zaad kan rijpen en op de grond valt.

Op zandgrond zul je de meeste kans op uitzaaien hebben.

De zaailingen zijn goed te verplanten maar zorg dat er voldoende wortels aan blijven zitten. Bij zaailingen die tussen de bestrating groeien is dit niet altijd het geval. Als de zaailingen na het verplanten weer goed aan de groei zijn dan kun je het beste de kop eruit knippen zodat ze bossiger worden en je later dus meer bloemen krijgt.

Succes!


Gegroet, de tuinprins
zondag 10 juni 2018 - 06:09
Lavendula398

Lavendula398

Wij zitten op zandgrond en het komt overal uit, in en buiten de bak. Te laat gesnoeid? Maar ik ben er blij mee, hoor!

Bloemen & Planten

zondag 10 juni 2018 - 08:33
Lavendula398

Lavendula398

Ik heb de plantjes nu uitgetrokken waar ze niet horen en voorlopig met de worteltjes in water gezet. Ik ga kijken om ze straks in potgrond te zetten en dan op te kweken tot mooie planten.... nog tips?

Bloemen & Planten

zondag 10 juni 2018 - 08:35
minouke

Minouke

Wij zitten op leemgrond en ook hier zaait de lavendel zich spontaan uit, maar de zaailingen vind ik alleen op de grindpaadjes.
Ik trek ze gewoon uit en plant ze dan waar ik ze hebben wil in volle grond of pot.
zondag 10 juni 2018 - 10:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon