menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloem van hortensia verwelkt direct na bloei

Ga naar meest recente reactie

Rooos

Rooos

Hallo allemaal, ik heb een vraagje over een hortensia. Ik heb een heleboel hortensia's in mijn tuin, voornamelijk Annabelles en verschillende hortensia's in pot, die het allemaal geweldig doen. Daarnaast heb ik één roze Endless Summer-hortensia in een pot, en die vertoont als enige een eigenaardig gebrek. De plant krijgt een heleboel knoppen en lijkt prachtig te bloeien, maar zodra de bloem mooi vol is, sterft hij direct af. Dit is nu al het derde seizoen op rij waarin het gebeurt. Op de foto's is het probleem zichtbaar bij één bloem, maar ze krijgen dit allemaal, waardoor de plant binnen de kortste keren helemaal kaal is (behalve de bladeren).

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik dacht er eerst aan dat het water niet weg kon. Maar inmiddels is er een groot gat van zo'n 8 cm diameter in geboord, en dit lijkt helaas weinig uit te halen.

Alvast heel hartelijk bedankt voor de hulp!

Bloemen & Planten

zaterdag 2 juni 2018 - 17:22
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik zou het zo ook niet weten maar persoonlijk zou ik deze in de volle grond zetten en kijken of hij het dan nog doet.
Met de juiste zure grond.
zaterdag 2 juni 2018 - 17:28
Tuinprins

Tuinprins

Is vermoedelijk een aantasting door Botrytis. Deze schimmelziekte kan zowel op de bladeren als op de bloemen voorkomen. Warm en vochtig weer bevordert het ontstaan van deze ziekte. Dat alleen de Endless Summer hortensia er last van heeft komt waarschijnlijk doordat deze cultivar er meer vatbaar voor is.

Zie ook:

https://www.houzz.com/discussions/1988669/pics-of-problem-hydrangeas


Gegroet, de tuinprins
zondag 3 juni 2018 - 09:11
Rooos

Rooos

Bedankt voor jullie snelle reactie! De symptomen lijken daar inderdaad wel wat op, maar ik zie geen grijze schimmel. Wel zie ik wat zwarte stipjes op de stengels, ik weet niet of dat ermee te maken kan hebben. Ik heb de aangetaste bloem inmiddels afgeknipt en wacht nu even af of het zich verspreidt. Het is zo zonde, hij bloeit zo mooi verder!
dinsdag 5 juni 2018 - 11:39
satomi

Satomi

Zwarte puntjes kunnen duiden op trips en ja, die kunnen daarmee te maken hebben bestrijden zal lastig worden want veel soorten zijn resistent geworden door al dat spuiten.

De plant staat buiten en daarmee is het hopen op natuurlijke vijanden. Haal in ieder geval de dode bloemen weg zodat die de andere niet verstikken.
dinsdag 5 juni 2018 - 14:56
Rooos

Rooos

Hallo,

Inmiddels zijn we een paar maanden verder, ik heb destijds niets meer gedaan aan mijn hortensia's omdat ik toch niet zo goed wist wat. Dode bloemen weghalen ben ik in de eerste instantie mee begonnen, maar dat haalde helaas weinig uit. Nu de hortensia's verwelken is er een duidelijk verschil te zien tussen de twee "zieke" en een gezonde die wat verderop staat.

Zouden jullie me kunnen vertellen wat ik nu precies moet doen om ervoor te zorgen dat ze er volgend jaar wel goed bij staan? Heeft het nut om ze te behandelen met een middel?

Alvast weer heel hartelijk dank.

Bloemen & Planten

donderdag 22 november 2018 - 20:08
Rooos

Rooos

Huidige staat

Bloemen & Planten

donderdag 22 november 2018 - 20:09
Rooos

Rooos

Iemand nog een tip? Overpotten? Bestrijdingsmiddel? Ze beginnen alweer te bloeien en zou graag dit jaar weer gezonde hortensia's zien
dinsdag 5 maart 2019 - 10:18
deHaan

DeHaan

Beginnen ze nu al te bloeien?
dinsdag 5 maart 2019 - 19:36
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat ze 'groeien' bedoelt.

Ik zou de plant wegdoen en wat anders planten. Spuiten heeft niet zoveel zin als je niet weet wat voor aantasting het precies is.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 5 maart 2019 - 21:23
Rooos

Rooos

Dat bedoelde ik inderdaad, ik zag weer knoppen verschijnen en wil er op tijd bij zijn. Maar zo te lezen is er weinig aan te doen. Helaas! Op zoek naar nieuwe planten dan maar! Hartelijk dank voor het advies.
zaterdag 9 maart 2019 - 13:54
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Knip ze op tijd af, Roos. Dan kan je er, in een vaas of schaal , misschien nog een poosje van genieten.
zaterdag 9 maart 2019 - 14:45
Rooos

Rooos

Oh, dat is ook wel een goede inderdaad. Dan laat ik ze nog even staan.
dinsdag 19 maart 2019 - 14:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon