menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snel groeiende klimplant met bloemen

Ga naar meest recente reactie

anneke84

Anneke84

In mijn tuin heb ik een constructie van enkele houten palen waarover ik een prachtige blauwe regen had. Deze is helaas dood gegaan.
Nu wil ik graag een nieuwe, andere klimplant op deze plek planten. Ik vind de witte versie van de blauwe regen prachtig, maar omdat het zeer lang duurt voordat deze bloemen krijgt, valt deze af.
Ik ben daarom op zoek naar een snel groeiende klimplant net bloemen, het liefst een plant die wat later in het jaar bloeit (ca. juni-september). Clematissen vind ik erg mooi, maar er zijn zoveel soorten en ik vind het lastig te bepalen welke voor mij het meest geschikt is. De voet van de plant zal veel schaduw hebben, maar hogerop is veel zon.

Graag ontvang ik tips!

(De plant moet in een klein perkje komen, er is niet genoeg plek om meerdere klimmers te combineren.)
maandag 7 mei 2018 - 10:56
Ken M

Ken M

Klimmende winde, kamperfoelie, jasmijn.
maandag 7 mei 2018 - 11:36
anneke84

Anneke84

De Toscaanse jasmijn lijkt me ook erg mooi, ik hou van witte bloemen. Maar ik begreep dat deze erg langzaam groeit?
maandag 7 mei 2018 - 12:13
satomi

Satomi

Als ze op de goede plek staat groeit ze flink. Hier zit ze al weer tegen de bovenkant van het balkon. De goede plek is beschut, warm en volle zon in tuinaarde met flink wat humus en compost.
maandag 7 mei 2018 - 15:34
EJM

Tekst aangepast

EJM

Voor 16 euro kun je nu bij intratuin een geënte blauwe regen kopen, in blauw, wit en roze.
De geënte vorm bloeit meteen, staat ook al in bloei te koop.
Deze zijn wel 2 meter hoog, dus een ruime auto heb je wel nodig om hem mee te krijgen.
Of voor 10 euro extra hem laten bezorgen.

Hier op tuinadvies hebben ze ook de geënte regens in alle kleuren.
Dan kun je hem ook laten bezorgen.

Toscaanse jasmijn is niet geheel winterhard, en inderdaad een langzame groeier.

De meeste Clematis staat graag met de voet in de schaduw en de rest in de zon, dus Clematis zou ideaal zijn op die plek.
Daarbij zijn de meeste Clematissen erg makkelijke planten.
Clematis armandii 'Apple Blossom', heeft roze knoppen en witte bloemen, en is wintergroen, en winterhard.
Deze bloeit wel vroeg in het voorjaar.
Of een witte klimroos, die bloeien meestal wel wat later.
Of Bruidssluier, die groeit zeker snel, tegen het woekeren aan denk ik, of echt een woekerplant.
Maar dat weet ik niet zeker, correct me if i am wrong.
Clematis 'Madame Le Coultre' bloeitijd Juni, Juli, September, winterhard, halfschaduw.
Clematis Alexander heeft witte bloemen met een diameter van 6 tot 8 cm en gele meeldraden. Hij behoort tot de Montana-groep en geurt. Bloeit van mei tot juni.
Clematis alpina 'Albina Plena' Nederlandse naam Bosrank
Bloeitijd: Mei - Juni
Bloemkleur: Wit
Bladkleur: Groen
Groenblijvend: Nee
Standplaats: Zon - halfschaduw
Hoogte volgroeide plant: 300 cm

Klimmende winde zaait zich uit als een gek, en volgens mij ook wortelstek, want daar heb ik al last van vanaf ik hier kwam wonen, dus ik neem aan dat er geen zaad meer in de grond zit, maar ze blijven komen, en ik heb ze zelf nooit gehad.
Een van mijn grootste onkruid plagen in mijn tuin.
En het is een èèn jarige, sterf voorgoed af in de winter.

dinsdag 8 mei 2018 - 00:00
satomi

Satomi

Misschien dat jouw Toscaanse jasmijn langzaam groeit EJM, maar de mijne maakt per jaar takken van een meter of vijf, zes... Dat noem ik geen langzame groeier.
dinsdag 8 mei 2018 - 16:42
EJM

EJM

Het is in ieder geval een trage groeier, als hij elke winter half dood vriest, en weer opnieuw moet beginnen.
Je moet er wel geluk mee hebben, wat dat betreft is het geen makkelijke plant.
dinsdag 8 mei 2018 - 19:52
satomi

Satomi

Dat een plant niet tegen strenge vorst kan maakt de plant zelf nog geen langzame groeier; het is slechts een gevolg van ons klimaat
woensdag 9 mei 2018 - 14:24
EJM

Tekst aangepast

EJM

De plant zelf in de plaats van oorsprong zal wel sneller zijn ja.
Maar we wonen nu eenmaal in Nederland, en als hij dan elke winter half dood vriest is het geen snelle groeier.
En de persoon die de vraag stelt, vraagt naar een snelle groeier (waarvan ik aanneem niet elke winter half dood vriest, want dat is niet bepaalt snel)

In het begin kun je hem misschien nog vliesdoek geven, als hij klein is, maar later als hij een hele pergola of wat ook bedekt, is dat niet meer te doen.
Als het dan hard vriest is hij ook weer half dood, of compleet dood.

Ik heb hem nog maar net, dus ik weet niet hoe die zich bij mij gaat houden.
Maar ik ben bereid het risico te nemen, omdat ik hem zo mooi vind, en ook nog lekker ruikt.
De ervaring waarover ik schrijf gaat over de toscaanse jasmijn van mijn ouders.
Maar of de vraagsteller dat risico wil nemen, is zijn\haar keus.
Maar wel even de waarheid op tafel gooien.
woensdag 9 mei 2018 - 15:29
satomi

Satomi

Bij mij - in Nederland - heeft de plant inmiddels een flink aantal winters - goed doorstaan: https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/tuinfotos/93256/satomi/0/mijn-tuinfotos/#!foto108648 Heb gisteren nieuwe groei van een meter of vijf weer van het balkon moeten verwijderen... Ze vriest dus niet elke winter af, mits ze op de juiste plaats staat. En dat is de waarheid.
woensdag 9 mei 2018 - 15:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon