menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoge roodbloeiende plant.

Ga naar meest recente reactie

EJM

EJM

Ik ben op zoek naar een winterharde hoge, rond 1 meter, rood bloeiende plant voor tussen de varens.
De varens beginnen pas laat met groeien, dus liefst iets dat redelijk vroeg begint met groeien, en tegen de varens kunnen concurreren.
maandag 23 april 2018 - 20:42
Carib

Carib

Ik geloof niet dat er veel vroeggroeiende en -bloeiende hoge rode planten bestaan die tegen schaduw kunnen, aannemende dat je varens als schaduwliefhebbers niet in de zon hebt geplant.
dinsdag 24 april 2018 - 17:08
EJM

Tekst aangepast

EJM

Ze staan in de halfschaduw, op het oosten.
Ze krijgen ochtendzon, en daar doen ze het goed op.
Heel soms verbranden ze, als de ochtendzon al heet is.
Maar het zijn bekervarens, dus die sterven elk jaar weer af, en kunnen wel tegen een stootje.
dinsdag 24 april 2018 - 19:14
leerling

Leerling

(stam)rozen?
dinsdag 24 april 2018 - 21:31
Ken M

Tekst aangepast

Ken M

Een rode kniphofia (vuurpijl/fakkellelie)?

https://www.tuinadvies.nl/plantengids/789/kniphofia
dinsdag 24 april 2018 - 23:54
EJM

EJM

Kniphofia heb ik al een paar keer geprobeerd te zaaien, maar die lukken me niet, en de bollen zijn nogal prijzig, en vaak te lage soorten.
Rozen moeten echt in de zon staan, en heesters ertussen lijkt me ook iets te groot.
Zat aan vaste planten of bollen te denken.
dinsdag 24 april 2018 - 23:58
Tuinprins

Tuinprins

Kniphofia is toch een plant voor de volle zon en bloeit niet vroeg.

Een van de weinige planten die mij te binnen schiet is een rode keizerskroon, Fritillaria imperialis Rubra. Is eigenlijk een plant voor de volle zon maar als je ieder jaar nieuwe bollen koopt (!) dan zit het met de bloei doorgaans wel OK.

Als iets niet kan dan kun je beter wat anders bedenken. Je zou bijvoorbeeld laatbloeiende hoge lelies tussen de varens kunnen planten.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 25 april 2018 - 06:44
krissie

Krissie

montbretia Lucifer ( Crocosmia )
woensdag 25 april 2018 - 07:56
EJM

EJM

Hij hoeft ook niet vroeg te bloeien, maar moet wat vroeger beginnen te groeien dan de varen, om de varen voor te blijven.
En ook een beetje snelle groeier.
De varens beginnen laat met groeien, en zijn redelijk trage groeiers, tenminste wel in de zin dat ze echt groot worden en open vallen en al het licht wegnemen, dat duurt wel even.
En het kan alles zijn voor halfschaduw en zon.
Want ik heb er nu zat planten staan die ook zonnig moeten, en die doen het daar ook goed.
woensdag 25 april 2018 - 10:43
EJM

EJM

Ik heb er al een aantal gevonden.

Zonnekruid
Helenium 'Baudirektor Linne'

Bergamotplant
Monarda 'Jacob Cline'

Vederdistel
Cirsium rivulare 'Atropurpureum'

Trommelstokje
Allium sphaerocephalon.

Lychnis chalcedonica.

Knautia macedonica.

Deze zijn hier op tuinadvies allemaal te koop.

Dan zijn er deze nog, die niet op tuinadvies te koop zijn, maar wel in de plantengids staan.
Silene regia - Nachtsilene.
Lilium canadense.

Alleen de laatste 3 zijn misschien te teer voor tussen de varens.

En dan heb je de stokroos nog, maar die zaait zich gruwelijk uit, en woekert ook nog, dus die beter niet.
woensdag 25 april 2018 - 11:18
Carib

Carib

Ik vind het moeilijk om in te schatten wat je bedoeling is en de ruimte die de planten krijgen om uit te groeien, als ze de varens ' voor moeten blijven'. Helenium vind ik zeker geen vroege groeier. Hij staat nu wel boven de grond, maar het duurt nog wel even voordat hij echt de hoogte in is geschoten. Bovendien is hij echt een zonliefhebber en het 'rood' is altijd meer een oranje-bruinrood, geen zuiver rood. Als hij naast echt rood moet staan, is dat niet mooi.
De Cirsium is mooi, ook meer donkerpaarsrood dan felrood, maar helaas verdwijnt hij plotseling na een paar jaar. Zou ik ook niet in halfschaduw planten en alleen de stelen zijn hoog, dus wellicht verdwijnen die tussen de varens. De andere planten lijken me allemaal wat te klein en te laag om aan je eisen te voldoen. Waarom probeer je niet late rode tulpen, zoals Kingsblood?
woensdag 25 april 2018 - 19:05
Roeli

Roeli

Je zou ook akelei kunnen proberen. Die zijn er ook wel in een rode kleur
woensdag 25 april 2018 - 19:18
Carib

Carib

Ja, dacht ik ook aan, de Ruby Port o.a. maar die is niet een meter hoog. Maar wel geschikt voor halfschaduw en begint ook vroeg te groeien.
woensdag 25 april 2018 - 19:20
EJM

EJM

De bedoeling is simpel.
Ik zet planten graag op de kleurencirkel, en wil wat kleur tussen de varens.
De varens zijn groen, dus ik wil er iets roods bloeiends boven uit hebben steken.

Die akelei en tulpen worden maar 70 cm hoog, ik denk niet dat die dan boven de varens uit komen.
De meeste die ik opnoem zijn hoger dan 70 cm.
De bloem hoeft alleen maar boven de varens uit te steken.

En akelei heb ik al, en staat vlak langs de varens, Dat is een kleuren mix die ik 3 jaar geleden gezaaid heb, ik weet zo even niet meer of daar ook rode tussen zitten.
Dat kan ik binnenkort zien, want die gaan zo bloeien.

Ik ga de Bergamotplant Monarda 'Jacob Cline' proberen.
Lukt dat niet, dan probeer ik een stokroos, kunnen de varens en stokrozen tegen elkaar concurreren met woekeren


donderdag 26 april 2018 - 02:18
Tuinprins

Tuinprins

Monarda's zijn planten voor de volle zon. Bovendien zijn ze erg gevoelig voor meeldauw, ook de cultivar 'Jacob Cline' waarvan vaak ten onrechte wordt gezegd dat die weinig vatbaar is voor meeldauw.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 26 april 2018 - 06:24
EJM

EJM

Er staat nu al tot 15.00 uur de zon op, hoogzomer zal dat dan dus zeker tot 16.00 uur zijn.
De varens stonden daar al toen ik hier kwam wonen, en doen het daar goed, buiten dat ze soms verbranden.
Dus vergis je niet, het is een behoorlijk zonnige plek.
Er staat ook Echinacea, en andere zon minnende planten, en die doen het daar ook goed.
En er achter staan een aantal bomen die voor afwisselende schaduw of zon zorgen, met het verplaatsen van de zon.

Deze foto is om 11.57 gemaakt.
En het is nu bewolkt weer, maar als je goed kijkt kun je zien waar de zon er op staat en waar niet.

Bloemen & Planten

vrijdag 27 april 2018 - 14:51
EJM

EJM

Even snel een foto geschoten toen de zon achter de wolken uit piepte vandaag om 14.45 uur.

Bloemen & Planten

vrijdag 27 april 2018 - 14:54
EJM

EJM

In hoog zomer staat er sus zeker van 10.00 uur tot 16.00 uur de zon op, met afwisselende schaduw stukken, dus dat is toch 6 uur zon per dag.
vrijdag 27 april 2018 - 15:10
leerling

Leerling

Dan wil ik toch weer stamrozen in overweging geven. Die staan hoog genoeg om boven de varens uit te komen.
vrijdag 27 april 2018 - 15:11
EJM

EJM

Ik had gisteren stamrozen zien staan bij Saes in Weert, een particulier tuincentrum.
Maar die zijn erg duur, dus dat is niet te doen.
Ik heb de Bergamotplant Monarda 'Jacob Cline' en Trommelstokje Allium sphaerocephalon besteld hier op tuinadvies.
Ik kijk wel, doen ze het daar niet goed, kan ik ze altijd verplaatsen.
En ik heb zaadjes van de Lychnis chalcedonica gehaald.
Die wil ik sowieso nog hebben.
Ik wil wat meer rood in mijn tuin, want volgens mij heb ik niks aan rood.
vrijdag 27 april 2018 - 15:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon