menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Eschscholzia

Ga naar meest recente reactie

EJM

EJM

Ik probeer nu al een paar jaar slaapmutsjes te zaaien in een zaai bakje in zaai en stekgrond, maar elke keer gaan ze dood, net nadat ze de eerste echte blaadjes hebben.
De steeltjes worden slap en vallen om.
Ik heb ook elk jaar, als het voor zaaien van de groenten enz begint erg veel last van rouwvliegjes.
De zaailingen die er bij mij tot nu toe het meest last van hebben(althans ik denk dat dat de oorzaak is dat ze dood gaan) zijn slaapmutsje, goudsbloem, vlijtig liesje, en ook sommige groenten en meloenen.
Maar andere blijken er weinig of geen last van de hebben, zoals lobelia, maskerbloem, zomerviolier, teunisbloem, verbascum, en smeerwortel.
Ik heb de slaapmutsjes nu in de volle grond gezaaid, maar dat kan pas vanaf april.
En ik wil ze combineren met lobelia, en die is nu veel verder, dus dat is niet zo handig.

Iemand tips voor de kweek van slaapmutsje, want ik vind ze zo leuk.

Bloemen & Planten

dinsdag 17 april 2018 - 11:17
LT

LT

Ik zaai gewoon in de volle grond...Geen probleem...
dinsdag 17 april 2018 - 12:35
EJM

EJM

Ja dat kan, maar pas van april.
Voor zaaien binnen kan al vanaf februari, en dan heb je veel eerder en langer plezier van je planten.
dinsdag 17 april 2018 - 15:23
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Die bloeien heel lang en komen volgend jaar gewoon weer op.
En, volgens mij, heb jij weinig plezier van het vroege zaaien.
dinsdag 17 april 2018 - 16:18
EJM

EJM

Nog een reden waarom ik ze liever niet in de volle grond zaai, dan kom ik er dadelijk niet meer van af.
Ook moet ik ze dan verplaatsen, want ik wil ze in een hang pot samen met lobelia, ik wil ze niet in de volle grond in de tuin.

Misschien kan ik het volgend jaar eens proberen, om wat grond uit de tuin in een zaai bakje te doen, en ze daar in binnen zaaien in februari.
Het voordeel van in de volle grond zaaien is, meer natuurlijke vijanden voor ongedierte, dan in zaai en stek grond.
dinsdag 17 april 2018 - 19:40
Tuinprins

Tuinprins

Waar jouw zaailingen last van hebben staat bekend als de 'omvalziekte'. Dit wordt veroorzaakt door een schimmel (niet met het blote oog te zien, alleen op microscopisch niveau). Deze schimmel slaat toe als je zaailingen te nat staan en er te weinig ventilatie is. Het devies is dus om je zaailingen iets droger te houden en op tijd te ventileren. Planten die van een wat drogere omgeving houden zijn gevoeliger voor de omvalziekte dan planten die beter tegen vocht kunnen.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 17 april 2018 - 21:05
EJM

EJM

Ahaa, dat verklaard het inderdaad, het omvallen.
Dankjewel.
dinsdag 17 april 2018 - 21:25
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Volgens mij zijn het koude kiemers. Ze komen op onder mijn prunus ieder jaar weer.
woensdag 18 april 2018 - 01:52
Tuinprins

Tuinprins

Escholtzia is geen koudekiemer maar fluctuererende temperaturen (dag/nacht) verbeteren het kiemingspercentage.

Verder: Escholtzia behoort tot de papaverachtigen en die hebben een hekel aan verplanten. Als je wilt voorzaaien dan gebruik je het beste van die 'plug-trays' zodat er zo weinig mogelijk wortelverstoring is bij het verplanten.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 18 april 2018 - 07:00
Roeli

Roeli

Ik vind het juist heerlijk dat ze zich zo geweldig uitzaaien. Overal wordt je begroet door oranje of gele kopjes die naar je knikken. Als er niets in de tuin meer bloeit zeggen zij...wij zijn er nog ,hoor..
En, waar ze echt in de weg staan. trek je ze toch weg.
woensdag 18 april 2018 - 07:26
EJM

EJM

Naar mijn ervaring valt het mee met het verplanten.
Want als de eerste zaailingen om beginnen te vallen, verplant ik meestal de goede, en die blijven dan nog een tijdje overeind, maar later vallen ze ook om.
En ik ben er nu ook achter dat het kan schelen per verschillende cultivar van de zelfde soort.
Want mijn grote dubbele goudsbloemen hebben er last van, maar nu heb ik wilde goudsbloem, Calendula officinalis gezaaid, en die heeft er geen last van.
Wilde variëteiten zijn sowieso sterker.

Ik ben niet zo'n fan van een wilde tui, ik wil het wel een beetje georganiseerd hebben.
En ik heb al allerlei soorten onkruid in de tuin, die de vorige bewoners hier gezaaid hebben, elk jaar komt het weer terug, om gek van te worden.
no offence Roeli, maar als je zo over elk plantje denkt, word je tuin een onkruid festijn.
Bij mij komt er elk jaar klimmende winden, postelein en lucerne klaver op, die laatste is het verschrikkelijks, dat is net zevenblad, een stukje wortel laten zitten, en het komt weer terug.
Ooh ja, zevenblad heb ik ook, maar dat is mijn eigen schuld, ik had van een tante maagdenpalm uit de tuin gehaald waar het tussen zat.
En dat was ook meteen een hele goede les.
Ik had nog geen zevenblad in mijn tuin, nu wel
Ik ben nu heel voorzichtig wat ik in mijn tuin zaai of zet.
OOh ja en het stikt van de brandnetels, maar die heeft iedereen wel, denk ik.
woensdag 18 april 2018 - 10:31
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Kleine moeite om de brandnetels er uit te halen. Een stuk laten staan voor de vlinders. Onkruid komt overal. Wat dacht je van paardebloemen. Dus bij niets doen heb je een prachtige " wildernis". Waar de bijen en vlinders welig tieren ook mooi.
woensdag 18 april 2018 - 10:46
Polplastron

Polplastron

Nog een reden waarom ik ze liever niet in de volle grond zaai, dan kom ik er dadelijk niet meer van af.

Escholtzia is ook in het land van herkomst een eenjarige: die zet zich dus niet voort via worteluitlopers o.i.d., maar enkel via zaad. Waar je deze planten ook zaait of voorzaait, als je ze zaad laat vormen, zullen ze zich buiten vrijelijk uitzaaien en na een niet al te strenge winter, het jaar erop mooie nakomelingen voorzien. Deze zijn overigens vlot weg te plukken en eigenlijk vind ik het uitzaaien best meevallen.
Verder sluit ik mij aan bij bovenstaande commentaren: voorzaaien heeft in deze niet echt een meerwaarde en maakt het enkel moeilijker. Kan je niet de gewenste plantencombinatie aanplanten en vervolgens de Escholtzia er tussen zaaien? Dat lijkt me ook in pot best mogelijk. Het is overigens een snelle kiemer en groeier, dus lang moet je niet op een kale pot kijken hoor!

Grts,
Pol
woensdag 18 april 2018 - 11:16
EJM

EJM

Je hebt niet altijd tijd om de uitgebloeide bloemen te verwijderen, je kunt niet 24/7 in de tuin bezig zijn, en dus, hup het heeft zich uitgezaaid.
En ja, onkruid blijf je altijd houden, maar dat wil niet zeggen dat je er nog meer soorten bij moet/wil hebben.
Ik heb rugklachten, maar ik wil niet mijn hobby opgeven, dus ik moet het mezelf zo makkelijk mogelijk maken, en onkruid plukken maakt het niet makkelijker.

En het is eenjarige lobelia waar ik ze mee wil combineren, en die moet ik dus ook zaaien.
En die heb ik ook gezaaid samen met het slaapmutsje begin maart al.
Maar het slaapmutsje is dood gegaan, en de lobelia niet.
Nu heb ik het slaapmutsje rond 12 april opnieuw buiten in de volle grond gezaaid.
Maar nu zit er dus een dikke maand groeiverschil in de lobelia en het slaapmutsje.

Maar ik heb het antwoord ook al van Tuinprins, het is de omvalziekte, dus minder water, en ventileren.
woensdag 18 april 2018 - 11:43
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Je hebt niet altijd tijd om de uitgebloeide bloemen te verwijderen, je kunt niet 24/7 in de tuin bezig zijn, en dus, hup het heeft zich uitgezaaid. En ja, onkruid blijf je altijd houden, maar dat wil niet zeggen dat je er nog meer soorten bij moet/wil hebben.

Dus die Escholtzia vliegt er uit?!
woensdag 18 april 2018 - 13:50
Roeli

Roeli

Heerlijk, een gecontroleerde ' wilde ' tuin. Vogels vlinders en nog veel meer vliegend gespuis zijn er dol op. Voor mij hoeft niet alles binnen de regels te blijven. Gebeurt in de natuur ook niet. En mijn tuin is, was, en moet nog weer worden, een stukje natuur achter mijn huis.
woensdag 18 april 2018 - 14:54
EJM

EJM

Ligt er ook aan wat je precies bedoelt met een wilde tuin.
Ik heb ook absoluut geen strakke tuin met groepjes de zelfde planten in vakjes.
Sterker nog, ik heb van elke soort er meestal maar 1, met een paar uitzonderingen.
Maar het zijn allemaal vaste, niet woekerende, niet als een gek uitzaaiende planten.
In die zin heb ik ook een wilde tuin.
Het stikt bij mij van de zweefvliegjes, bijen, hommels, vlinders en vogels, enz.
Ik heb ook een klein insecten hotel, en ben bezig een grote te maken.
Het stikt van de solitaire bijen bij het insectenhotel.
En sinds ik 2 jaar geleden de grasmat heb omgespit stikt het spontaan van de zand bijen die holletjes in de grond maken.
Ze hadden dat vrijwel meteen in de gaten, een week na het was omgespit zaten ze er al.
woensdag 18 april 2018 - 18:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon