menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schimmel / paddestoelen in onze lavendel

Ga naar meest recente reactie

Karen Van den Broucke

Karen Van den Broucke

Goeie middag,

We hebben 10 meter lange bakken op ons terras waar we 4 jaar geleden lavendel in geplant hebben. De eerste 2 jaar was alles super en bloeiden ze heel goed. Vorig jaar heb ik wat aarde bij gegeven omdat die wat gezakt was. sindsdien hebben we het probleem van groeiende schimmel/paddestoelen in en rond onze lavendel. We weten dat de lavendel wat vochtig staat maar dat was de eerste 2 jaar ook zo en geen probleem. Kunnen we iets ondernemen om onze lavendel toch nog een tweede kans te geven aub?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Bloemen & Planten

zondag 15 april 2018 - 16:54
EJM

EJM

Waar heb je die grond gekocht?
Is dat misschien grond van een paddenstoelen kwekerij, waar ze paddenstoelen op gekweekt hebben ?
Misschien een schimmel dodend middel, bv voor meeldauw?
Theoretisch gezien zou dat moeten werken, aangezien paddenstoelen ook schimmels zijn.
Maar ik weet het niet zeker.
zondag 15 april 2018 - 19:40
leerling

Leerling

Waarom vind je die paddestoelen een probleem?

Een paddestoel is de - voor ons duidelijk - zichtbare vorm van een schimmel, maar schimmels zijn niet per definitie slecht. Er zijn heel wat planten die schimmels nodig hebben om te kunnen (over)leven.

Zoals EJM al aanhaalde zijn jouw zwammem waarschijnlijk meegekomen met de nieuwe aarde. Maar als je hier al de gifspuit voor wil bovenhalen, kan je net zo goed steriele kunststofplanten in een steriele bak gaan zetten.

Ik zou dit eerder bekijken als wat exta kleur en leven in een - nu nog even - saaie bak en opzoeken welke paddestoelen het zijn. Misschien zijn ze wel lekker.

Zo te zien heb je de lavendel goed gesnoeid: op de meeste takjes zijn er nog een paar blaadjes te zien. Die gaan binnenkort normaal weer uitlopen.

Maar lavendel houdt niet zo van natte voeten en we hebben de laatste maanden heel wat hemelwater gekregen. Je schrijft dat je die lavendel in bakken groeit. Heb je wat gaten gemaakt in die bakken, zodat overtollig water weg kan?

Als gaten maken om een of andere reden niet kan, kan je ook proberen wat wieken te maken (bv. reepjes maken van een oude handdoek en die in de lengte wat opdraaien), die tot onderaan in de bak steken en dan over de rand laten hangen.
Het effect is hetzelfde als wanneer je een doek deels in het water over de rand van een emmer (of je bad) hangt: water wordt opgezogen (capilaire werking) en loopt aan de andere kant weg (eventueel tot het water daar even hoog staat - o.w.v. de wet van de communicerende vaten - maar als die wiek gewoon over de rand hangt, vormt dat hoogst waarschijnlijk geen probeem).
zondag 15 april 2018 - 22:39
EJM

EJM

Ik zou heel voorzichtig zijn met vreemde paddenstoelen eten.
Veel eetbare en giftige soorten lijken sprekend op elkaar, dus kijk er mee uit.
maandag 16 april 2018 - 00:16
Karen Van den Broucke

Karen Van den Broucke

Bedankt voor de reacties!

Onderaan de bakken zitten gaten waar het water goed weg kan.
Door de schimmel ziet onze lavendel er toch steeds minder gezond uit dus ik veronderstel dat ze geen zo’n positieve werking hebben.

Ik zag dat iemand schreef om 1/5 melk en 4/5 water te gebruiken tegen meeldauw. Ik zal dit alvast eens proberen.
dinsdag 17 april 2018 - 13:15
Carib

Carib

Meeldauw zit op het blad van planten en is dus niet te vergelijken met paddestoelen, dus melk spuiten lijkt me zinloos.
Ik denk ook dat je oorzaak en gevolg omdraait. De grond in de bakken is veel te vochtig en daar houden paddestoelen van, maar lavendel absoluut niet. Daarom doet de lavendel het slecht en niet vanwege de paddenstoelen. Bovendien is lavendel een snel verouderende plant.
dinsdag 17 april 2018 - 18:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon