menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rhododendron nog te redden?

Ga naar meest recente reactie

anyaV

AnyaV

Ik heb vorig jaar in mei/juni een zeer mooie rhododendron gekocht en gepot.
In mijn pot had ik gaten gemaakt in de plastiek zodat het water weg kon lopen een laag kleikorrels gelegd, daarbovenop potgrond, de kluit met wortels, aangevuld met potgrond en terug kleikorrels bovenop.
Deze heeft zeer lang mooi gebloeid, na de bloei heb ik dan ook de bloemen eruit gehaald.

Daarna door geen water te hebben gegeven (voordien gaf ik om de 2/3 dagen water) en door stormweer waardoor plant scheef in pot was gaan zitten en wortels half bloot waren, zijn al de bladeren bruin gaan worden (dit bruin worden is gebeurd tijdje nadat de bloemen uitgebloeid waren, ik bleef toen op dat moment wel nog water geven).

Een 2-tal weken geleden heb ik de plant uit de pot gehaald, goed ondergedompeld in water en paar minuten in laten zitten in water van regenton (kluit was zeer droog), potgrond vermengd met meststoffen, kluit er terug in, aangevuld met nog wat meststoffen bovenop, beetje kleikorrels en aan het duimen geweest dat ik mijn bloem nog kon redden...

Maar de bladeren blijven zo bruin en hangen, hoewel er mooie knoppen zitten, nergens mooie groene bladeren die komen, de takken zelf halverwege zijn wel nog mooi groen en de bladeren kan je niet zo gewoon van de plant aftrekken (ze vallen er niet af als je eraan komt, je moet echt goed trekken om de bladeren los te krijgen).

Nu stel ik mij de vraag, wat kan ik doen om deze bloem nog te redden? Is ze nog te redden? Of kan ik ze beter op de mesthoop gaan gooien (wat ik zeer spijtig zou vinden)? Dien ik al de bruine bladeren (ze allemaal dus) volledig te verwijderen van de plant met de snoeischaar?

Dank je voor het advies.

Een leek die momenteel nog geen groene vingers heeft, maar dit wel hoopt ooit te hebben (zowel voor binnen- als buitenbloemen - want ik krijg nu zelfs vetplanten zoals de Sanseveria of Aloë Vera dood )

Bloemen & Planten

zondag 8 april 2018 - 19:31
anyaV

AnyaV

nog een foto van de plant

Bloemen & Planten

zondag 8 april 2018 - 19:32
anyaV

AnyaV

en nog eentje...

Bloemen & Planten

zondag 8 april 2018 - 19:34
Carib

Carib

Deze plant is al enige tijd geleden officieel overleden, wat resteert is een mummie.
Een plant in een pot/mand van dit formaat kan absoluut niet overleven als hij in de zomerperiode niet bijna dagelijks water krijgt. Het is ook nog mogelijk dat de plant is overleden door te veel water door slechte afwatering. Een paar gaten in dit plastic en kleikorrels zijn geen garantie dat de afwatering goed gaat.
zondag 8 april 2018 - 19:46
lilyboskat5

Lilyboskat5

Betse AnyaV

Ik zou eerst kijken of hij onderaan in de stam nog leven heeft.
Een beetje van de bast afkrabben, als het groen is en vochtig kan het zijn dat er nog leven in zit.
En bekijken de wortels ook op dezemanier.
Wanneer alles bruin is dan is hij inderdaad dood.

Als er nog iets van kans is, zou ik hem terugsnoeien tot zo’n 10 cm.
De plant in de volle grond poten met Rhododendron grond.
Dit is zure grond die deze plant nodig heeft.
Vernevel de stammen regelmatig met water zodat het nieuwe blad wat makkelijk door de stam kan komen.
In de schaduw zetten en hem regelmatig water geven.

Veel succes ermee.
zondag 8 april 2018 - 20:12
Tuinprins

Tuinprins

Ik ben het helemaal eens met Carib. Ofwel de plant is verdroogt ofwel hij heeft te nat gestaan. Als een rhododendron te nat staat krijgt de plant last van phytophtora. Dit is een vorm van wortelrot waar weinig tegen te doen valt. Deze plant kun je wegdoen. De potgrond ook weggooien want de phytophtoraschimmel kan 5 tot 10 jaar overleven in die grond en je wilt andere planten die gevoelig zijn voor deze schimmelziekte niet aansteken.

Gegroet, de tuinprins
maandag 9 april 2018 - 06:54
anyaV

AnyaV

Dank u wel allemaal voor jullie advies.
Er zal niets anders opzitten dan inderdaad ze op de composthoop te gooien, want de knoppen worden nu ook zwart.
De bloempot zal gebruikt worden voor een andere bloem/plant, maar geen voor zuurhoudende grond.

Groetjes, Anya
zondag 15 april 2018 - 12:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon