menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hitte en droogte tolerante planten

Ga naar meest recente reactie

Eryngium

Tekst aangepast

Eryngium

Hallo, ik heb bij mij thuis een plekje waar ik graag een border zou willen. De zon schijnt er als die in het zuiden en weste staat en het kan daar zomers zeer warm worden. Nu weet ik ik niet goed wat ik der zou zetten? Liefst iets met bloemen in het rood, geel of oranje.
dinsdag 27 maart 2018 - 22:43
LT
woensdag 28 maart 2018 - 09:38
Polplastron

Polplastron

Dat lijkt me de ideale plek voor een paar botanische tulpen! Maar natuurlijk bloeien en groeien die enkel in het voorjaar dus daar hoort nog wel iets anders bij.
woensdag 28 maart 2018 - 10:29
Eryngium

Eryngium

Ja zonnebloem zijn wa te hoog want da is tegen een muur lang de west kan van mijn huis en der boven zit een raam. En ja had gedacht aan verschillende vasteplanten.
woensdag 28 maart 2018 - 11:59
c j de k

C j de k

Wat te denken van Eryngium
Veel Euphorbia soorten zijn zeer droogte tolerant en er zijn ook wel lage struikjes die weinig vocht nodig hebben , Cistus b.v of Heide kortom er is keuze genoeg !!
woensdag 28 maart 2018 - 12:20
Eryngium

Eryngium

Maar ik denk niet da je die soorten in het geel of rood of oranje hebt. ik denk alleen euphorbia dat die geel en sommige met zo een heel donker blad met een rode schijn ben niet zeker.
woensdag 28 maart 2018 - 12:38
Patrikc

Patrikc

Helenium, Gaillardia, Rudbeckia... zijn in de kleuren die je zoekt.

Let wel op, als van een plant gezegd wordt dat hij 'droogteresistent' is, dan gaat dat over goed gegroeide, gevestigde exemplaren, je moet niet denken dat je eind juni een jong plantje uit een potje kan planten en dat dan de rest van de zomer zonder gieten aan zijn lot kunt overlaten.

Eveneens is het tegen een muur een extra uitdaging, want heter en nog droger.
woensdag 28 maart 2018 - 12:51
c j de k

C j de k

Euphorbia Fireglow is een prachtige oranje/rode soort .
Maar er zijn veel gemakkelijker manieren om zoiets uit te zoeken .
Als je b.v de site van kwaliteitsplanten bezoekt kun je meteen op de startpagina een kolom met gegevens over kleur ,hoogte , bloeimaand , licht en vochtbehoefte invullen en er komt zo een reeks planten die aan jouw wensen voldoen tevoorschijn.
Niet dat ik je nu hierheen wil sturen om planten te kopen maar het is wel een handige tool.
En Idd aan water geven ontkom je heus niet , zeker bij de start .
woensdag 28 maart 2018 - 13:22
Eryngium

Eryngium

Helenium heeft die niet meer een vochtigere grond nodig? en het is wel niet de kleur dat ik wou maar dacht misschien aan kardoen of artisjok maar die plant ik lees dat die maar 1 à 2 jaar oud word is dat echt zo en als dat zou is kan je die dan gemakkelijk uit zelf geoogst zaad zaaien?
woensdag 28 maart 2018 - 17:40
Carib

Carib

Helenium is niet echt geschikt voor een zeer hete en droge plek. In mijn tuin op kleigrond is dit een van de eerste planten die droogteverschijnselen vertoont.
Ik ken wel een tuin waar in een verhoogde border met onverbeterde zandgrond in de felle zon gaillardia's floreren.
woensdag 28 maart 2018 - 18:22
Eryngium

Eryngium

Gaillardia zijn zeer mooi bloemen maar leven die niet maar paar jaar?
woensdag 28 maart 2018 - 19:25
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Dat is moeilijk advies geven hoor, als je iets geel, oranje of rood zoekt, maar gele Helenium is niet echt de kleur die je zoekt want je denkt eerder aan blauw-paarse kardoen of artisjok...

En zonnebloemen zijn te hoog, maar kardoen en artisjok niet ?
woensdag 28 maart 2018 - 20:22
Eryngium

Eryngium

Ja dacht eerst aan geel of rood maar denk dat het een leuke zuiderse tint zou geven als je gaillardia samen met kardoen of artisjok voor wat hoogte maar over die twee laatste planten weet ik niet veel.
woensdag 28 maart 2018 - 20:26
Eryngium

Eryngium

En heb bij andere mensen ook helenium al gezien. En in mijn tuin staan er ook maar ik werk wel dat ze beter op een vochtige grond staan dan een droge grond.
woensdag 28 maart 2018 - 20:29
Patrikc

Patrikc

Ja, een bokje geschoten, Helianthemum dan .
Maar dat verandert niet dat je eerst maar eens moet beslissen hoe het nu zit met de gewenste kleur en hoogte.
woensdag 28 maart 2018 - 22:04
Eryngium

Tekst aangepast

Eryngium

Ik wil rood, geel oranje om dat ik dat vrij weinig in mijn tuin heb. Ik heb niet gezegt dat dit een rood, geel en oranje border ging worden. En ja Helianthemum zou der ook nog leuk bij staan
woensdag 28 maart 2018 - 23:58
Ken M

Tekst aangepast

Ken M

Deze komen dit jaar in onze tuin misschien vind je hier wat tussen.
Coreopsis, Lantana Camara, Hemerocallis.
Zinnias heb je ook in verschillende kleuren.
We hebben hier ook paarse en witte Alyssum(Lobularia maritima) staan, maar denk dat ze die ook wel in rood en geel hebben.

Ken
donderdag 29 maart 2018 - 16:54
Eryngium

Eryngium

Bedankt ken M ik vind het wel leuke planten merci
donderdag 29 maart 2018 - 18:36
LT

LT

De bovengenoemde Lantana camara is niet winterhard. Wel een prachtige kuipplant. Mag zelfs in de volle grond tot de vorst invalt. Zie voor meer info de bijgaande link:
https://www.tuinadvies.nl/artikels/lantana_camara_als_kuipplant
donderdag 29 maart 2018 - 21:59
Eryngium

Eryngium

Ja van lantana camara heb ik vorig bij iemand stekken van genomen. Ja dacht dat wel ik ben van plan om die in een pot te planten en die dan zou in de grond te zetten in mijn borders.
donderdag 29 maart 2018 - 22:08
LT

LT

Dat kun je ook doen met Oleander (Nerium oleander). Is een echte zonaanbidder.
donderdag 29 maart 2018 - 22:14
Eryngium

Eryngium

Zo een oleander kan je die gemakkelijk snoeien want het is vaak da je die bij mensen ziet staan dat die da na paar jaar zo vrij grote en lompe struiken hebt om in de winter binnen te houden.
donderdag 29 maart 2018 - 22:18
LT

LT

Vrij makkelijk. at je NIET moet doen, is helemaal op één hoogte terugknippen. Dan heb je een jaar geen bloemen. Ze bloeien op het hout van vorig jaar. Zelf neem ik de HOOGSTE takken, inclusief hun zijtakjes, weg op die plaats waar hij, helemaal beneden, uitspringt uit de struik. Zó blijven er altijd takken over, die vol knoppen komen. Zie voor meer info, bijgaande link, Gr. Lou
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/verzorging_van_de_oleander
donderdag 29 maart 2018 - 22:25
Eryngium

Eryngium

Bedankt Lou.
Groetjes Thomas
donderdag 29 maart 2018 - 23:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon