menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Brugmansia vergten te snoeien, wat nu?

Ga naar meest recente reactie

renate67

Renate67

Mijn brugmansia 1,50 hoog met 2 zijtakken waarvan 1 weer gesplitst, ben ik bij het laat voor heftige vorst binnenhalen vergeten te snoeien en te stekken.
Eignlijk wilde ik graag stekken nemen, maar er zitten nu binnen al /nog grote bladeren aan het eind op elke top wel 10, als ik deze top probeer te stekken verdampt dat natuurlijk veel te veel en gaat stekken natuurlijk nooit.
Wat nu te doen, toch proberen? Of nu zo laten en volgende winter beter??
Renate
zaterdag 17 maart 2018 - 09:27
LT

LT

Snoei hem gerust terug. Ontblader de afgesneden takken. Zet in een emmer of pot met water, op een koele plaats. Wel met de toppen naar boven. Na een tijdje verschijnen er, onder water, bobbeltjes op de takken. Hieruit komen wortels. Dan in het voorjaar oppotten. Succes. Gr. Lou
P.s. De oude plant loopt zeker weer uit.
zaterdag 17 maart 2018 - 09:37
jdcoster

Jdcoster

Maaaarrr ... Als deze zomer eens wilt kunnen uitpakken met iets speciaals, kun je die plant ook op die lengte laten en ze verder niet te warm binnen houden zodat ze geen al te slappe stengels krijgt, voor je ze eind april buiten plaatst. Je zult dan een imposante Brugmansia hebben en daarvan stekken kan dan zelfs in de zomer nog. Ik laat de stekken, ontdaan van de grootste bladeren, wortelen in een fles water.
Ik heb enkele Brugmansia's van drie meter hoog die ik elk jaar in de volle grond plant en eind oktober er weer uit spit om ze binnen te overwinteren.
zaterdag 17 maart 2018 - 11:06
renate67

Renate67

Tja, dat is dus een serieus lastig dilemma.
De brugmansia staat bij mij altijd op het terras maar als die nog een jaar verder opzij groeit dan gaat die wel erg veel ruimte innemen ben ik bang (ik wil zelf en liefst met mijn gezin ook nog op het terras passen) . Misschien als de ergste vorst weg is overdag even passen op het terras hoeveel plek die nu al in neemt voor ik een beslissing neem.
zaterdag 17 maart 2018 - 11:43
jdcoster

Jdcoster

Je kunt ze ook wat opkronen zoals een boompje, dan kun je er onder zitten Dan krijg je dit als resultaat.

Bloemen & Planten

zaterdag 17 maart 2018 - 14:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon