menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inkijk buren verminderen

Ga naar meest recente reactie

Honingpot

Tekst aangepast

Honingpot

Sinds kort zijn wij de eigenaars van een leuke woning.
De tuin was tot voor kort een echt nadeel aan de woning: het was een drassig oerwoud met heel veel inkijk. We hebben het onkruid en de overwoekerende boompjes verwijderd, de tuin opgehoogd en grasmatten gelegd. Ook hebben we een doek gehangen om de inkijk van op straat te verminderen.
Nu zijn we nog op zoek naar inspiratie om de rest van de inkijk weg te nemen. Op 100 meter van onze tuin staan 2 enorme sociale woonblokken. Vanaf de benedenverdieping kijken ze in onze tuin (en onze living) omdat ons huis hoger staat dan de tuin. Bovendien is er ook heel veel inkijk van de zijburen gezien onze tuin langs een straat ligt.
We hadden al gedacht om het zicht opzij weg te nemen door het plaatsen van enkele leibomen. Achteraan de tuin zouden we ook één boom willen zetten om het zicht langs achter een klein beetje weg te kunnen nemen. Daar achter (in het hoekje) zouden we dan een klein tuinhuisje zetten.

- Welke leibomen zouden jullie zetten? Omdat onze tuin nogal smal is zouden we boompjes moeten hebben met een smalle stam en veel blaadjes.
- Zouden we klimop tussen onze draad laten groeien? Of overwoekerd dit te snel?
- Hebben jullie eventueel andere ideeën?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp/inspiratie.

Groetjes
woensdag 7 maart 2018 - 09:24
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Geen oplossing, maar een vraag.
Waarom zo bang voor inkijk, zitten de buren dan de hele dag met een verrekijker toe te zien wat jullie doen ?
Achter kan ik me nog voorstellen. Maar als je meer bomen plaatst, hou je geen tuin meer over. Bomen moeten ook nog eens +- een paar meter van de grens met je buren afstaan.
Want als die licht weg gaan nemen bij de buren gaan die klagen.
Hoe breed is die tuin eigenlijk ?
woensdag 7 maart 2018 - 09:58
Honingpot

Honingpot

Dag Roeli,
Een beetje inkijk stoort mij zeker niet, maar er is toch wel heel veel inkijk, vind je niet?
We zouden ook enkel boompjes plaatsen langs de straatkant, dus niet langs de kant van de buren. Anders hebben we inderdaad geen tuin meer over En geen zonlicht!
De tuin is vooraan ongeveer 8 meter breed en helemaal achteraan slechts 1 metertje.
woensdag 7 maart 2018 - 10:01
Roeli

Roeli

Is het jullie omheining of samen met de buren ? Wanneer die geen bezwaar hebben zou je er mooie klimplanten tegenaan kunnen leiden. Krijg je het mooi begroeid en mis je bijna geen grondoppervlakte. Je kan er ook hangplanten aan hangen. Zijn er straks weer volop aanwezig. Aan de achterkant een paar dichte coniferen . Houden daar de inkijk wel tegen.
woensdag 7 maart 2018 - 10:16
Wannus

Wannus

Aangezien het een smalle tuin is zou ik aan de draad omheining ,
wilgen of rietmatten bevestigen . Er is hier veel keuze in en je
verliest geen ruimte . Bovendien kun je opfleuren met bloembakken
of eventueel wat klimmers enz.......
woensdag 7 maart 2018 - 10:29
jdcoster

Jdcoster

Zo'n doek is niet mooi maar aan een haag heb je nogal wat werk en elke haag neemt plaats in. Klimop weven in de draad geeft na drie jaar al een goedkope, smalle en dichte haag maar moet wel 2 keer per jaar geschoren worden aan beide kanten en ontdaan van horizontale uitlopers aan beide kanten.
Ik zou durven een steeneik planten daar. Die is wintergroen en kan gesnoeid worden als hij te groot dreigt te worden.
Of ... verspreid over de lengte van de tuin een viertal tamelijk hoge ( iets hoger dan dat muurtje) pergola's plaatsen zou ook wel helpen tegen die inkijk en zou de tuin visueel veel interessanter maken.
Om de beste plaatsen te bepalen tekent u dat eerst uit op die foto.
Van planten is er keuze genoeg: liaanrozen,, blauwe regen, druivelaars, kamperfoelies, doornloze bramen, Clamatissen, ...
Het zicht zou mooier zijn, de inkijk minder en u zult weinig zonlicht moeten missen want de zon gaat tussen die pergola's door.
Dat is natuurlijk een oplossing voor tuinliefhebbers, die zich graag omringen met mooi groen en ... daar ook wel wat tijd willen aan besteden.
woensdag 7 maart 2018 - 10:45
jdcoster

Jdcoster

Deze pergola als voorbeeldje. Aanvankelijk was hij niet bedoeld tegen inkijk, maar na de bouw van een rij huizen achter de tuin, helpt het wel.

Bloemen & Planten

woensdag 7 maart 2018 - 10:51
Honingpot

Honingpot

Heel erg bedankt voor de reacties!
Wauw, wat mooi, die pergola! Dat is zeker een optie.
Over de klimop twijfel ik nog omdat het nogal lang duurt eer dat echt het zicht weg neemt. Misschien laten we dan voorlopig beter die lelijke doeken hangen..
woensdag 7 maart 2018 - 11:42
LT

LT

Hopelijk vertekent de foto niet...Aan het einde van jullie terras die pergola plaatsen....De hoogte ± 40 cm onder de dakrand links. Bloemen op een pergola nemen al snel in hoogte zeker 50 cm in beslag. De uitkijk naar binnen is dan opgeheven. Blauwe regen heeft zelfs wat meer nodig.
woensdag 7 maart 2018 - 15:41
LT

LT

Hier een voorbeeld van int.

Bloemen & Planten

woensdag 7 maart 2018 - 15:48
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Ik stel ook meerdere pergola's na elkaar voor. Door de telkens wat overlappende hoogte van de planten geeft dat een tamelijk gesloten beeld in de beide zichtlijnen (van de eigenaar uit en van de buren uit) en dat zonder dat de tuin een donkere tunnel wordt.
De palen hoeven zelfs niet op een rij te staan. Eens een kleine en soms weer een grotere afstand ertussen maakt het aanzicht wat interessanter en laat een schuin of een gebogen tuinpad toe naar het tuinhuisje. Een tuin hoeft niet groot te zijn om mooi te zijn vind ik.
Er staat nu natuurlijk al een afsluitingsdraad maar een schutting van houten planken kan ook mooi zijn mits goed aangekleed zoals op deze foto, als het kan best ook lang beide kanten, ook de straatkant.

Bloemen & Planten

woensdag 7 maart 2018 - 16:18
Honingpot

Tekst aangepast

Honingpot

Heel erg bedankt voor de leuke ideeën! Daar kunnen we zeker wat mee doen!
Ik vraag mij wel af: trekken deze planten/bloemen niet teveel insecten aan? Want aangrenzend aan ons terras hebben wij een groot schuifraam, voorlopig nog zonder muggenraam. Met een plant als blauwe regen in de tuin zullen de insecten wel snel binnen zitten, niet?
We hebben ook net 5 haagbeuken besteld (schattige boompjes). Nadien wel gelezen dat dit ook de 'meikeverboom' genoemd wordt. En laat dat nu net een diertje zijn waar ik enorm bang voor ben... oeps!
donderdag 8 maart 2018 - 12:03
jdcoster

Jdcoster

Insecten weten wel beter en mijden droge onze steriele leefruimten. Maar nog een beetje geduld en veel insecten zijn weldra uitgestorven als de mensen zo blijven doorgaan met alles te verdelgen wat ze onvoldoende kennen of onnodig bang van zijn.
donderdag 8 maart 2018 - 13:15
Alvin

Alvin

Schanskorven wellicht een oplossing? https://www.showtuinheeten.nl/schanskorven.html

Bloemen & Planten

woensdag 8 augustus 2018 - 12:23
jdcoster

Jdcoster

Maar de ecologische voetafdruk ervan is groot... .
donderdag 9 augustus 2018 - 13:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon