menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Tips voor border mediterrane tuin

Ga naar meest recente reactie

Hanneke87

Hanneke87

Goededag, Ik hoop dat jullie mij zouden willen helpen. Onze tuin van 50 m. is op dit moment een grote zandbak. We willen er een mediterrane tuin van maken met rood/gele stenen (Waarschijnlijk kwartsiet modak). Daarnaast willen we graag een 'border' aanleggen van 9 meter breed en 50/60 cm hoog met een bocht erin. Qua diepte twijfelen we tussen de 1 en de 1,5 meter (inclusief steen van 20 cm breed). Er staat al een pruimenboom in. Ik verzuip nu in de opties die er zijn qua planten en bomen. Wij zoeken planten en bomen waar je relatief weinig aan hoeft te doen (1 keer per maand wat snoeien en weghalen lijkt me fijn), geen woekerplanten, eetbare planten (in ieder geval niet giftig i.v.m. kleine kids) en een leuk geheel waardoor er elk seizoen wat groen is en in bloei. Tevens zoek ik 2 grotere struiken/bomen voor de planten en zijn het bij voorkeur mediterrane planten, die het vakantiegevoel wat dichtbij brengen. Een plant die ik bijvoorbeeld mooi vind is de Azalea.
Hartelijk dank voor elke suggestie, Hanneke
maandag 22 januari 2018 - 16:19
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Enkele plantsuggesties voor een mediterraan lijkende tuin:
Santolina's, Lavendel, rozemarijn, saliesoorten, Centranthus ruber, Erigeron karvinskianus, Eryngiumsoorten, een kardoen, struikrozen..., geplaatst in grotere groepen
En om er wat hoogte in te stoppen: een vijgeboom, een Judasboom of een steeneik, een pergolaatje met een druif of een klimroos (of allebei).
Daar kom je al heel ver mee.
De reden van die stenen kan ik niet bedenken, noch de reden waarom iemand iedere maand in zijn tuin wil snoeien.
Azalea is geen mediterrane plant. ze komt uit het verre Oosten
Bijgaand twee foto's die een beetje weergeven wat ik voor ogen heb als ik uw vraag lees.

Bloemen & Planten

dinsdag 23 januari 2018 - 10:57
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

De Echeveria's (bloeiende vetplanten) op de eerste foto zijn niet winterhard maar gedreven tuinliefhebbers hebben het er vaak wel voor over om ieder jaar een deeltje weer aan te planten. Dit was zo'n tuineigenaar.
Op deze foto zie je de Erigerons en Santolina's en op de achtergrond, om de bocht in de border, de salvia's

Bloemen & Planten

dinsdag 23 januari 2018 - 11:01
Hanneke87

Hanneke87

Wat een prachtige tuin heeft u! Hartelijk dank voor u tips. Ik vond er hele mooie planten en heesters bijzitten.

Kleigrond blijkt niet ideaal voor een mediterrane tuin als ik het goed begrijp, dus heb dat idee laten gaan. Ik denk nu aan een Magnolia of Albiza in de hoek, een sierkers of Malus courtarou zichtbaar vanuit huis of een 3 tal steeneiken en herstaster, duizendknoop, klokjesbloem en Zeeuws knoopje wat lager. Ten minste als dit bij elkaar past. Ik twijfel verder nog over Astilbe, pluimspirea, Centranthus ruber, lavendel, floxen, spierstruiken de acanthus.

Heb een hovenier gevraagd om een plannetje te maken voor de tuin. Blijkt best lastig te zijn. Als jullie echter nog tips hebben, van harte welkom.
woensdag 24 januari 2018 - 21:15
satomi

Satomi

Magnolia is geen goede keuze voor kleigrond. Die heeft liever een grond die het water goed doorlaat en wat zuur is. De Albizia, Malus en Quercus ilex verdragen wel kleigrond.
maandag 29 januari 2018 - 12:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon