menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hibiscus stek

Ga naar meest recente reactie

Larreke

Larreke

Hallo iedereen!!!

Allemaal aan t genieten van het zonnetje??? Of sommigen toch ook wel op een beetje regen aan het hopen...

Heb een klein vraagje

Heb een paar weken geleden twee hibiscus gekocht waar een prachtige blauw-paarse bloem op komt. Eén van de twee planten had een steeltje dat gebroken was. Heb dit er afgesnoeid en er een stek van gemaakt. Daarna in water gezet. Nu twee weken later komen er op het steeltje witte uitstulpingen. Ze zien er niet uit gelijk worteltjes van andere planten en daarom vraag ik met af of dit wel wortels zijn...

De uitstulpingen zijn helemaal wit en zien er stofachtig uit. Weet iemand me te vertellen of dit goed gaat aflopen, of als ik de stek misschien beter in grond zet... Laat maar weten...

Mercikes

Larreke
donderdag 3 mei 2007 - 00:06
Spuddy

Spuddy

Dat zouden de worteltjes moeten zijn. In ieder geval zou ik het stekje nu in een stenen potje zetten met wat zaai/stekgrond. Elke dag water geven. Als het plantje begint uit te lopen regelmatig toppen anders krijg je een lange slappe plant.
donderdag 3 mei 2007 - 01:18
Tine

Tine

Een slappe plant zal een hibiscus niet geven omdat de stek snel verhout. Eventueel bijknippen geeft wel meer volume aan de plant.

Tine.
donderdag 3 mei 2007 - 02:49
Esem

Esem

larreke,
laat de stekjes of stekje nog even op water staan tot de wortelstjes ongereer 1 tot 1,5 cm.lang zijn.

Pot ze dan over in een potje met zaai en stekgrond.
Eerste weken nog geen voeding geven, anders heb je nog kans dat de tere worteljes alsnog gaan verbranden.
Na enkele weken kan je beginnen, als je dat nodig vindt, met mesttoffen te geven.
Gr Esem,
donderdag 3 mei 2007 - 03:31
an

An

kan ik ook zomaar een stukje van mijn hibiscus afknippen van de tak en het zelfde doen heb ik dan ook weer een hibiscus en moet dat stekgrond nou echt heb hier geen tuin winkel in de buurt die dat verkoopt ik heb wel stek aarde
gr an
donderdag 3 mei 2007 - 04:08
Esem

Esem

an,
ik kan even niet goed volgen.
Je schrijft ik heb geen stekgrond maar wel stek aarde.
Dat is toch het zelfde stekgrond of stekaarde???
Even verduidelijke aub.
Ik denk dat je potaarde bedoeld hé an
Als je geen stekgrond hebt gebruik dan potaarde zonder extra voeding in.
En ja het zal je ook wel lukken om zo een jonge hibiscus te stekken.
Zet de stek niet in de zon maar op een lichte maar beschaduwde plaats.
Gr Esem,
donderdag 3 mei 2007 - 05:11
an

An

nee esem dat is heel verschillend stekpoeder of stek grond
stekpoeder is een wit poeder wat in een klein potje zit om de wortels sneller te bevoorderen en stekaarde is een grond net wat je zegt waar geen sterke voedingsstoffen in zitten wat wel weer in pot aarde zit
gr an

ik heb denk ik verkeerd neer gezet aarde en grond dat is wel het zelfde.
sorry
donderdag 3 mei 2007 - 05:15
Spuddy

Tekst aangepast

Spuddy

Een slappe plant zal een hibiscus niet geven omdat de stek snel verhout. Eventueel bijknippen geeft wel meer volume aan de plant.

Tine.


Om toch maar even mijn gelijk te halen

Quote uit de tuingids:

Stekken van de Hibiscus is voor de ware kamerplanten liefhebber natuurlijk ook mogelijk. Neem enkel jonge scheuten, doop die in stekpoeder en plaats in een kleine pot met kweekgrond onder plastic. Regelmatig sproeien en na enkele weken is de plant geworteld. Zet hem in een stenen potje en geef regelmatig water. Knijp in het begin de knoppen eruit, anders groeit de plant veel te slap . Stekken van Hibiscussen kan u het best pas het tweede jaar laten bloeien. Om hem bossig op te laten groeien knipt u, nadat hij goed is aangeslagen, de top eruit.

de pagina: http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=2817

donderdag 3 mei 2007 - 05:16
ines

Ines

U kan zelf stekgrond maken door aan potgrond een shep zand toe te voegen (eventueel uit de zandbak van de kinderen)
donderdag 3 mei 2007 - 05:17
Esem

Esem

Dan mag je niet te veel stekken, anders zitten de kinderen zonder zand in de zandbak
Esem,
donderdag 3 mei 2007 - 07:30
Tine

Tine

Spuddy, je mag je gelijk hebben hoor. Ik spreek alleen uit ervaring. Ik heb nog nooit een lange, slappe gestekte hibiscus gehad, zowel de kamer als de winterharde soort. Mijn ervaring is dat de stek vrij snel verhout en daardoor niet slap wordt en deze plant stek ik al meer dan 30 jaar. Maar ik kan het natuurlijk fout hebben of geluk gehad hebben.

Tine
donderdag 3 mei 2007 - 14:52
Esem

Esem

Spuddy en Tine,
Ik denk dat jullie beide over een andere hibiscus hebben.
Tine jij over de hibiscus in de tuin en Spuddy over de kamerhibuscus
Beide verschillend van groei en stekwijze.
En ja bij de hibiscus die in de tuin staat heb je geen slappe stekken omdat deze al een beetje verhout zijn voor je de stek neemt.

Gr Esem,
donderdag 3 mei 2007 - 16:20
Tine

Tine

Nee hoor Esem, ik heb het over beide soorten. Vroeger had ik geen tuin en stekte ik alleen met de kamerhibiscus. Ik wist toen niet eens dat er ook een winterharde soort bestond.Ik wist trouwens niets over de tuin.

Tine.
donderdag 3 mei 2007 - 17:24
Spuddy

Spuddy

Je kan best wel gelijk hebben hoor Tine. Mijn ervaring met Hibiscus is zeer gering. Eigenlijk bijna nihil
op gebied van stekken.
donderdag 3 mei 2007 - 18:27
Esem

Esem

an, je haalt het een door het ander, hier spreek je weer over stekpoeder ,en daarvoor ging het overstekaarde.
En ik zei dat stekgrond of stekaarde het zelfde is en heb het niet gehad over stekpoeder hoor.
Gr Esem,
vrijdag 4 mei 2007 - 00:38
Larreke

Larreke

allemaal heel erg bedankt voor de uitleg hoor!!!

Ga hem nu nog even laten staan en dan in stekGROND zetten.

Mercikes
Larreke
zaterdag 5 mei 2007 - 04:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon