menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker onder rozen

Ga naar meest recente reactie

gert350

Gert350

Door wijziging van mijn job heb ik minder tijd om in de tuin te werken.
Heb echter heel wat rozen staan en de grond daaronder heb ik steeds onkruidvrij gehouden door te schoffelen. Dit 2 tot 3 keer per week was ik eraan bezig.

Ik heb rozen in volle zon staan voor een ganse dag, doch ook echter enkele die ofwel enkel in de voormiddag of in de namiddag in de zon staan. Eveneens zijn erbij waar de grond bijna geen zon ziet wegens de beplanting daarrond (haag en buxus).

Om het helemaal makkelijk te maken willen wij een groenblijvende bodembedekker die liefst ook nog witte bloemen produceert.

Wat raden jullie ons aan?

Dank voor jullie hulp.
dinsdag 1 mei 2007 - 18:26
hildavw

Hildavw

Er bestaat een vinca (maagdenpalm) met witte bloemen.
Pachysandra heeft ook witte bloemen, maar bloeien niet zo lang.
Sneeuwtapijt bestaat er ook nog, de latijnse naam schiet me niet direct te binnen.
Hilda
dinsdag 1 mei 2007 - 19:30
Esem

Tekst aangepast

Esem

persoonlijk vind ik de combinatie van rozen met lavendel zeer mooi.
Esem,
woensdag 2 mei 2007 - 01:04
moretus

Moretus

Gewoon cacaodoppenlaag en alles is opgelost.
woensdag 2 mei 2007 - 01:05
Esem

Esem

t'Is maar wat je mooi vind .
Ik vind toch mooier dat er wat anders onder staat.
Cacao doppen is wel goed maar toch zo doods.
Gr Esem,
woensdag 2 mei 2007 - 02:23
an

An

het is maar wat je wilt ik vindt vinca ook wel mooi maar net wat esem zegt lavendel is ook mooi hangt er af hoe groot het moet zijn eronder
en de lavendel moet je ook niet uit zijn kunnen laten groeien
an
woensdag 2 mei 2007 - 03:08
hildavw

Hildavw

Lavendel is zeker mooi, maar dat zou ik toch niet een "bodembedekker" willen noemen !
Hilda
woensdag 2 mei 2007 - 04:09
an

An

nee ik ook niet ,maar misschien er bij
gr an
woensdag 2 mei 2007 - 04:12
Esem

Esem

Nee maar wel een mooie combinatie
rozen en lavendel.
Ik denk dat het voornaamste is dat er geen of niet te veel (on)kruid groeit onder de rozen.
Esem,
woensdag 2 mei 2007 - 04:26
an

An

ja esem ik vindt het ook een mooie combinatie vooral rood met blauwe lavendel
gr an
woensdag 2 mei 2007 - 05:32
Bowie

Bowie

Gert spreekt wel over een bodembedekker en lavendel komt toch redelijk hoog??
woensdag 2 mei 2007 - 05:35
ines

Ines

Bodembedekkende witte roosjes, aardbeien,Trientalis europæa, Geranium met witte bloei zijn bodembedekkend en wintergroen en laten geen onkruid door in het 2 de jaar na aanplant.
Arenaria montana, Thymus praecox 'Albiflorus', Sagina subulata...
woensdag 2 mei 2007 - 05:43
Bowie

Bowie

Juist gevonden op 't net en het is dan nog van Kurt: http://users.skynet.be/hofmeester/tuinartikels/bodembedekking.htm
Een lijst met groenblijvende bodembedekkende vaste planten.
woensdag 2 mei 2007 - 05:45
Esem

Esem

Bowie zoals ik hiervoor al heb geschreven is geen bodembedekker maar geeft het zelfde resultaat en is een zeer mooie combinatie.
Als het onkruid maar onderdrukt wordt.
Mooi telt in een tuin ook mee.
Nee mooi is het hoofddoel.

Esem,
woensdag 2 mei 2007 - 07:03
Sandy

Sandy

Ik heb ook een stukje met rozen en op aanraden van het tuincentrum er cacaodoppen ondergelegd.
Het voldoet waarvoor het moet dienen... geen onkruid, maar ... net onder de onderste laag doppen ziet alles er wit en vies uit, alsof het composteert. Is dit normaal ?
Ik denk dat ik mettertijd er maagdenpalm onder zet.
Groetjes Sandy
donderdag 3 mei 2007 - 03:02
Esem

Esem

Sandy,dit wit dat je noemd zijn schimmels,
deze zorgen voor de vertering van de cacao doppen,
Is heel normaal hoor.
Esem,
donderdag 3 mei 2007 - 03:23
sugar

Sugar

Nog twee bijkomende opties om de keuze nog moeilijker te maken
- bosaardbeitjes (mooi groen, snelle groeier, witte bloemen, heerlijke vruchtjes)
- slaapkamergeluk (groenblijvende bodembedekker, winterhard zolang de kasseien niet uit de grond vriezen)
donderdag 3 mei 2007 - 05:41
gert350

Gert350

Heb nog wat rondgekeken op het net. Wat denken en vinden jullie van Cotoneaster Dammeri oftwel dwergmispel genaamd?
maandag 7 mei 2007 - 00:40
Spuddy

Spuddy

Heb nog wat rondgekeken op het net. Wat denken en vinden jullie van Cotoneaster Dammeri oftwel dwergmispel genaamd?


Cotoneaster is een struikje en ik denk dat dit teveel water zal opslorpen.

Persoonlijk heb ik rode Geum Chiloense rond mijn roos (ik heb er maar 1)
maandag 7 mei 2007 - 02:33
ines

Ines

Even toevoegen dat de Cotoneaster Dammeri zo'n sterke wortels en uitlopers maakt dat ik die ook niet zou durven gebruiken bij rozen!
De wortels nemen alle voeding van de rozenwortels weg.
Die soorten worden eerder gebruikt om erosie van schuine hellingen tegen te gaan.
woensdag 9 mei 2007 - 05:21
sylvain

Sylvain

En Gert denk er aan dat al het vuil rond de cotoneaster met de hand moet uit geplukt worden want als geharkt hark je de vertakkings worteltjes over ik heb de mijn na èèn jaar voor bekeken gehouden en aan mijn buur geschonken en die zie ik nu regelmatig ook met de hand het zuiver maken ik vind een ROOS moet bloeien in zijn eigen pracht laat hem maar gerust groetjes en dag( maagden palm of vinca kan ook serieus woekeren ter info)
donderdag 10 mei 2007 - 06:48
hildavw

Hildavw

Vinca kan inderdaad wel wat "woekeren", maar dat vraagt enkel wat knipwerk aan de kanten en het is proper !
donderdag 10 mei 2007 - 21:28
sylvain

Sylvain

hildavw dat is waar maar ik vind een bodem bedekker tussen de rozen niet leuk om dat een roos moet kunnen pronken met haar kleur en als ge een andere kleur er van onder mengt dan ben ik er niet meer voor groetjes en dag
donderdag 10 mei 2007 - 23:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon