menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Toscaanse jasmijn

Ga naar meest recente reactie

Sonjasidoontje

Sonjasidoontje

Ik overweeg een Toscaanse jasmijnen nemen om de schutting mee te laten begroeien.
Nu heb ik wat gegoogeld en lees dat hij niet geschikt is voor de pergola ... het waarom kan ik niet vinden... dus vraag aan jullie...

Ik wil mijn schutting en pergola mooi begroeid hebben.
donderdag 10 augustus 2017 - 16:34
starrider

Starrider

Toscaanse jasmijn is niet veeleisend, kan in volle zon alsook halfschaduw, kan in volle grond alsook in kuip, in volle grond wel zetten op een beschutte plaats voor de winter, hij is wel wintervast (niet allemaal). Voor meer info kijk eens op google, tik Toscaanse sterjasmijn, dan krijg veel info en afbeeldingen. Heb er vandaag zelf ook 1 aangekocht.
Grts, Starrider.
zaterdag 12 augustus 2017 - 19:25
deHaan

DeHaan

Hij is niet winterhard, hij kan wel een aantal graden vorst aan maar ik durf zo niet te zeggen hoeveel
zondag 13 augustus 2017 - 08:46
sugar

Sugar

Trachelospermum jasminoides wordt algemeen aangegeven als een plant voor zone 8a (winters tot -12,2°C). Ter vergelijking: dat maakt de plant even winterhard als bvb Passiflora edulis en Jasminum officinale. Alleen de RHS is iets conservatiever en geeft aan tot -10°C.

België wordt algemeen beschouwd als zone 8a. Dat wil dus aangeven dat de plant hier de gemiddelde winters overleeft, en de normale iets strengere winters ook op voorwaarde dat je de plant verstandig aanplant.

Plaats die plant uit de noorderwind, tegen een muur of schutting, en geef de plant een beetje winterbescherming wanneer men aangeeft dat het heel koud gaat worden (nachten < - 10°C) en je zal jaren plezier hebben van die plant. Heb je de pech dat het volgende winter -20°C vriest, dan ben je de plant naar alle waarschijnlijkheid kwijt, maar die kans is erg klein.
Plant je de plant niet op de geschikte plek aan, dan is de kans groot dat de plant de geest gaat geven de eerste keer dat het < -10°C is. Vaak sterven planten ook af omdat onze winters zo nat zijn (geen sneeuw maar regen).

Hangt natuurlijk ook een beetje af waar jij woont: in Friesland is het een pak kouder dan in Oostende, om maar een voorbeeld te geven.

Maar weet dat die hardheidszones zelf ook redelijk conservatief zijn, zeker wanneer je de plant correct aanplant. Zeker de RHS is enorm conservatief.
Op enkele websites zoals davesgarden vind je snel veel meer interessante informatie, omdat mensen op zo'n website aangeven dat ze de plant met succes groeien. Voor Trachelospermum zie ik ook mensen uit zone 7a ( winters gemiddelde min temperatuur -12,2 tot -17,7 °C) waar de plant in de tuin groeit.
Ik plant er in ieder geval begin volgend jaar één aan in mijn tuin, op een beschutte plek, en twijfel er geen moment aan dat die het goed gaat doen.
Ik zou in ieder geval pas volgend jaar aanplanten, en niet nu.



zondag 13 augustus 2017 - 09:59
Carib

Carib

Ik heb er jaren een in de volle grond gehad. Ik heb hem daar niet meer omdat hij enerzijds door 2 strenge winters, ondanks een beschutte plek en afdekking, zwaar was ingevroren en niet meer mooi herstelde. Anderzijds omdat mijn ervaring is dat hij als kuipplant vele malen rijker en vroeger bloeit. Ook jonge planten bloeien mooier dan oude. Ik heb hem nu als kuipplant, geniet van de vele bloemen en de geur in mei en juni op het terras. Als de grote bloei voorbij is, zet ik hem op een minder prominente plek, waar hij nog wat nabloeit. Om de paar jaar vervang ik hem door een jonge plant. Hij kan eenvoudig gestekt worden.
zondag 13 augustus 2017 - 15:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon