menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Azalea's van Kom-op-tegen-kanker

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Het derde weekend van september worden er in Vlaanderen al jaren azalea's verkocht voor Kom-op-tegen-kanker.
Ik dacht dat dat een vaste plant was? Hoe komt het dat ze die dan toch elke keer weer verkocht krijgen? Het lijkt me dat half Vlaanderen ondertussen vol zou moeten staan met die plant.
donderdag 8 juni 2017 - 23:46
molleke32

Molleke32

ik denk dat veel mensen de plant als 1 jarig beschouwen. Eens de bloemetjes verwelkt hopla weg ermee...
vrijdag 9 juni 2017 - 06:56
Patrikc

Patrikc

Er zijn Azalea's en Azalea's...

Enerzijds zijn er de struiken voor buiten die meestal ruwweg verdeeld worden in 'bladhoudende' en 'bladverliezende' Azalea's.

En dan zijn er de Azalea's die als kamerplant dienen, Azalea indica en hybriden, deze zijn niet winterhard, en worden door veel mensen na de uitbundige bloei weggegooid zodat ze het volgende jaar nieuwe kunnen kopen .

Om het nog wat ingewikkelder te maken zijn alle Azalea's botanisch gezien eigenlijk Rhododendrons.
vrijdag 9 juni 2017 - 09:48
rivofa

Rivofa

Het is niet zo simpel om die in de tuin uit te planten en de winter door te krijgen, ik denk zelfs dat het een andere soort is dan de gewone azalea, meer eentje voor binnen, die moet dan enkele maanden binnen op een koele plaats, mag niet uitdrogen, moet meststoffen hebben....en de mensen hebben dat geduld niet denk ik. Ze kopen die planten gewoon om de organisatie te steunen, maar eigenlijk zouden ze beter iets anders verkopen.
vrijdag 9 juni 2017 - 09:48
Roeli

Roeli

Ga er gewoon van uit dat azalea's binnenplanten zijn en alle anderen, bladhoudend of bladverliezend, nu onder de rhododendrons worden gerekend en dus winterhard zijn.
vrijdag 9 juni 2017 - 10:10
rivofa

Rivofa

^Nee hoor er zijn genoeg azalea's die geheel winterhard zijn bij ons !
vrijdag 9 juni 2017 - 13:29
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Die heten nu dus geen azalea's meer, maar rhododendrons.
Je moet maar zo denken, verandering van spijs doet eten
vrijdag 9 juni 2017 - 13:32
rivofa

Rivofa

Rhodo's zijn wintergroen, azalea's zijn bladverliezend.
vrijdag 9 juni 2017 - 13:51
Patrikc

Patrikc

nee hoor Rivofa, er zijn ook bladhoudende Azalea's, bvb Azalea japonica.

En zoals Roeli en ik al zeiden, ze heten nu eigenlijk allemaal Rhododendron.
vrijdag 9 juni 2017 - 14:06
rivofa

Rivofa

oei ! ik loop achter !
vrijdag 9 juni 2017 - 14:24
mia_heyl7

Mia_heyl7

en of ik achter loop
ik heb zowel rodo's als azalea's staan
de azalea's vallen kleiner uit dan de rodo's
zaterdag 17 juni 2017 - 03:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon