menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Exoten zaaien

Ga naar meest recente reactie

c j de k

C j de k

Hallo
Enige tijd geleden een berichtje geplaatst over diverse exoten die ik heb gezaaid.
Ik moet helaas bekennen dat dit een grote sof geworden is .
Abelmoschus één plantje uit 10 zaden.
Anigozanthos 0 plantjes uit 20 zaden .
Asclepias 0 plantjes uit 20 zaden .
Lantana 0 plantjes uit 20 zaden .
Convolvulus blue ensign 9 plantjes uit 20 zaden , dat is dan nog redelijk te noemen.
De zaden zijn van Exotische zaden.nl en ik heb daar een paar keer naar gemaild over de gang van zaken .
De ene keer kreeg ik te horen dat ik de zaaisels warmer moest zetten ondanks dat ze al warmer stonden als bij de zaai handleiding was aangegeven.
Op mijn laatste mail kreeg ik als antwoord , jammer ik kan vanaf hier niet zeggen wat er is misgegaan !!
De zaden zouden vers zijn geweest en bij hun zelf doen ze het prima.
Over dat laatste heb ik dus mijn twijfels , zaden die ik vorig jaar zelf van mijn planten heb verzameld doen het zonder uitzondering prima , ook exoten .
Mijn vraag is nu wie heeft er ook soortgelijke ervaringen .
Groet C J de K
vrijdag 28 april 2017 - 19:45
charlotje

Charlotje

Beste C J

Hoeveel ervaringen wil je horen??? Hele dure en spotgoedkope zaden heb ik Piepedada zien gaan, en het is erg jammer van de vele tijd die er in gaat zitten.

M'n laatste fiasco was een leuke bestelling bij 'de Chinees' (AliExpres) waarvan in totaal zegge en schrijve één zaadje is opgekomen.

Sterkte!!,
J +

Tja, en dan rest alleen deze nog:

Bloemen & Planten

vrijdag 28 april 2017 - 20:43
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik zaai heel veel planten zelf (vooral bomen en struiken maar ook moeilijk verkrijgbare vaste planten). Een van de belangrijkste dingen is dat je van te voren weet hoe je de zaden het beste tot ontkieming kunt brengen.

Zo kun je de zaden van Abelmoschus manihot (ik neem aan dat je deze soort bedoeld) het beste eerst scarificeren en dan 12 tot 24 uur laten weken in water. Abelmoschus behoort tot de Malva-achtigen en de zaden hiervan blijven jaren kiemkrachtig dus het is niet noodzakelijk dat het zaad vers is.

Zaden van Lantana camara kunnen ook het beste gescarificeerd worden en dan 12 uur weken in lauw water.

Asclepias: sommige soorten van Asclepias hebben een koudeperiode nodig om goed te ontkiemen. Sommige soorten ontkiemen onregelmatig dus je moet het zaaisel niet te vroeg weggooien. Ik zelf heb ooit Asclepias tuberosa gezaaid (op warmte, zonder koudeperiode) en herinner me niet dat die slecht ontkiemde.

Je kunt de zaadleverancier dus wel de schuld geven van het feit dat weinig zaden ontkiemd zijn maar dat is niet altijd gerechtvaardigd. Niet iedere soort ontkiemd even gemakkelijk als een afrikaantje en het is belangrijk dat je dat van te voren weet.

@ Charlotje: Bij 'de chinees' haal je eten en geen zaden Het aantal verhalen op internet van mensen die totaal andere zaden kregen dan ze besteld hadden is talrijk. En ook van die rare dingen als blauwe Japanse esdoorn zaden of zaden van een regenboogroos ... Als je daar nog intrapt dan is het waarschijnlijk iedere dag 1 april in je hoofd


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 29 april 2017 - 07:58
charlotje

Charlotje

@Tuinprins: Lotje is haar geloof in de mensheid nog niet kwijtgeraakt en is heel goedgelovig...soms tot haar schade en schande, maar 'al doende leert men'!!!

En trouwens... er is immers één zaadje wel opgekomen en dat verlicht de pijn van alle mislukkingen.
zaterdag 29 april 2017 - 08:12
c j de k

C j de k

Beste Tuinprins
Als ik met zo iets als zaaien stekken of een nieuwe plant aanschaffen begin is het eerste wat ik doe zoveel mogelijk informatie hierover te verzamelen .
Wat ons tegenwoordig vrij gemakkelijk wordt gemaakt door het internet .
Natuurlijk is dat niet altijd zaligmakend maar we kunnen hier toch veel van opsteken en niet te vergeten dat ik al zo'n 35 jaar in het tuiniers gebeuren actief ben en dus al e.e.a. door schade en schande heb geleerd.
Wat ik met bovenstaand stukje vooral wil aangeven dat er weinig respons komt wanneer je een vraag hebt of een klacht .
Gelukkig is dit niet bij alle webwinkels het geval , er zijn er ook die je klacht wel serieus nemen en waar je gewoon nieuwe planten of zaden krijgt .
Wat mij hierbij ook opvalt is het enorme prijsverschil wat sommige webwinkels hanteren.
Maar dat is helaas met veel dingen zo.
Tot slot , de zaadbakjes staan nog steeds in de kas dus we blijven nog even moed houden.
Groetjes Kees.
zaterdag 29 april 2017 - 12:42
Tuinprins

Tuinprins

Als ik een webwinkel in zaden zou hebben, zou ik ook niet 1-2-3 nieuwe zaden zenden. Je hebt er immers geen zicht op de zaden de juiste behandeling hebben gehad om tot ontkieming te komen. Bovendien bestaat er de mogelijkheid dat mensen gratis zaden willen hebben.

Op vragen zou ik natuurlijk wel antwoord geven maar dan moet degene die de vragen stelt wel met een duidelijk verhaal komen over hoe hij/zij te werk is gegaan zodat je kunt aangeven waar het eventueel is mis gegaan. Met zoiets als "Je hebt slechte zaden geleverd want ze zijn na 2 weken nog niet ontkiemd" kun je weinig behalve zeggen dat men nog wat geduld moet hebben. Op de verschillende tuinfora komt het ook regelmatig voor dat iemand een vraag heeft over een plant maar met zeer summiere informatie komt over standplaats, leeftijd van de plant, grondsoort etc. Als je dan om meer informatie vraagt, komt die maar schoorvoetend of men hoort helemaal niets meer.

Verder heb ik de indruk dat veel zadenwebshops een bijbaan zijn voor de eigenaar en hij/zij niet zo heel veel verstand van zaden en zaaien heeft (wel van hoe men ze het beste kan verkopen!). Zaden nemen weinig ruimte in en zijn doorgaans eenvoudig te bewaren dus is het tamelijk simpel een eigen webshop te beginnen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen van gepassioneerde en kundige tuiniers die hun eigen zaden verkopen via het internet maar hun assortiment is vaak beperkt.

Frustratie is vaak een negatieve emotie en je schiet er meestal weinig mee op. Ik zou meer zaken over het feitelijk zaaien van genoemde planten willen horen om te kijken of je iets fout hebt gedaan of dat je dingen anders had kunnen/moeten doen. Zo weet ik bijvoorbeeld niet of je de zaden hebt gescarificeerd en hebt geweekt. Ook weet ik niet hoelang het is geleden dat je de zaden hebt gezaaid. Verder ontbreken gegevens over de temperatuur in je kas. etc. etc.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 29 april 2017 - 19:11
c j de k

C j de k

De zaden hebben precies de juiste behandeling gehad wat betreft scarificeren en voor weken.
Ze zijn gezaaid in de eerste week van maart in een wat mij betreft goede zaai / stekgrond van DCM waaraan nog een paar schepjes brekerzand aan is toegevoegd.
De zaaisels hebben op een convectorput gestaan voor een raam op het zuiden bij een temperatuur van ongeveer 27 graden , wat bij zonnig weer nog iets kon oplopen.
Ze staan nu in een muurkas waar de temperatuur bij wat zon ook al snel 30 graden is.
Op deze manier heb ik vorig jaar met succes Dietes Grandiflora en Jacaranda mimosifolia gezaaid.
En dit jaar al vele een en tweejarigen.
Wat betreft het verkopen van zaden als bijverdienste ben ik het volkomen met je eens , evenals het verkopen van zaden door liefhebbers.
Neem hierbij als voorbeeld Diana's mooie moestuin daar kun je zaden van een en twee jarigen alsmede moestuin zaden voor € 0,50 per zakje + de prijs van een postzegel kopen.
En geloof me deze zaden op de zelfde manier gezaaid in het zelfde substraat stonden als het haar op een hond
Tot slot waarom zou je gratis zaden willen hebben als alles wel goed gaat ????
Dan ga je nog niet eens klagen toch
Groetjes.
zaterdag 29 april 2017 - 22:29
Tuinprins

Tuinprins

Het kan zijn dat de temperatuurfluctuatie in je kas de afgelopen weken te groot was. Sommige planten uit tropische gebieden ontkiemen het beste bij een redelijk constante temperatuur (tussen de 20 en 23 graden).

Ik kan legio redenen bedenken waarom mensen gratis zaden willen hebben (voor volgend jaar, omdat men er meer planten van wil hebben, om cadeau te doen etc. etc.)


Gegroet, de tuinprins

zondag 30 april 2017 - 06:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon