menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia versus onkruidbestrijding [help]

Ga naar meest recente reactie

yannickh

Yannickh

Hallo,

Ik heb een zeer domme actie gedaan. Ik heb bofix gespoten op het onkruid onder m'n hortensia's een 2-tal weken geleden .... Nu zie ik dat de bladeren van m'n hortensia's beginnen te verkleuren/rotten en ik vermoed dat dit te maken heeft met de onkruidbestrijding die de wortels aantast, zie foto.

Ik heb ondertussen de hortensia's gevet en geeft overvloedig water (om de bodem wat te 'spoelen').

Is er nog iets dat ik kan doen of is het hopen op het beste?

Thx

Bloemen & Planten

dinsdag 25 april 2017 - 13:12
Polplastron

Polplastron

Ik heb geen idee wat Bofix doet met de wortels van een struik gezien ik geen herbiciden gebruik. Als de wortels echter aangetast zouden zijn, heb je grote kans dat deze planten sterk verzwakt zullen zijn of zullen sterven. Helaas vrees ik dat hier niet veel aan te doen is.
Het kan echter ook zijn dat de bladeren zijn aangetast door de nachtvorst een paar dagen geleden en dat het verkleuren dus niets te maken heeft met de pesticide.

In elk geval raad ik je aan geen herbiciden te gebruiken tussen vaste planten en struiken; het risico op beschadigingen is te groot. Manueel wieden is nog altijd een mooie, meditatieve bezigheid die het beste en veiligste resultaat geeft!
dinsdag 25 april 2017 - 13:21
c j de k

C j de k

Polplastron
dinsdag 25 april 2017 - 14:56
pplakke

Pplakke

ik lees op de website van aveve dat het een bladherbicide is.
dus normaal kan de plant er niet van weten als je enkel het onkruid raakt.
zou het niet van de vorst kunnen ?
dinsdag 25 april 2017 - 15:27
Polplastron

Polplastron

Als het inderdaad een bladherbicide is, zou er in principe geen schade mogen zijn aan de hortensia's via de wortels. Veel hangt hier natuurlijk af van hoe nauwkeurig er gespoten is want het minste contact van zo'n herbicide met een plant geeft al schade.

Zoals ik eerder ook al bemerkte zou het hier dus zeker kunnen gaan om vorstschade.

De bemerking i.v.m. het manueel wieden blijft echter gelden! Herbiciden gebruik ik niet, maar als je ze toch gebruikt, beperk dat dan tot die stukken waar niets anders groeit zoals bijvoorbeeld tuinpaden, terrassen en opritten. Op die manier sta je achteraf niet voor onaangename verrassingen.

Groeten,
Pol
dinsdag 25 april 2017 - 15:56
jonckers andre

Jonckers andre

heb je een spuitlicentie dat je dit produkt gebruikt .
is normaal voor onkruiden in gras
bekijk ook eens het artikel https://www.tuinadvies.be/artikels/10_natuurlijke_meststof_recepten
men is ook bezig met een wet voor alle onkruidverdelgers voor particulieren te verbieden
zelf gebruik ik de schofel en mijn handen en de molklauw om de grond los te houden zodat er weinig onruiden kunnen kiemen
op paden gebruik ik gasbrander en in de gazon mogen de madeliefjes lustig bloeien grote onkruiden krijgen geen kans om te bloeien daar ik minstens 1 maal per week maai

Bloemen & Planten

zondag 30 april 2017 - 09:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon