menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia's zijn bevroren

Ga naar meest recente reactie

PVM

PVM

Door de vorst van 2 dagen geleden zijn er een aantal mooie hortensia's bevroren. Wat kunnen wij daar het best mee doen? Zal dit nog goed komen deze zomer?
vrijdag 21 april 2017 - 21:20
Polplastron

Polplastron

Iedereen zit met die laatste vraag momenteel; hier zijn massa's varens gewoon zwartgekleurd, de rozen hangen slap en die éne hortensia die ik heb ziet eruit als salade die al vijf weken in de koelkast ligt ...

We hopen allemaal dat het goed komt. Voorlopig blijf ik van alle planten gewoon af; het verdorde blad mag gewoon blijven hangen. Volgende week wordt nog nachtvorst voorspeld.
Als het gevaar op nachtvorst voorbij is of als ik zie dat er toch mooie zijscheuten ontstaan, snoei ik het dode materiaal pas weg.

Ik heb geen idee of dit de goede methode is, maar nu weet je alvast wat ik van plan ben.
Bloei zal bij heel wat planten dit jaar helaas uitblijven of in het beste geval een stuk later vallen. Sommige van mijn meer tere planten zijn, vrees ik, ten dode opgeschreven ...

Groeten,
Pol
vrijdag 21 april 2017 - 21:45
deHaan

DeHaan

Rustig afwachten en niets doen is het beste.
loopt in 99 van de 100 gevallen weer uit.
vrijdag 21 april 2017 - 22:19
sophora

Sophora


Polplastron, dat is de goede methode, nu afblijven. In de meeste gevallen maken ze nieuwe scheuten. Sommige soorten zullen bloem dragen andere niet. Eens de vorst voorbij, de verdroogde delen afknippen.

De schade aan de planten is hier enorm.Magnolia's bevroren, Calycanthus de bloemen zwart, varens zwart, sommige Hosta's in puree. Deprimerend.
vrijdag 21 april 2017 - 23:05
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Dat is voor mij een reden om pluimhortensia's in mijn tuin te zetten. Die bloeien wel na een strenge winter.
zaterdag 22 april 2017 - 10:33
Katleen op de beeck

Katleen op de beeck

Het gaat deze week nog vriezen,moeten we de hortensia 's die al bevroren zijn deze week nog afdekken om te schade te beperken of niet?
zaterdag 22 april 2017 - 11:20
josi

Josi

Wou ook weten of we ze nog moeten afdekken deze week,misschien om nog erger te voorkomen?
zaterdag 22 april 2017 - 13:12
Roeli

Roeli

tsja, dat zal je toch zelf moeten beslissen.
Het...moet...natuurlijk niet. Het ...mag...wel.
zaterdag 22 april 2017 - 14:00
molleke32

Molleke32

hier hetzelfde, hosta's, hortensia's, zelfs een vlinderstruik ..
zaterdag 22 april 2017 - 14:07
Roald1965

Roald1965

Bij ons in de tuin hebben de hortensia's een klap gekregen door de vorst. Sommige blaadjes hangen slap. Niks doen dus? Wacht de komende dagen wel ff af.

Groeten Roald uit Deventer
zaterdag 22 april 2017 - 20:49
Nicholas H.

Nicholas H.

Kal het zijn dat het een combinatie is van vrieskou en (ochtend)zon? We hebben één hydrangea die wat meer verstopt zit en die ziet er prima uit.

Gelukkig stond er ook eentje in de serre in een pot, die heeft het ook overleefd!
zondag 23 april 2017 - 08:40
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Nicholas goed opgemerkt. De vroege ochtend zon kan het erger maken. Daarom moet je met vorstgevoelige heesters hiermee rekening houden. Dus zo zetten dat de zon er in de vroege ochtend niet schijnt.
zondag 23 april 2017 - 09:16
WiPe

WiPe

Doordat die verstopt zit, is die minder sterk afgekoeld. Je zou over de andere planten ook een plastic folie kunnen als er nachtvorst verwacht wordt, zodat de warmte vastgehouden wordt.
zondag 23 april 2017 - 09:19
Tuinprins

Tuinprins

Onder bomen is de nachtvorst zoals we die afgelopen week hebben gehad in het algemeen minder omdat de uitstraling daar minder is. Gisteren sprak ik iemand met een bostuin en daar was relatief weinig vorstschade, alleen een aantal hosta's hadden geleden. Verder kan van invloed zijn in welk stadium van uitlopen het blad is. Hadden we deze vorst 2 weken later gehad dan zou m.i. de vorstschade minder zijn geweest omdat het blad dan meer gewend zou zijn.


Gegroet, de tuinprins
zondag 23 april 2017 - 09:52
Roald1965

Roald1965

Wacht wel af wat de hortensia's nog gaan doen. De komende wordt het ook niet veel beter met het weer. Nog wel een paar nachten met nachtvorst. Hopelijk valt alles nog mee dan.

Gegroet, Roald uit Deventer.
zondag 23 april 2017 - 12:08
Carib

Carib

Over afdekken ben ik wat sceptisch. Ik had de nachtvorst zien aankomen en planten, waarmee ik problemen verwachtte zoals persicaria en magnolia sieboldii, afgedekt met lakens of bubbelplastic. De magnolia is ondanks het afdekken zwaar beschadigd, de persicaria is maar beperkt beschadigd, maar een paar niet afgedekte exemplaren zien er ongeveer hetzelfde uit.
De meeste hortensia's hebben hier weinig geleden, ondanks een plek in de ochtendzon. Ze stonden simpelweg wat beschutter, denk ik. De hosta's die helemaal uitgelopen waren, hebben wel wat geleden, maar degenen die nog aan het ontrollen waren, hebben nog geen zichtbare schade. Ik ga er van uit dat de meeste schade aan het jonge blad snel door de plant zelf hersteld wordt. De meeste planten beschikken immers over slapende knoppen die alsnog uit gaan lopen. Niks afknippen dus.
zondag 23 april 2017 - 13:09
Polplastron

Polplastron

Dat is voor mij een reden om pluimhortensia's in mijn tuin te zetten. Die bloeien wel na een strenge winter.


Hier ging het niet om een strenge winter ; de winter was zelfs eerder zacht. Deze plotse nachtvorst heeft in combinatie met de zachte winter net schade gedaan.
Het grootste deel van de planten die nu schade heeft in zoveel tuinen is perfect winterhard en groeit en bloeit ook goed na een strenge winter.
Bij het gros van die winterharde planten zal wat gebeurd is niet dodelijk zijn, maar bloemknoppen en bladeren die nu bevroren zijn, zullen wel verloren gaan.
Mijn rozen bloeien ook allemaal goed na een strenge winter, maar het aantal knoppen dat nu bevroren is, is ontelbaar. Er zullen wel nieuwe bloemen gevormd worden, maar de bloei zal later zijn. Bij de eenmalig bloeiende rozen zullen er zijn die dit jaar maar heel povertjes zullen presteren.

Maar ... ik ben blij dat ik er niet van moet leven!
maandag 24 april 2017 - 12:53
Ingrid De Siegeleire

Ingrid De Siegeleire

dankjewel nu weet ik wat meer en laat mn Hortensiakes zichzelf herstellen nogmaals dankjewel
donderdag 27 april 2017 - 14:42
josi

Josi

Bedankt iedereen
vrijdag 28 april 2017 - 09:58
PVM

PVM

Bedankt voor de antwoorden.
vrijdag 5 mei 2017 - 22:15
dirkstae6

Dirkstae6

Nu twee weken later kan je de schade pas goed opmeten, veel paniculata , pluimhortensia's die oorspronkelijk geen enkele schade leken te hebben , tonen nu ook bladschade aan de bovenste bladeren. Het goede nieuws is dat bij vele klassieke boerenhortensia's er wel veel bladschade is, maar dat die bladeren de kleine bloemknoppen vaak wisten te beschermen. Het oude blad valt binnenkort af en ze zijn begonnen met volop nieuw blad te maken . In de tuin staan meer dan 250 variëteiten , ben benieuwd welke niet meer zullen bloeien .
zaterdag 6 mei 2017 - 08:28
jonckers andre

Jonckers andre

vond de bloemknoppen zwart en heb hiervan gebruik gemaakt te struiken te verjongen
dan dit jaar maar geen overvloedige bloei
zaterdag 6 mei 2017 - 09:19
dirkstae6

Dirkstae6

Ja , je kan inderdaad nu snoeien , best voor de langste dag en volgend jaar heerlijk genieten van dubbel zoveel bloemen . Let echter op de nacht van dinsdag op woensdag zou weerom gevaarlijk kunnen worden , als weersvoorspellingen spreken over + 2°C , dan kan het aan de grond redelijk vriezen ..., wie materiaal ter beschikking heeft kan beter niet beschutte exemplaren beschermen met vliesdoek of parasol er boven !
zondag 7 mei 2017 - 21:25
Martine en Marcel

Martine en Marcel

Ooooh wat een ramp! Bij ons in de tuin hebben we een 10-tal grote struiken, waarvan eveneens alle knoppen zwart zien. Ook de bladeren hangen er slap en verdord bij. Dit hebben we nog nooit meegemaakt. Dit jaar helaas geen bloemen denk ik. Echt jammer.
zondag 7 mei 2017 - 22:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon