menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia bruin na vorst ?

Ga naar meest recente reactie

Lailavanbeers

Lailavanbeers

Hoi,

Ik heb in mijn tuin meerdere hortensia staan. Ze staan enkele jaren op een vaste plaats en bloeien altijd goed. .ze stonden vorige week no.supermooi,.echt al veel groen. Nu ik net buiten kwam waren de bladeren helemaal bruin en slap. Komt dit misschien door de vorst van afgelopen nachten. En kan het dan nog goed komen deze zomer?

Bloemen & Planten

donderdag 20 april 2017 - 18:30
Polplastron

Polplastron

Planten zijn vaak echt wel sterk. Deze struik zal nieuwe uitlopers maken. De bloei kan er echter wel onder lijden.
Troost je met het feit dat je niet de enige bent die schade had; hier zijn verschillende varens, een paar rozen en heel wat bijzondere schaduwplanten serieus geraakt. Ook onze blauwe regen zal dit jaar geen bloemen meer geven ...
donderdag 20 april 2017 - 19:32
Thea 2

Thea 2

Ook hier vorstproblemen met een bolacacia die al blad begon te krijgen, ik deed een rondje door de tuin en zag tot mijn verbazing dat de bladeren er verschrompeld aanhingen hoop dat het nog goed komt.
Ook een van mijn hortensia's heeft donkere bladeren en de bloemknoppen zijn ook helemaal verschrompeld nu is dit wel een zwakkere hortensia qua groeiwijze weet de naam niet maar hij krijgt lichtroze bloemen en bloeit vroeger dan mijn boerenhortensia.
De wisteria loopt ook nog niet uit maar dat komt denk ik dat hij in October is verplaatst, wel aan de late kant eigenlijk.
Hij is nog wel groen onder de bast hoop maar dat hij het nog gaat doen maar heb voor alle zekerheid al wel een nieuwe gekocht en die plant ik dan uit als de andere in mei niets doet wel jammer want die ging eindelijk na 7 jaar mooi bloeien.
donderdag 20 april 2017 - 21:35
aoosterh

Aoosterh

Is het verstandig om dergelijke bruine/verschrompelde bladen en de takken weg te knippen? In sommige gevallen betekent dat de hele plant wegsnoeien. Of is het beter de bevroren gedeelten van de plant (in mijn geval vooral hortensia's) te laten zitten?
Al
donderdag 20 april 2017 - 22:05
Lailavanbeers

Lailavanbeers

Oef,dan toch niet helemaal verloren. Wil misschien inderdaad ook wel weten of ik iets moet snoeien of dergelijke.

Bedankt alvast voor de reacties
donderdag 20 april 2017 - 23:46
Carolusludovicus

Tekst aangepast

Carolusludovicus

Heb wel een 25 tal Hortensias in de tuin staan en die deden het allemaal erg goed. Tot vorige week stonden ze allemaal erg groen en donker bruin (soort) maar sinds de nachtvorst is meer dan de helft gekwetst. Ik laat ze gewoon zo staan, doe niets en de natuur zal zich wel herstellen, maar het zal ten koste gaan van de bloei. Dan is het in 2018 weer des te beter moet je maar denken.

Bloemen & Planten

maandag 24 april 2017 - 15:39
andre veldmeijer

Andre veldmeijer

Gelukkig lees ik dit op tijd...ook wij hebben hier last van (mn bij de jongere planten maar toch ook wel met oude) en wel zo erg dat we er al aan dachten ze te gaan vervangen. Maar we laten de boel staan: het wordt warmer en dus hopen dat het goed komt!
donderdag 27 april 2017 - 13:16
Christophe1973

Christophe1973

Hier ook alles kapot...
Heb 3 soorten hortensia's staan en allemaal bruine slaphangende bladeren door de vorst.... ze stonden net zo mooi groen... ik ben er nie goed van... best wegsnoeien of de natuur terug zijn werk laten doen???? Dank voor de tips !
vrijdag 28 april 2017 - 08:44
Lailavanbeers

Lailavanbeers

In de plantenzaak hebben ze mij gezegd dat je ze mag kortsnoeien . Wel letten op al reeds nieuwe scheuten of knopjes dat je die niet meer wegsnoeit.
vrijdag 28 april 2017 - 09:08
Polplastron

Polplastron

Voorlopig laat ik alles hier ongesnoeid; eerst even kijken hoe de nieuwe groei opschiet en wat er verder nog gebeurt op weervlak ...
vrijdag 28 april 2017 - 09:39
Christophe1973

Christophe1973

Dankjewel lailavanbeers en polplastron voor de tip! Grtjs
zaterdag 29 april 2017 - 11:56
sugar

Sugar

Ik laat ook alles staan bij alle ingevroren planten. Wanneer de planten opnieuw flink uitgelopen zijn, zal ik wat echt kapot is verwijderen.
zondag 30 april 2017 - 09:17
De Tobel Patrick

De Tobel Patrick

Bij mij is de vorst ook langs geweest , met als resultaat : hortensia's , kiwibessen , buxussen en zelfs mijn notelaar ziet volledig zwart.
Ik had ergens gelezen om alle bevroren bladeren weg te knippen , hetgene ik dan ook gedaan heb . Maar wat ik wel gezien heb bij de kiwibessen is dat deze planten in hun sapstroom zitten en deze verliezen nu veel sap waar ik ze gesnoeid heb !
Ik weet niet of ik daar goed of slecht mee gedaan heb....
Ik heb wel schrik dat gans de kiwiboom zal kapot gaan ...ik hoop van niet !!!
dinsdag 2 mei 2017 - 07:22
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Als het in de toekomst weer gebeurt, doe niets en wacht op de nieuwe uitlopers die ongetwijfeld komen.
dinsdag 2 mei 2017 - 07:39
Wannus

Wannus

Als de zon twee dagen schijnt in het vroege voorjaar verwijderen ze al de bloemen van het vorige jaar of zijn er al gesnoeid in het najaar . Ik heb verleden maand al bloembakken zien naar buiten komen die nu ook aan het sneuvelen zijn . Mijn Hortensias zijn nog bedekt met de bloemen van vorig jaar .
dinsdag 2 mei 2017 - 08:10
iMac1943

IMac1943

Gisteren stelde ik iets gelijkaardig vast (zie foto), dus volgens jullie is de plant niet verloren, moet er niets gedaan worden want het komt door de vorst. Het is inderdaad een paar dagen heel warm geweest en nu terug veel kouder.
Graag jullie mening.

Bloemen & Planten

zaterdag 28 april 2018 - 06:56
Roeli

Roeli

Het is toch al een poos geleden dat het gevroren heeft. Daar kan het dus echt niet van komen. Dat groen blad op de foto is dat van de 'kale' plant of van een plant die er achter staat ?
zaterdag 28 april 2018 - 15:39
iMac1943

IMac1943

Denkt u dat het niet door vorst is? Hierbij enkele detailfoto’s:

Bloemen & Planten

zondag 29 april 2018 - 08:29
iMac1943

IMac1943

Nog een foto

Bloemen & Planten

zondag 29 april 2018 - 08:30
iMac1943

IMac1943

Aan de plant staan dus zowel nog groene bladeren als verdroogde

Bloemen & Planten

zondag 29 april 2018 - 08:31
Roeli

Roeli

gewoon laten staan en afwachten. Weggooien kan altijd nog.
zondag 29 april 2018 - 17:15
iMac1943

IMac1943

Dus niet afknippen. U denkt dus niet dat het een ziekte is. Bedankt.
maandag 30 april 2018 - 07:20
Dunya

Dunya

Er staan voldoende gezonde scheuten aan. Volgend jaar is die er weer door.
maandag 30 april 2018 - 08:29
iMac1943

IMac1943

Ok, dan laat ik het zo. Bedankt Dunya
dinsdag 1 mei 2018 - 13:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon