menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Vorst op komst

Ga naar meest recente reactie

Jonathan1989

Jonathan1989

Hej iedereen,

Sinds een maand ben ik enorm gefascineerd en geïnteresseerd geraakt in bloemen/planten/bomen.

Ik ben naar allerlei tuincentra gegaan en ben thuis gekomen met een kleine collectie.
Deze collectie is ondertussen verpot of geplant in potten, ik heb geen tuin maar een terras.

Volgens het weerbericht geven ze vanaf volgende dinsdag 18/04 terug zeer koud weer: 1° 'snachts.

Nu is er dan natuurlijk de vraag of ik door deze weersomstandigheden bepaalde planten/bomen naar binnen moet verhuizen?
Wat ik momenteel heb staan:
-3 Japanse esdoorns: beni maiko (40cm hoog), orange dream (1m hoog), ryusen (1m20 hoog)
-1 pieris 60cm hoog en toch al mooi gevormd.
-1 valeriaan, erg klein, nog geen handlengte hoog
-3 kleine aardbeiplantjes
-1 perzikboompje, jong
-1 perenboompje, jong

Iedereen mag tips geven en antwoorden.

Thx!

J

Bloemen & Planten

zondag 16 april 2017 - 02:12
Roeli

Roeli

Het kan zelfs een paar nachten een paar graden gaan vriezen.
Zelf zet ik, die beide nachten, een paar planten even binnen in de schuur.
Zo veel werk is dat niet . Ik sluit het risico liever uit.
zondag 16 april 2017 - 03:14
Tuinprins

Tuinprins

Als je ze niet binnen kunt zetten dan kun je ze ook zo dicht mogelijk bij het huis zetten (bijv. tegen een muur). Vlak bij het huis is het vaak iets minder koud dan in de tuin zelf. Indien je de planten binnen in huis zelf zet dan liefst overdag weer naar buiten omdat de luchtvochtigheid in huis vaak aan de lage kant is en sommige planten (bijv. Japanse esdoorns) daar niet zo van houden.

Sommige planten zijn op zich goed winterhard maar de nieuwe groei kan wel gevoelig zijn voor vorst. Dit is bijvoorbeeld het geval met Pieris. De nieuwe rode groei verdraagt maar weinig vorst.

Houd er verder rekening mee dat veel planten die je in het tuincentrum koopt nog niet echt gewend zijn aan de buitenlucht of een tuin/balkon/terras situatie. Tegenwoordig worden veel planten in kassen opgekweekt en moeten langzaam wennen aan een tuinsituatie ('afharden' wordt dat genoemd) . De verhalen op tuinfora over mensen die een hortensia in een tuincentrum kochten en direct in de tuin zetten en daarna tot de ontdekking kwamen dat de plant na een paar dagen begon te kwijnen, zijn talrijk.


Gegroet, de tuinprins
zondag 16 april 2017 - 07:01
LT

LT

Of even wat afdekken met fleecedoek...
zondag 16 april 2017 - 07:50
Jonathan1989

Jonathan1989

Bedankt allemaal voor de reacties.

Tuinprins: bedankt voor de gedetailleerde info over de esdoorns en pieris. Wat zou jij doen met de fruitbomen? Kunnen die beter tegen vorst of toch voor de veiligheid 'snachts binnen zetten?
zondag 16 april 2017 - 12:03
Tuinprins

Tuinprins

Een peer is op zich goed winterhard maar die zou ik voor de zekerheid toch naar binnenhalen. Perzik ook naar binnen. Zoals de Britten zeggen: 'Better to be safe than sorry'. Hopelijk valt het allemaal mee maar ik herinner me een aantal jaren waarin het ontluikende loof van notenboom, Ginkgo en diverse Magnolia's door de vorst grotendeels zwart zag.


Gegroet, de tuinprins
zondag 16 april 2017 - 12:29
Jonathan1989

Jonathan1989

Erg bedankt voor de info!

Mijn planten en bomen zullen u dankbaar zijn
zondag 16 april 2017 - 19:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon