menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dipladenia

Ga naar meest recente reactie

anneravoet

Anneravoet

Hoi, ik heb een zestal dipladenia's staan langs de draad met de bedoeling dat ze een Haag vormen. Maar ... ze staan er nu drie jaar en ze groeien wel maar er komen amper bladeren aan. Iemand die me kan zeggen wat er mis loopt ?
dinsdag 14 maart 2017 - 17:34
deHaan

DeHaan

Welk land woon je en graag een foto.
dinsdag 14 maart 2017 - 18:35
anneravoet

Anneravoet

Ik woon in Spanje, streek van Valencia. Ik bezorg je morgen een foto, nu is het te donker
dinsdag 14 maart 2017 - 20:34
anneravoet

Anneravoet

Mijn zielige dipladenia's

Bloemen & Planten

woensdag 15 maart 2017 - 13:40
deHaan

DeHaan

Hoe is de voeding?
Hoe nat is de grond?
Wat voor grond?
woensdag 15 maart 2017 - 18:04
anneravoet

Anneravoet

Heel veel stenen in de grond en kleiachtig. Alles krijgt elke dag gedurende 1uur water. In volle zomer bij hoge temperaturen, 2x 1 uur
woensdag 15 maart 2017 - 21:36
deHaan

DeHaan

Ik krijg de indruk dat het veels te nat is.
donderdag 16 maart 2017 - 16:31
Polplastron

Polplastron

Daar denk ik eigenlijk ook aan. Dagelijks een uur lang water geven lijkt me ook in Spanje een beetje teveel van het goede. Overigens ben ik er zelf nogal voorstander van om planten te kiezen die passen bij de omstandigheden i.p.v. de omstandigheden aan te passen aan de beplanting (een beetje naar de filosofie van Beth Chatto). Als planten dagelijks water nodig zouden hebben in jouw omgeving, dan kies je, volgens mijn filosofie alvast, dus beter andere planten die wel gedijen.
donderdag 16 maart 2017 - 17:14
anneravoet

Anneravoet

Bij een zomerse temperatuur van 45 graden zullen er maar weinig planten of bloemen gedijen, denk ik. De ganse tuin staat er een gans jaar prachtig bij, alleen de dipladenia's laten het wat afweten.
donderdag 16 maart 2017 - 19:57
anneravoet

Anneravoet

Even ter verduidelijking, het water dat u ziet op de foto is niet onze grond. Dat is van de regen die dag op de weg die langs onze draad loopt. En nee, als het regent, krijgen ze geen water en ook niet de volgende 2 dagen.
donderdag 16 maart 2017 - 19:59
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Bij een zomerse temperatuur van 45 graden zullen er maar weinig planten of bloemen gedijen, denk ik.


Kijk eens rondom je huis. Is alles daarrond woestijn?

Ik denk dat je voor inspiratie voor beplanting ook eens moet kijken op websites van bijvoorbeeld Amerikaanse tuiniers in drogere en warme gebieden. Daar vind je vast inspiratie. Kijk ook eens wat de lokale bevolking in de tuin heeft staan: wat bij hen gedijt zal dat ook bij jou vast doen!
donderdag 16 maart 2017 - 20:00
anneravoet

Anneravoet

Het water gebeurt met een speciale automatische bewatering, aan iedere bloem of plant druppelt het water gedurende een uur. Op deze manier blijft de grond beter vochtig en wordt het water langzaam opgenomen. Dit even ter verduidelijking moesten jullie denken dat ik een uur lang 6000m2 met de waterslang bewatering ????
donderdag 16 maart 2017 - 20:04
anneravoet

Anneravoet

Rondom staan fruitbomen die elke dag op dezelfde manier water krijgen. Idem bij de buren. Ik wissel met de buurvrouw heel veel stekken uit. Bewatering gebeurt op dezelfde manier bij hen.
donderdag 16 maart 2017 - 20:06
Polplastron

Polplastron

Is er een mogelijkheid je aanplanting van Dipladenia van een mulchlaag te voorzien waardoor de grond misschien iets minder snel uitdroogt? En met het watergeven zou ik toch eens experimenteren. In elk geval zien deze planten er niet "gelukkig" uit. In het slechtste geval zal het misschien niet anders kunnen dan de hele aanplant te vervangen door iets anders.

Wat mijn "bedenking" i.v.m. droogte-en warmtebestendige planten betreft; dat was niet belerend bedoeld hoor. Ik weet echter vanuit een verleden als lid op verschillende internationale fora dat gelijkaardige omstandigheden in meerdere delen in de wereld uitdagingen bieden en dat er in heel wat landen meer en meer een trend is om waterzuinig te gaan tuinieren (in het kader van o.a. klimaatopwarming lijkt me dat overigens ook steeds logischer). Mijn enige bedoeling was om aan te geven dat je ook "out-of-the-box" kunt denken bij aanplantingen. Ik zag hier al mooie resultaten van met o.a. agaves, aloë's en allerlei prairie-planten.

Groeten en alvast nog succes,

Pol
vrijdag 17 maart 2017 - 09:29
anneravoet

Anneravoet

Er zijn al verschillende bezoekers geweest die zeggen dat de grond niet geschikt is voor de dipladenia's. Maar bij de buurvrouw staan ze prachtig. En ze groeien wel hoor, ze zijn verdubbeld maar er staan maar weinig bladeren aan. Bloemen valt ook nog mee. Ik ga het nog een jaar bekijken. Misschien eens 1plant uitdoen en in een grote pot zetten met goeie potgrond.Toch bedankt voor de adviezen.
zaterdag 18 maart 2017 - 09:14
satomi

Satomi

Maak eens een foto van een paar bladeren. Zo te zien zitten er flinke vlekken op, dat kan het gevolg zijn van een ziekte. Kijk zeker ook eens naar het wortelgestel, heeft dat zich überhaupt wel ontwikkeld?
zondag 19 maart 2017 - 15:31
anneravoet

Anneravoet

Er staan geen bladeren aan voor de moment, wel heel veel veel knoppen. Ze zitten in de volle grond, ik ga ze niet uitgraven in te kijken
zondag 19 maart 2017 - 17:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon