menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Klimroos snoeien

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen

Een vraagje want na veel opzoekwerk, weet ik het ook niet meer. In onze tuin staat nu reeds drie jaar een klimroos, namelijk een "Ghislaine de Felignonde". Hij is ondertussen al mooi gegroeid en ongeveer de helft van zijn klimraam ingenomen. Er zijn enkele mooie geseltakken met daaraan wat zijtakjes. Nu mijn vraag, is het nodig om deze klimroos te snoeien of kan je hem gewoon zijn gang laten gaan? De een zegt gewoon laten doen en enkel het dode hout uitknippen. Volgens een ander moet je alle zijtakken van je geseltakken tot op 2 a 3 ogen terug snoeien. Wat is nu het beste?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes
Roeliee
woensdag 22 februari 2017 - 13:18
minouke

Tekst aangepast

Minouke

nee, die moet je niet echt snoeien. Je mag die desnoods een beetje fatsoeneren.
Het is in feite geen klimroos maar kan er wel voor gebruikt worden.
woensdag 22 februari 2017 - 13:24
Polplastron

Polplastron

In feite is het inderdaad geen klimroos, maar ik heb ze zelf nog nooit als struik ergens gezien.
Snoeien is zoals Minouke zegt in principe niet "nodig", er zijn genoeg mensen die erbij zweren hun overige rozen ook niet te snoeien buiten het verwijderen van verhoutte en dode takken: de bloei zal er niet onder lijden en in feite krijg je op die manier mooiere struiken: "snoeien doet bloeien" is een hardnekkige fabel die nog altijd bij veel tuiniers leeft.

Zelf snoei ik mijn "G.de Féligonde" wel rigoureus terug tot op een paar gesteltakken en zorg er tevens voor dat ik om de paar jaar nieuwe gesteltakken omhoog leid om de klimmende struik luchtig, jong en binnen de perken te houden (Ik zorg ervoor dat zowat de helft van m'n roos uit oudere gesteltakken en de andere helft uit nieuwe gesteltakken bestaat zodat het geheel altijd een "vol uitzicht" behoudt.) Het is namelijk nogal een "wilde dame" die graag veel plaats inneemt en dat is bij mij op het terras niet zomaar toegelaten! Ze moet haar plaats kennen!


Groetjes,

Pol
woensdag 22 februari 2017 - 14:01
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor jullie antwoord! Ik zal hem dan dit jaar nog gewoon zijn gang laten gaan, en me beperken tot het snoeien van takken die de verkeerde kant uitgaan!
Wanneer spreek je bij een roos van een oude geseltak? Na hoeveel jaar is dit ongeveer? Of hangt dit af van roos tot roos?

Groetjes
Roeliee
donderdag 23 februari 2017 - 23:13
minouke

Minouke

Groene takken zijn 1jaar oud, bruin/groen gestreepte 2 jaar oud, volledig bruin zijn de oude takken.
Die oude takken mogen verwijderd worden.
vrijdag 24 februari 2017 - 06:35
Polplastron
vrijdag 24 februari 2017 - 12:28
Roeliee

Roeliee

Zeer bruikbaar! En kan je dit toepassen bij alle soorten rozen? Of zijn er bij waarbij je dit niet doet? Maar als je deze oude takken uitsnoeit, komen er dan vanzelf nieuwe geseltakken of hoe zit dit?

vrijdag 24 februari 2017 - 19:42
minouke

Minouke

Ja bij de meeste is dat zou. Ghislaine de Feligonde snoei ik anders, ik snoei die alleen in model en af en toe verwijder ik een oude tak. Op de foto zie je ze staan, als ze te breed word snoei ik ze weer terug.
Door oude takken weg te snoeien stimuleer je nieuwe groei. Onderaan krijg je dan weer nieuwe

Bloemen & Planten

zaterdag 25 februari 2017 - 07:45
Polplastron

Polplastron

Prachtig! Ik vermoed dat je midden zomer ook nog een keer bijsnoeit?
zaterdag 25 februari 2017 - 12:24
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Ja, na de eerste bloei want anders wordt ze meer struik dan klimroos.
zaterdag 25 februari 2017 - 12:37
Roeliee

Roeliee

Inderdaad prachtig... Wil ik later in onze nieuwe tuin ook wel... zo'n gezellig plekje! Hoe laat je de rozen rond die pergola naar boven groeien?
zondag 26 februari 2017 - 12:55
minouke

Minouke

Bedankt de klimrozen vertakken beter (=meer bloemen) als je ze spiraalsgewijs rond de paal leidt. Maar 'Ghislaine de Féligonde heeft daar een hekel aan en doet het beter als je ze gewoon recht op de paal leidt. Je moet bij deze roos niet al de takken vastbinden aan de paal de rest lijkt wel recht te blijven staan, desnoods kan je nog altijd enkele aanbinden moest het toch nodig zijn.
zondag 26 februari 2017 - 17:09
Polplastron

Polplastron

Het is inderdaad een roos die veel verdraagt. Hoe je haar opbindt speelt inderdaad geen rol: ze doet gewoon haar ding.
maandag 27 februari 2017 - 14:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon