menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe regen leiden

Ga naar meest recente reactie

Toni L

Toni L

Hoi

Vorig voorjaar plantte ik een blauwe regen uit een lokaal tuincentrum tegen mijn gevel. De plant was bij aankoop zo'n 30-40 cm in lengte. Zoals u op de foto kan zien heb ik geprobeerd van deze jonge scheut te leiden via een bamboestengel en ik heb daarbij de scheut eigenhandig rond deze stengel gedraaid.
Ik heb nog geen ervaring met klimplanten en ik vrees dat ik bij deze blauwe regen de mist in ben gegaan, mede doordat de plant niet verder lijkt te groeien. De scheut is wel in volume (omtrek) toegenomen, maar hij gaat niet echt de hoogte in met die 'kruin'. Zoals u ook kan zien zijn er wel twee lange uitlopers ontstaan, deze heb ik ook langs bamboe verder omhoog gewikkeld.
Kan er iemand mij op basis van deze informatie vertellen of het nog goed komt met deze plant of heb ik een normale groei belemmerd door de scheut zelf rond de bamboe te draaien? Moet ik de uitlopers nog gedeeltelijk of in zen geheel terugsnoeien?

Vrriendelijke groeten

Toni

Bloemen & Planten

zondag 12 februari 2017 - 23:38
Polplastron

Polplastron

Dat komt wel goed: veel planten hebben eerst een tijdje nodig om aan te slaan (o.a. door een goed wortelstelsel te vormen) alvorens ze goed gaan groeien.

Bedenk wel dat blauwe regen een plant is die een stevige steun nodig heeft en die zich niet vasthecht aan de muur. Je zal dus een systeem moeten voorzien waarbij de plant langs bijvoorbeeld gegalvaniseerde ijzerdraad omhoog kan winden. Die draden zet je best om de halve meter of zo goed vast met een stevige oogvijs in een degelijke muurplug.

Het voordeel met die gegalvaniseerde draden is dat je ze eigenlijk bijna niet ziet en dat ze quasi onverwoestbaar zijn.

Groeten,

Pol
maandag 13 februari 2017 - 09:16
Marei

Marei

Dat komt wel goed met die Wisteria......maar zoals Pol al duidelijk maakt: die heeft wel een betere steun nodig. Kijk maar eens wat een enorme stam en takken die in een paar jaar produceert. Het is niet nodig hem met de hand te winden, dat doet 'ie zelf wel, maar hij moet wel iets stevigs hebben waar 'ie zich omheen kan winden.

Bloemen & Planten

maandag 13 februari 2017 - 10:28
WiPe

WiPe

Het zin die twee lange uitlopers die zullen uitgroeien. Dat kleine takje is een bloeitak.
maandag 13 februari 2017 - 14:46
sjackheijbo16

Sjackheijbo16

ik gebruik een gegalvaniseerd vlechtscherm van 2000-1200- 5 mm tegen muur
maandag 13 februari 2017 - 17:16
deHaan

DeHaan

Ik span draden langs de muur en bind hem daar aan vast met bindbuis.
Elk jaar knip ik takken weg die in 1 jaar 8 meter gegroeid zijn.
Gebruik dus een goede steun.

Bloemen & Planten

maandag 13 februari 2017 - 18:32
sjackheijbo16

Tekst aangepast

Sjackheijbo16

ja weet ik vlechtscherm zit goed vast en met het planten flink wat turf erbij gedaan ze houden van zure grond, hou het goed bij met snoeien ze gaan nu pas het 2 jaar in bij mij maar ze zitten nu al vol met bloemknoppen
maandag 13 februari 2017 - 19:14
Toni L

Toni L

Alvast bedankt voor de hulpvolle reacties allemaal!
In dat geval zal ik hem maar laten staan. Ik was al met het idee aan het spelen om met een nieuwe plant opnieuw te beginnen en deze in een pot als klein 'boompje' te proberen houden. Ik ga zeker ook nog wat turf bijgeven.
Wat betreft de bloeitak en die 2 uitlopers, worden deze uitlopers de hoofdtakken (of toch tenminste één ervan mocht blijken dat ik er eentje zou moeten verwijderen)? Mag ik die uitlopers ongemoeid laten nu, of moet ik ze tot 3 à 4 ogen terugsnoeien?

dinsdag 14 februari 2017 - 14:19
sjackheijbo16

Sjackheijbo16

ik zou gewoon die twee uitlopers als hoofdtak aan houden en van die bloeitak af blijven dat zijn je bloemen straks
dinsdag 14 februari 2017 - 18:51
Kim F

Tekst aangepast

Kim F

Ik wil een Wisteria gaan leiden langs een rvs draad tegen een gevel. Wat moet de afstand tussen draad en gevel zijn? Dit om te voorkomen dat ik binnen enkele jaren de draad moet loshalen, omdat de stam knelt tussen muur en kabel.
zondag 3 januari 2021 - 20:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon