menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe regen leiden

Ga naar meest recente reactie

Toni L

Toni L

Hoi

Vorig voorjaar plantte ik een blauwe regen uit een lokaal tuincentrum tegen mijn gevel. De plant was bij aankoop zo'n 30-40 cm in lengte. Zoals u op de foto kan zien heb ik geprobeerd van deze jonge scheut te leiden via een bamboestengel en ik heb daarbij de scheut eigenhandig rond deze stengel gedraaid.
Ik heb nog geen ervaring met klimplanten en ik vrees dat ik bij deze blauwe regen de mist in ben gegaan, mede doordat de plant niet verder lijkt te groeien. De scheut is wel in volume (omtrek) toegenomen, maar hij gaat niet echt de hoogte in met die 'kruin'. Zoals u ook kan zien zijn er wel twee lange uitlopers ontstaan, deze heb ik ook langs bamboe verder omhoog gewikkeld.
Kan er iemand mij op basis van deze informatie vertellen of het nog goed komt met deze plant of heb ik een normale groei belemmerd door de scheut zelf rond de bamboe te draaien? Moet ik de uitlopers nog gedeeltelijk of in zen geheel terugsnoeien?

Vrriendelijke groeten

Toni

Bloemen & Planten

zondag 12 februari 2017 - 23:38
Polplastron

Polplastron

Dat komt wel goed: veel planten hebben eerst een tijdje nodig om aan te slaan (o.a. door een goed wortelstelsel te vormen) alvorens ze goed gaan groeien.

Bedenk wel dat blauwe regen een plant is die een stevige steun nodig heeft en die zich niet vasthecht aan de muur. Je zal dus een systeem moeten voorzien waarbij de plant langs bijvoorbeeld gegalvaniseerde ijzerdraad omhoog kan winden. Die draden zet je best om de halve meter of zo goed vast met een stevige oogvijs in een degelijke muurplug.

Het voordeel met die gegalvaniseerde draden is dat je ze eigenlijk bijna niet ziet en dat ze quasi onverwoestbaar zijn.

Groeten,

Pol
maandag 13 februari 2017 - 09:16
Marei

Marei