menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bijenkast in de tuin?

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Zoals jullie misschien al gelezen hebben, starten we binnenkort met onze bouw. Aan dit stuk bouwgrond hangt ook een grote tuin vast. Ergens heb ik het idee om hier een deel van om te vormen tot een wilde bloemenweide met fruitbomen, fruitstruiken,... Eigenlijk een klein ecosysteem op poten proberen te zetten. Nu had ik de idee om er een bijenkorf op te zetten. Alleen, om dit zelf te doen denk ik dat dit te moeilijk is, te veel tijd zal vergen. Nu is mijn vraag, is er een mogelijkheid om een bijenkast te "huren"? Dat er imkers hun kast in jouw tuin komen zetten, onderhouden,... en je zelf ook een deel van de honing kan verkrijgen? Of is het allemaal niet zo rooskleurig als ik het hier voorstel? Of is het toch doenbaar om dit zelf te doen?

Ik hoor graag jullie tips/advies!

Alvast bedankt!

Roeliee
dinsdag 24 januari 2017 - 22:55
sugar

Sugar

Dat is mogelijk. Maar reken dan als deel van de honing één pot honing of zo. Je zou je ook kunnen beperken tot het bouwen van enkele insectenhotels, dan krijg je veel diversiteit in solitaire bijen, dat samen met de zweefvliegen en hommels geeft ook al heel wat leven in de brouwerij
dinsdag 24 januari 2017 - 23:17
jdcoster

Jdcoster

En .... rekening houdend met het veldwetboek, moet die kast minimum 20 m van de straat en 20 m van de deur van de buren staan.
Een goed insectenhotel bouwen is zoals gezegd altijd en voor iedereen mogelijk, helpt die 300 en zoveel andere soorten bijen aan nestgelegenheid en is ook boeiend om naar te kijken.
Als imker vind ik de organisaties die bijenkasten tegen betaling gaan plaatsen bij de mensen, eigenlijk te duur. Het lijkt op afzetterij.
Je kunt ook zelf leren imkeren. natuurlijk.
dinsdag 24 januari 2017 - 23:27
Polplastron

Polplastron

Een goed insectenhotel: een paar houtblokken (niet behandeld hout) met daarin gaten van ettelijke cm diep en in verschillende doorsnedes.

Deze houtblokken trekken hier in onze tuin alvast heel wat leven aan: verschillende soorten metselbijen, klokjesbijen, behangersbijen, ... En als je ook nog wat plekken met los zand voorziet, heb je nog kans om zandbijen te zien ook nog.

In elk geval vragen al die diertjes bloemen die goed open zijn; sterk gevulde rozen worden bijvoorbeeld af en toe wel bezocht door hommels, maar bloemen die "toegankelijker" zijn hebben toch meer succes. Ook merk ik hier dat vooral planten die met veel van dezelfde soort bij elkaar (in de buurt) staan, meer aantrek hebben dan een individuele plant van een bepaalde soort hier en daar.

Groeten,

Pol
woensdag 25 januari 2017 - 08:20
Roeliee

Roeliee

Ik was inderdaad ook al van plan enkele insectenhotels te bouwen Lijkt me super om dan later met de kinderen naar toe te gaan om te kijken wat er allemaal in leeft. Dus die staan zeker op het verlanglijstje! Maar een bijenkorf is dus niet echt aan te raden, tenzij je zelf kan imkeren? Denk niet dat dit door de werkdruk nu mogelijk zou zijn, want zoals ik her en der al gehoord heb, heb je hier toch nog wel wat werk aan?

Alvast bedankt voor jullie input!

Groetjes
Roeliee
donderdag 26 januari 2017 - 15:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon