menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trollius chinensis 'Golden Queen' GIFTIG ?

Ga naar meest recente reactie

mmgull

Mmgull

Ik lees dat deze plant giftig is. Hoe giftig juist? Kun je deze planten met kinderen in de tuin?

zaterdag 7 januari 2017 - 17:03
jdcoster

Jdcoster

Ik zou me daar maar geen zorgen over maken als u uw kinderen geleerd hebt zoals het moet, dat ze niet zomaar alles kunnen eten. Een massa planten zijn immers giftig, de een al meer dan de andere.
Zolang ze in die leeftijd zitten dat ze nog alles in hun mond steken, mogen ze eigenlijk, ook om andere redenen, niet zomaar onbegeleid in de tuin gelaten worden. Eten ze niet van de planten, dan stoppen ze wel ergens iets in een stopcontact of trekken aan de staart van een kat, waardoor ze gekrabd worden ... .
Het is een zaak van goed opvoeden.
zaterdag 7 januari 2017 - 18:12
LT

LT

Jdcoster heeft HELEMAAL gelijk! Bijna ALLE tuinplanten zijn min of meer giftig. Als je deze koopt staat er vaak al op: NIET VOOR CONSUMPTIE.
zaterdag 7 januari 2017 - 18:55
Polplastron

Polplastron

Zolang ze in die leeftijd zitten dat ze nog alles in hun mond steken, mogen ze eigenlijk, ook om andere redenen, niet zomaar onbegeleid in de tuin gelaten worden.


Inderdaad!

Verder is het ook zo dat kinderen (als ze al een klein beetje groter zijn) meestal blaadjes en bloemen met rust laten; bessen daarentegen zijn veel te interessant om te laten hangen, dus daar wil je wel rekening mee houden!
zaterdag 7 januari 2017 - 20:27
mmgull

Mmgull

Zolang ze in die leeftijd zitten dat ze nog alles in hun mond steken, mogen ze eigenlijk, ook om andere redenen, niet zomaar onbegeleid in de tuin gelaten worden. Inderdaad! Verder is het ook zo dat kinderen (als ze al een klein beetje groter zijn) meestal blaadjes en bloemen met rust laten; bessen daarentegen zijn veel te interessant om te laten hangen, dus daar wil je wel rekening mee houden!


Niemand heeft constant ogen op zijn rug en een ongeluk komt altijd onverwacht. Achteraf zeggen 'je had het maar moeten zien' is naïef en kortzichtig. Om die reden zet niemand met kleine kinderen en wat verstand bvb Oleander in zijn tuin (een blad van een oleander is genoeg om een kind te doden).

Bovendien is er giftig en giftig. De meeste planten zullen krampen of maaglast veroorzaken, sommigen irritaties en heel enkele brengen verlamming of zijn dodelijk gifitg.

Dus verduidelijk ik mijn vraag: hoe giftig is de plant juist, wat zijn precies de symptomen? Het oordeel zal ik zelf vellen.



zondag 8 januari 2017 - 18:58
Roeli

Roeli

En dit is een vriendelijke vraag ?
zondag 8 januari 2017 - 19:23
LT

LT

Vreemd: Van een oleander weet je schijnbaar héél veel.....Dan zou je toch ook makkelijk zelf een antwoord moeten vinden op deze plant....Ik stop bij deze deze discussie..Sterkte er mee!
zondag 8 januari 2017 - 19:49
Tuinprins

Tuinprins

Als eerste zou ik die kamperfoelie maar uit de tuin gooien want die is ook giftig!

Ik vraag mij af welke planten U allemaal in de tuin hebt staan en welke daarvan giftig zijn ... klimop, rhododendron, azalea....


Trollius soorten bevatten de stof 'protoanemonine'. Is bij mijn weten licht giftig. Kan bij sommige mensen rode huid veroorzaken bij aanraking en bij inname kan het tot buikpijn leiden. 'Protoanemonine' heeft van zichzelf een zeer bittere smaak dus planten die deze stof bevatten zullen door de mens bij inname snel worden uitgespuwd.

Trollius chinensis Golden Queen is een prachtige plant die bij slakken hoog op het menu staat. Verder is het geen plant voor droge grond. Op bijgevoegde foto staat Trollius chinensis Golden Queen samen met Geranium psilostemon (volgens mij ook licht giftig!). Heb die Trollius al jaren in de tuin en ik leef nog steeds

Gegroet, de tuinprins

Bloemen & Planten

maandag 9 januari 2017 - 12:42
Polplastron

Polplastron

Je vraag begon vriendelijk, maar uw laatste reactie is nogal kort door de bocht en roept bij mij vragen op wat je eigenlijk wil horen.

Is Trollius giftig: ja. Heeft het zin deze uit de tuin te halen, ja! Tenminste als je heel wat andere planten ook uit de tuin haalt. Klimop, clematis, moffenpijp, beuk (het blad), ... het is allemaal (in meer of mindere mate) giftig. Hier en daar springt er in de herfst ook wel eens een onvoorziene paddenstoel uit het gazon en ga zo maar door.

JDcoster is opa en heeft zijn kinderen groot gekregen en ook zijn kleinkinderen doen het voor zover ik weet goed. Zelf heb ik drie kinderen die intussen de lagere-school-leeftijd bijna gepasseerd zijn. Beiden hebben we een redelijk grote tuin met heel wat verschillende planten waarvan een groot deel echt niet voor consumptie geschikt zijn (bij mij staan o.a. heel wat aronskelksoorten die je niet in je mond wil steken tenzij je gezwollen lippen wil en krampen!). Je reactie leert mij echter dat jij meer ervaring en kennis hebt (Ik vermoed sterk dat je een kinderopvang runt of zo?), dus leer ik graag van je bij!

Vriendelijke groeten,

Pol
maandag 9 januari 2017 - 12:42
satomi

Satomi

Beste Mmgull, genoeg te vinden op het wereldwijde web. En voor precieze symptomen kunt u beter een arts vragen.
maandag 9 januari 2017 - 12:48
Tuinprins

Tuinprins

Probleem is dat er maar weinig artsen echt verstand hebben van de giftigheid van planten. Ik heb het vermoeden dat het merendeel van de artsen op een Eerste Hulp Post een boterbloem niet van een paardenbloem kan onderscheiden.

Slechts een zeer klein aantal planten is echt gevaarlijk en die zou ik dan ook niet in een tuin zetten waar kinderen komen (o.a. besdragende taxussoorten, Aconitum, Arum soorten, Daphne, Oleander). Voor de rest zou ik me niet gek laten maken: hele generaties zijn groot geworden met giftige planten in de tuin (en die hadden vaak meer honger dan de huidige generatie van peuters en kleuters!).


Gegroet, de tuinprins




maandag 9 januari 2017 - 20:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon