menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimroos experts gezocht: advies over specifieke klimrozen

Ga naar meest recente reactie

Greenchitect

Tekst aangepast

Greenchitect

Na lang zoeken heb ik bepaalde klimrozen op het ook:

Mijn requirements:

- Sterk geurend
- lang bloeiend (Mei – Oktober)
- Doorbloeiend
- NIET eenmalig bloeiend
- Minstens 2.4 meter hoog (liefst hoger tot 5 meter)
- Halfschaduw (ik heb ongeveer 4 – 5 uur directe zon)
- Zeer goed ziekte resistent
- Winterhard

Ondertussen 15 uur gezocht en ik denk dat ik wel mijn kandidaten nu heb:

1) Pretty Flamigo: http://www.belle-epoque.nl/pretty-flamingo.html
2) Klimroos Compassion: http://rosariumlottum.com/product/klimrozen/compassion-klimroos/
3) Polka: http://www.zeeuwserozentuin.nl/rozen/polka
4) Rosa New dreams: https://www.directplant.nl/klimroos-rosa-new-dreams.html
5) Pink cloud: http://rosariumlottum.com/product/klimrozen/pink-cloud-klimroos/#prettyPhoto

Graag had ik ervaringen van de klimroos experten hier. Wat was de ervaring? (je kan gebruik maken van mijn requirements om er iets over te zeggen). De bedoeling is om deze te laten groeien over rozenbogen.

Alvast heel erg bedankt! ^^

edit:

verwijderd: Gertrude Jakyll , blijkbaar was dit een eenmalig bloeiende roos
Toegevoegd: Pink cloud, op advies van de mensen van Rosarium, is zeer ziekte bestendig en groeit in half schaduw.
dinsdag 3 januari 2017 - 23:17
Marei

Marei

Met zowel Rosa Compassion als Polka maak je een goede keus. Wij hebben er nooit problemen mee, en vooral de Polka bloeit van onder tot boven, een zomer lang. De Compassion hebben wij gecombineerd met Clematis viticella 'Etoile Violette'.

Bloemen & Planten

woensdag 4 januari 2017 - 08:34
Marei

Marei

Hier nog een foto van de Polka

Bloemen & Planten

woensdag 4 januari 2017 - 08:35
Marei

Marei

Bovenstaande foto is wat overbelicht waardoor de kleur niet goed tot zijn recht komt. Hier een close-up:

Bloemen & Planten

woensdag 4 januari 2017 - 08:38
sugar

Sugar

Ik heb me net twee klimrozen aangekocht.
Ik was met een ander lijstje rozen tot bij de rozenkweker gegaan, maar die heeft me echt fantastisch advies gegeven (en had werkelijk 10-tallen klimrozen in zijn rozentuin, zodat ik een idee kreeg van hun groeisnelheid). De man heeft meer dan een kwartier voor me vrijgemaakt.
Dus is een bezoek aan een goede rozenkweker misschien een goed idee? Vergeet niet dat geur van rozen een persoonlijke zaak is, niet iedereen ervaart dezelfde geur.
woensdag 4 januari 2017 - 10:37
Greenchitect

Tekst aangepast

Greenchitect

@Marei, dank je wel voor de geweldige foto's! Zo te zien hebben ze wel langer dan 5 uur direct zonlicht? Ik maak me een beetje zorgen omdat ik dus niet meer dan 5 uur direct zonlicht heb. Wat doe je aan onderhoud? Hoeveel keer bemesting? Snoeien?

@sugar, welke rozen groeien heel erg snel? Ja inderdaad lijkt me wel een goed idee. Maar ik hou ervan mij goed voor te bereiden ^^

edit:

verwijderd: Gertrude Jakyll , blijkbaar was dit een eenmalig bloeiende roos
Toegevoegd: Pink cloud, op advies van de mensen van Rosarium, is zeer ziekte bestendig en groeit in half schaduw.
woensdag 4 januari 2017 - 11:40
Marei

Tekst aangepast

Marei

Ja, dat is waar, ze hebben hier de hele dag zon. Maar de 7 klimrozen aan een pergola waar veel meer schaduw is doen het hier ook goed. Ik doe er nog een foto bij, ze staan in de schaduw van bomen.
Ik snoei de klimrozen altijd in het najaar (november); de lange takken hoeven dan niet meer te zwiepen in de wind met het gevaar af te breken of te scheuren.
Dan geef ik ook meteen gedroogde koemest korrels. In het voorjaar geef ik dan rozenmest.

Bloemen & Planten

woensdag 4 januari 2017 - 11:57
sugar

Sugar

De snelst groeiende zijn sowieso ramblers, maar die zijn niet remonterend. Die gaan tot 25 m hoog
Maar de groeihoogte hangt af van de plaats waar je de plant zet. Hij gaf me 't voorbeeld van een Engelse veredelaar waarvan de klimrozen op onze grond (leem) tot bijna dubbel zo hoog groeien als wat de veredelaar opgeeft
woensdag 4 januari 2017 - 12:55
Greenchitect

Tekst aangepast

Greenchitect

@Marei, mooie foto. Welke klimrozen heb je dan in de schaduw?

@Sugar, Had ik ook aangedacht maar ramblers groeien te snel. Dadelijk heb ik ramblers groeien op alle bomen, tuinen en woonkamers van de buren Heb je een paar namen van snelgroeiende niet-ramblers?
woensdag 4 januari 2017 - 13:27
svoffel

Svoffel

Ben mee aan het lezen, zit vol bewondering te kijken naar die rozen in de schaduw van Marei.
Die doen het echt heel goed, zelfs onder de bomen.

Mijn nieuwe tuin heeft ook overal half schaduw tot volle schaduw. De rozen die mee zijn verhuisd hebben het helemaal niet goed gedaan verleden jaar, maar denk dat het normaal is.
Heb ze moeten verplanten in volle lente, daarna al die nattigheid.
Maar als ik de rozen van Marei in de schaduw zie begint mijn hartje weer helemaal op te fleuren.
Voor de winter hebben ze allemaal een laag compost gekregen en daarboven een dikke laag bladeren.
Dat het nu maar snel voorjaar is kan ik al genieten van de scheuten, ook altijd mooi met de verschillende tinten, eentje is er altijd donker rood.

Waar is de lente, waar is de zon .....

groetjes
woensdag 4 januari 2017 - 16:44
Roeli

Roeli

Ik ben bang dat je dan maar een poosje in winterslaap moet, Simone.
woensdag 4 januari 2017 - 18:00
svoffel

Svoffel

Maar Roeli voor een keer ik klaarwakker ben

Helemaal klaar voor de lente!
woensdag 4 januari 2017 - 18:43
Marei

Marei

De klimrozen die we in de schaduw hebben zijn:
Bantry Bay, Dortmund, Lawinia, Leverkusen, Maigold, Mme. Caroline Testout, Parkdirektor Riggers en Pink Cloud (het zijn er dus 8 en geen 7).
Het zijn niet allemaal doorbloeiers, maar ze zijn wel allemaal gezond en groeien en bloeien naar tevredenheid.

Bloemen & Planten

woensdag 4 januari 2017 - 23:10
Greenchitect

Greenchitect

Dank je wel voor de foto Marei ^^

Even voor de eindconclusie:

Ik heb de Lady of the lake aangeschaft. Voldeed toch meer aan mijn specifieke wensen
http://www.davidaustinroses.com/us/the-lady-of-the-lake-english-rambling-rose

Deze week planten buiten en dan maar hopen op het beste ^^
donderdag 5 januari 2017 - 17:56
svoffel

Svoffel

Dank je wel voor de namen, daar ga ik wel eentje vinden voor hier.

groetjes en nog een fijne avond.
Simone
donderdag 5 januari 2017 - 20:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon