menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aronskelk.

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Helaas ben ik vergeten om mijn aronskelk met bladeren te bedekken, de bladeren hangen nu slap en bevroren aan de plant, moet ik hem afschrijven? Dat zou ik heel erg vinden.
maandag 28 november 2016 - 15:39
Roeli

Roeli

Nog maar snel bedekken, Corrie. Wat boven de grond bevriest is niet zo'n ramp.
Dat gaat er toch af.
En de vorst zal nog niet een eind in de grond zitten.
maandag 28 november 2016 - 15:52
Dunya

Dunya

De aronskelk kan wel tegen een stootje.
dinsdag 29 november 2016 - 08:16
Polplastron

Polplastron

Veel hangt af van de bodem. In goed drainerende bodem is Zantedeschia aethiopica verrassend winterhard zelfs zonder afdekking. Als de bodem echter nat blijft in de winter, dan beginnen de wortels na vorst snel weg te rotten.

Jaren geleden stond deze mooie plant bij mij in een moeraszone van de vijver (gezien het in Zuid-Afrika immers een plant is die op moerassige en drassige plekken groeit). In de zomer ging alles goed, maar de eerste winter was het snel gedaan met de pret, zelfs als alles goed werd afgedekt. In het voorjaar bleef van mijn mooie aronskelk enkel een stinkende, rottende brij over.

Sindsdien teel ik mijn Zantedeschia aethiopica in volle grond en merk ik dat de planten zelfs nog mooier bloeien en groeien op ietwat drogere grond (Hierover zijn op dit forum al hele discussies gevoerd). 's Winters overleven ze er vlot zonder enige afdekking.

In onze Kempische zandgrond lukt het dus allemaal erg goed, in kleigrond wordt het allemaal wat moeilijker!

Euh ... tenminste ... als jij het hier over Zantedeschia aethiopica hebt hé, want er zijn nog heel wat andere aronskelken die het goed doen in de tuin zoals de verschillende soorten Arisaema, Arisarum, Arum, ... Een heel deel hiervan is perfect winterhard, een aantal verlangt een meer beschut plekje. En het "monster" Dracunculus vulgaris overleeft in onze tuin écht alles. Calla palustris is een inheemse plant die hier in de vijverrand groeit en bloeit en die niets gemeen heeft met Zantdeschia hoewel deze laatste ook wel foutievelijk "calla" genoemd wordt.

Overigens zijn er ook soorten Zantedeschia met knollen i.p.v. wortelstokken. Deze soorten zijn meestal totaal niet winterhard en moeten absoluut binnen overwinteren.

Groetjes,
Pol
dinsdag 29 november 2016 - 10:02
corrielat

Corrielat

Omdat ik nog volop bladeren had liggen heb ik er twee afgedekt en eentje niet, nu afwachten dus wat er gebeurt.
En oja, ik weet niet de naam van deze planten, maar ik noem ze kerkhofplanten, (grote witte.) echt die ouderwetse
dinsdag 29 november 2016 - 11:58
Polplastron

Polplastron

En oja, ik weet niet de naam van deze planten, maar ik noem ze kerkhofplanten, (grote witte.) echt die ouderwetse

Dan heb je het vast en zeker over Zantedeschia (die dus foutievelijk ook "calla" genoemd wordt) en hoogstwaarschijnlijk is het, gezien de witte bloemen, Z.aethiopica of een cultivar hiervan.
dinsdag 29 november 2016 - 12:26
corrielat

Corrielat

Hier heb ik een foto

Bloemen & Planten

dinsdag 29 november 2016 - 15:30
Dunya

Dunya

Bij ons werden ze nog nooit afgedekt maar aangezien ik dit jaar boomschors heb aangebracht waar ze staan gaan ze het wel overleven. Ik heb ook kleigrond.
Ze staan wel droog omdat er hagen en cypressen in de omgeving groeien.
woensdag 30 november 2016 - 08:26
Polplastron

Polplastron

Bij ons werden ze nog nooit afgedekt maar aangezien ik dit jaar boomschors heb aangebracht waar ze staan gaan ze het wel overleven. Ik heb ook kleigrond. Ze staan wel droog omdat er hagen en cypressen in de omgeving groeien.


Als de bodem 's winters maar relatief droog blijft of op z'n minst zeer goed afwatert, dan is er geen probleem. Veel subtropische planten kunnen goed tegen de vrieskou (zolang het geen tientallen graden onder de nul gaat), maar gaan snel kapot als er een beetje vorst is in combinatie met natte grond.
woensdag 30 november 2016 - 11:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon