menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Skimmia verwelkingsziekte

Ga naar meest recente reactie

ines

Ines

Wie kan mij de oorzaak geven van de skimmia verwelkingsziekte?
Er is geen ongedierte te zien op de plant.
Moet de plant afgevoerd worden of zou het helpen deze op een vrije plaats in de volle grond uit te planten?
De plant staat al 10 jaar in pot en krijgt dezelfde behandeling als de andere skimmia in pot en deze
zijn volledig gezond. Ze staan in de schaduw en de plant heeft deze winter een goede bloei gegeven.
Bedankt op voorhand.
zaterdag 28 april 2007 - 05:15
Esem

Esem

ines al eens gekeken in de pot bij de wortels?
Zit daar geen beestje of misschien een muis die daar zijn nest heeft gemaakt en aan de wortels knabbelt.
Ik het het zelf ook al eens voor gehad.
Niet met een skimmia maar met lelie's in pot.
Gr Esem,
zaterdag 28 april 2007 - 07:36
ines

Ines

Oeie Esem niet aan gedacht dat het in de pot niet pluis kan zitten...morgen gaat de plant er uit.
Ik ben al eens een 10 tal hosta's in volle grond kwijt geraakt door beestjes
Heb vandaag gezien dat er nu een mol aan de voet van de tomaatjes grote hopen maakt hopelijk
heeft hij geen honger
zaterdag 28 april 2007 - 07:49
Muiske

Muiske

Hallo Ines,

Ik heb het zelfde probleem, mijn skimmia staat nochtans wel in volle grond.
ietsje verder staat een Leucothoe Axillaris Curly red ook helemaal klaar om te verpulveren. Ik heb totaal geen idee wat de oorzaak kan zijn. hopelijk kent iemand anders de oorzaak wel en kan hij/zij ons zeggen wat er precies moet gedaan worden.

Groetjes, Muiske

maandag 30 april 2007 - 01:56
hugo

Hugo

als het verwelkingsziekte is, terugsnoeien tot in het gezonde hout,, struik zal terug uitlopen en dan maar hopen dat je binnen een paar jaar niet opnieuw met hetzelfde zit, want dan is het rooien geblazen

groetjes
maandag 30 april 2007 - 04:43
ines

Ines

Hugo ik zal de plant terugsnoeien bedankt voor het advies en eigenaardig genoeg heb ik als Muiske
ook een Leucothoe curley red en die heeft ook dit uitzicht. Ik probeer morgen een fotooke te
plaatsen dan kunnen we even vergelijken.
Er moet toch iets aan de hand zijn met die soorten, nu las ik ergens dat ze in een grond met een
PH waarde van 5,5 het best gedijen, ik vraag mij af of de potgrond van ACEF een PH van 5,5 heeft.
De zakken zijn natuurlijk al lang weg...
Misschien is dit een van de oorzaken?
maandag 30 april 2007 - 04:54
hugo

Hugo

in het najaar rijf ik de afgevallen bladeren onder de struiken, voor de winter altijd een laag compost (dikke 5cm) eronder en na de winter een paar handsvolle gedroogde koemest eraan,, staan d'er altijd goed bij (vind ik toch),, meer heeft een struik eigenlijk niet nodig

groetjes
dinsdag 1 mei 2007 - 02:21
Esem

Esem

ines,
ik heb bij mij ook een skimmia met een gans verdorde tak.
Ik denk nog steeds dat het wat te maken heeft met de extreme droogte van de maand April.
Gr Esem,
dinsdag 1 mei 2007 - 02:40
ines

Ines

Hugo ja meer hebben ze eigenlijk niet nodig maar diegene die in pot staan hebben iest meer zorg
nodig. Ik heb al een heleboel potten met planten weg gegeven. Het moet doenbaar blijven...

Ja Esem dat zou natuurlijk kunnen soms vergeet ik er eens eentje
woensdag 2 mei 2007 - 05:08
Esem

Esem

Ik denk dat zowat alles te maken heeft met de aanhoudende droogte in de maand April.
32 dagen zonder één druppel water je zou voor minder.

Gr Esem
woensdag 2 mei 2007 - 07:06
Catgarden

Catgarden

Mijn Choisya ternata heeft ook 2 takken waar het blad compleet van is opgedroogd.
Heb ik ook nog nooit gehad maar inderdaad met zo'n lange droogte kan het niet anders dat er iets sneuvelt hé.
woensdag 2 mei 2007 - 19:09
ines

Ines

Catgarden die Choisya moet deze in een pot of staat die in volle grond?
Ik heb gezien vandaag dat de Waldsteinia ternata ook helemaal kapot is en nog een Clematis het is
bijna onmogelijk nog alles bij te houden.
donderdag 3 mei 2007 - 04:51
Esem

Esem

ines,
zoals ik al op verschillende topics heb geschreven, de droogte is de grote boosdoener.
Het verdrogen van een gedeelte van een struik is een reactie van de plant om niet volledig af te sterven ,en zo stoot hij een gedeelte van de plant af om te kunnen overleven.
Een plant heeft een ingennieus systeem om te kunnen overleven.
Esem,
donderdag 3 mei 2007 - 04:59
ines

Ines

Ja ik snap het, maar de Clematis is helemaal dood en de Walsteinia ook, er zal geen sprake meer zijn van overleven bij die twee.
donderdag 3 mei 2007 - 05:12
Esem

Esem

Spijtig van het verlies van je planten ines
Esem,
donderdag 3 mei 2007 - 07:31
sylvain

Sylvain

Beste Ines myn skimmias stonden er ook niet vrolijk bij maar nu heb ik daar straks noch eens een grondige controle gedaan op al myn planten en heb toch gezien dat de skimmia terug begint uit te lopen, ik vind dat dit een plant is die ge nauwlettend moet in de gaten houden en bij deze extreeme droogte een beetje water bij geven;
Al de planten die nu in de volle zon staan en beginnen te bloeien of knop maken moeten we toch even helpen zoals de hortensia,
In de voortuin by mij is het is vochtiger ook om dat ik daar de boomschors heb liggen; maar dan moet ge op letten voor de schimmels als het te vochtig is zoals in Maart,
of te wel te nat of te wel te droog maar de natuur hersteld zich toch in de juiste momenten.
Ines noch veel geluk met u plantjes en het zal toch wel eens gaan regenen,en dat is ook een groot voordeel van boomschors als het veel liters water per vierkante meter valt dat het dan daad werkelijk niet wegloopt het trekt veel gemakkelijker de grond in groetjes en dag
zaterdag 5 mei 2007 - 06:52
ines

Ines

Hoi Sylvain ik weet niet zeker of de droogte hier een rol speelde want als een plant in de rij
verwelkingsziekte heeft en alle andere niet is dit toch raar. Hetzelfde in de potten de een wel en de andere niet.
Buiten heb ik bijna overal schors of bodembedekking waar de planten staan, het helpt goed tegen
uitdroging dat is zeker waar!
Eigenlijk heb ik al lang een beetje regen besteld maar ik denk dat ik de bestelbon vergeten tekenen heb
zaterdag 5 mei 2007 - 14:35
ines

Ines

Oorzaak gevonden van de verwelkingsziekte: een oude perelaar die blijkbaar ook mijn Clematis
besmet heeft...oplossing spuiten met koperfungicide en het dode materiaal verwijderen ...t'ja
weeral werk aan de winkel...
zaterdag 5 mei 2007 - 16:11
sylvain

Sylvain

Ja Ines het is op letten met die oude bomen hebt het altijd niet gezien maar nu wel een beetje werk aan Ines groetjes en dag
zaterdag 5 mei 2007 - 23:21
ines

Ines

Vandaag ook een van mijn Lonicera's moeten snoeien tot op 1 meter van de grond en alles afvoeren.
Het mag van mij nu wel eens stortregenen zodat veel van het ongedierte wat kan wegspoelen.
zondag 6 mei 2007 - 08:05
Nigella

Nigella

Ines....10 jaar in een pot??? voor skimia (wat eigenlijk een struik is)
Buxussen die in pot zitten hier worden wel om de 2 jaar verpot en bij struiken in potten moet wel absoluut terra cottem in de pot doen.
Ik doe het op de volgende manier
- een stuk van die gewevenplastiek dat sluit het gat af, maar laat toch water door
- een laag mengeling van kleikorrels, kurken, potscherven
- opnieuw een stuk van die gewevenplastiek
- daarop goede bloemaarde gemengd met terra cottem (hoeveelheid volgens beschrijving op doos) en een klein beetje kleipoeder
- dan de plant (van buxus en ook van Agapanthussen en Tulbaghia violacea's doen we wel wat wortels af hoor)
bovenaan geef ik wel een laag van enekel bloemaarde anders krijg je de gel van de terra cottem te zien en dat is de bedoeling niet, wel de bedoeling dat het onderaan vochtig blijft

ik past deze methode ook in mijn 15 bloembakken en de 2 grote vaste bloembakken aan het huis toe en in alle grote en kleine potten en je weet dat hier 2 jaar geleden nog meer dan 100 potten stonden he
zondag 6 mei 2007 - 15:23
ines

Ines

Ja Nigella 10 jaar in pot wil niet zeggen dat ik in die 10 jaar de aarde niet vervangen heb hé
Het ene jaar geef ik aarde bij en het jaar daarop neem ik ze eruit.
toch bedankt voor de uitleg
maandag 7 mei 2007 - 02:30
Nigella

Nigella

Ja Nigella 10 jaar in pot wil niet zeggen dat ik in die 10 jaar de aarde niet vervangen heb hé
Het ene jaar geef ik aarde bij en het jaar daarop neem ik ze eruit.
toch bedankt voor de uitleg

oei sorry verkeerd begrepen
maandag 7 mei 2007 - 06:10
ines

Ines

t'Is nietske ze....dat kan gebeuren hé...
Wie bestelde die stortregens?
dinsdag 8 mei 2007 - 02:42
Nigella

Nigella

Wie bestelde die stortregens?


tot hiertoe toch nog maar gewone regen hoor
dinsdag 8 mei 2007 - 04:21
ines

Ines

Hier begint het op storm te lijken, takken kraken van de bomen...maar die regen doet deugt in ieder
geval het gras lijkt al iets groener te worden gelukkig...
dinsdag 8 mei 2007 - 05:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon