menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte op vijgenboom

Ga naar meest recente reactie

JohanCoppens67

JohanCoppens67

Beste, ik heb een ziekte of insect op de vijgenboom. De bladeren worden geel, nerven worden bruin, sommige bladeren vertonen bruine plekken en krullen op na een tijdje. Daarna vallen ze af. Ik heb al advies gevraagd aan de plaatselijke tuinier die denkt dat het spint is. We hebben de plant al vier maal behandeld met een product tegen spint en andere insecten maar verbeteren doet het niet. Heeft iemand een idee wat het is en wat we eraan kunnen doen?
Met vriendelijke groeten
Johan

Bloemen & Planten

zondag 14 augustus 2016 - 08:10
JohanCoppens67

JohanCoppens67

Een andere foto van de vijgenbladeren

Bloemen & Planten

zondag 14 augustus 2016 - 08:11
pg01ws

Pg01ws

Beste Johan,

Heb je ooit antwoord gekregen of heb je inmiddels zelf een oplossing gevonden? Ik heb ieder jaar hetzelfde probleem en hoop het dit jaar voor te zijn. Hopelijk kun je me verder helpen.

Groet,
Willem (pg01ws)
maandag 14 mei 2018 - 18:13
JohanCoppens67

JohanCoppens67

Nope, geen reactie gehad.Ik heb het behandeld met een fungicide van Bayer. Het is dan gestopt. Ik zal het preventief doen eind mei en nog eens eind juni.

Mocht jij een oplossing hebben hoor ik het graag.

Groeten

Johan
donderdag 17 mei 2018 - 18:42
Esther Su

Esther Su

Mijn vijgenbladeren hebben ook problemen. Iemand vertelde mij dat mijn vijgenboom misschien honger heeft. Ik heb gisteren een soort voedsel gegeven. Ik wacht nog even.

Beste Johan,
Hebt u de oplossing gevonden?

Groetjes,
Esther Su

Bloemen & Planten

donderdag 22 juli 2021 - 21:35
Tuinprins

Tuinprins

Op de laatste foto is duidelijk sprake van een aantasting door het mozaiekvirus. Onder de noemer 'mozaiekvirus' worden diverse bladvirussen geschaard die op DNA niveau iets van elkaar verschillen maar ongeveer hetzelfde effect hebben op het blad. Als je googelt op afbeeldingen van 'fig' en 'mosaic virus' kom je talloze voorbeelden tegen.

Aan het mozaiekvirus is niets te doen. Zit het eenmaal in de plant dan blijft het ieder jaar terugkomen. Het mozaiekvirus wordt overgebracht door diverse zuigende insecten. In ieder geval geen stek nemen van deze geïnfecteerde plant want deze zal dezelfde symptomen hebben als de moederplant. Ik zou bovenstaande plant wegdoen (in de zwarte kliko/restafval) want het virus verzwakt de plant op termijn en als je nog andere vijgen hebt staan is de kans reëel dat die ook worden aangetast. Jammer maar helaas.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 23 juli 2021 - 10:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon