menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Bemesting potplanten

Ga naar meest recente reactie

charlotje

Charlotje

Bonjour,

Dit jaar heb ik voor het eerst de pot- en kuipplanten (veel Fuchsia's) op het terras wekelijks mest gegeven, en...met uitstekend resultaat.
Het staat er allemaal mooier, voller en gezonder bij dan voorheen!

De vraag is nu: wanneer en hoe moet dat afgebouwd worden? (helaas ontbrak die info in de gebruiksaanwijzing )

Alvast hartelijke dank voor een advies!

groetjes,
vrijdag 5 augustus 2016 - 07:04
LT

LT

Goede morgen Charlotje,

Hier krijgen de fuchsia's na half augustus GEEN MEST meer. De planten verbruiken wat er nog uit de kluit te halen is. Dan treedt er vanzelf een afhardingstijd aan. Na half oktober beginnen we met het terugsnoeien van de planten, de minst mooie het eerst, om nog zo lang mogelijk te kunnen genieten.

Groetjes, Lou
vrijdag 5 augustus 2016 - 09:21
molleke32

Molleke32

Idd, zoals Lou ook al zegt , na half augustus krijgen ze hier ook geen mest meer.
vrijdag 5 augustus 2016 - 09:37
charlotje

Charlotje

Bedankt Lou!

Dus geen 'afbouwperiode' van 1 x per 2 weken ofzo????
Zal ik dan de datum van 1 September aanhouden, omdat het hier langer warm blijft en ze later dan in NL (w.s. pas half november) naar binnen gaan?

gr.J
vrijdag 5 augustus 2016 - 09:39
LT

LT

Ja Charlotje, dat zal geen probleem zijn.

Iets anders: Vanaf half augustus begin ik ook stekken te nemen. Vooral van oudere planten, die het nu niet meer zo goed doen. Indien ik een kas had (zoals Marei bv) stekte ik ze allemaal. Dan heb je ieder jaar nieuwe jonge planten.
Ook komen dan meerdere kennissen stekjes snijden. Kunnen ze dan zelf opkweken.

Groetjes, Lou
vrijdag 5 augustus 2016 - 09:49
charlotje

Charlotje

Lou,het is allemaal 'nieuwe stek' van dit jaar (van Marei) , dus ik denk dat ze een volgend jaar nog wel mee kunnen.

Lou en Molleke: hartelijke DANK!!!
vrijdag 5 augustus 2016 - 12:49
mia_heyl7

Mia_heyl7

ondertussen zijn er al heel veel fuchsia's die winterhard zijn, op voorwaarde dat ze in volle grond staan,
ik weet wel, het zijn geen "echte" winters meer, maar dat heb ik al ontdekt in de buurt van Magdeburg, daar stonden ook fuchsia's in volle grond, en daar vriesthet nog wel erg hard.
volle grond, en ze kunnen heel wat hebben( als ze geen te natte voeten krijgezn )
grts
zaterdag 6 augustus 2016 - 08:26
Carib

Carib

Ik heb al jaren verschillende fuchsia's in de volle grond, die ook -20 zonder bedekking overleefd hebben. Ze vriezen dan wel terug tot de grond, maar komen dan toch weer helemaal terug. Uiteraard zijn dat de bekende kleinbloemige magellanicacultivars, maar ook enkele die veel lijken op de fuchsia's die we allemaal als potplant gebruiken. Verschillende fuchsiakwekers hebben lijsten op hun website van goed winterharde cultivars. Daar kun je trouwens ook zien welke goed zon verdragen, want lang niet alle fuchsia's moeten in de schaduw staan.
zaterdag 6 augustus 2016 - 14:29
LT

LT

Er is ook een boek: Winterharde fuchsia's....Gerrit van Veen....
J.H. Gottmer - Haarlem...ISBN 90-257-2471-X
zaterdag 6 augustus 2016 - 14:35
charlotje

Charlotje

Carib

De hond zal haar speurneus eens gaan gebruiken, want dit soort berichten lezen wij graag, en willen ze nog liever gaan geloven!!, maar een gezonde achterdocht noopt ons toch tot nader onderzoek!

Dank u voor het hoopgevende bericht!! .....winterberging is geen probleem, maar aan die 'schaduw-eis' is hier bijna niet te voldoen!


Fijn weekend!

zaterdag 6 augustus 2016 - 14:37
charlotje

Charlotje

Bonjour Lou, e.a.
We gaan nu op een zijspoor want de vraag ging over 'bemesting beëindigen', maar het is leuk dat jullie verder willen meedenken!

Er is geen probleem met winterberging, maar met schaduw vinden!; er is mij op het hart gedrukt om ze ab-so-luut UIT de zon te houden, en daar ben ik dan ook bijna de hele dag mee bezig! (schaduwdoeken spannen, maarrr....éénmaal gespannen, piept de zon er toch weer over, langs of onderdoor) Schuine berghelling; aan de éne kant moeten de stokken 3 mtr zijn en aan de andere kant 1½ mtr hoog en lopen we er tegen aan!

Na weken van droogte kwam deze week eindelijk de regen, dus...met man en macht alle schaduwdoeken en tentzeilen weer opgerold, want die dingen zijn niet waterdoorlatend, en we gunden de uitgedroogde grond en alle planten toch ook hun verfrissende regenbuitje.

Als wijzelf -of ons bezoek!- in de zon op het terras willen zitten, dan is de vraag: "wat doen we met de Fuchsia's"?? en ...worden de planten -in colonne!- naar binnen gedragen, het 'tentenkamp' afgebroken om vervolgens toch nog gezellig een wijntje drinken in de zon! Pfffft!!


@Carib: De Magellanica's blijven hier ook altijd in de volle grond en verdragen de volle zon en zelfs de tropische temperaturen! en staan hier al 15 jaar zonder probleem.

De 'Beacon', Wassernymphe' en 'Paula Jane' (opgaande/staande soorten) kunnen ook wel wat zon hebben, maar het gaat om de 'chiquere' Fuchsia's, die met die wijde rokjes en hun opwippende 'staartjes', die ik -tegen beter weten in-, graag zou willen houden, want ze zijn zo schitterend!!

Maar: niet getreurd....het plezier wint het gelukkig nog steeds van de zorgen!!!

groetjes

zaterdag 6 augustus 2016 - 15:26
charlotje

Charlotje

het tentenkamp

Bloemen & Planten

zaterdag 6 augustus 2016 - 15:31
LT

LT

Hoi Charlotje,

Verplaatsbare/ draaibare paraplu's zijn die geen optie Die kun je natuurlijk niet overal kwijt...maar toch...Die hoeven dan alleen op het heetst van de dag open.

Groetjes, Lou
zaterdag 6 augustus 2016 - 16:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon