menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia snoeien

Ga naar meest recente reactie

Kevin Snijders

Kevin Snijders

In mijn voortuin heb ik een Hortensia Annabella staan die helemaal uit
elkaar gevallen is door het gewicht van de bloemen. Nu wil ik mijn voortuin
op gaan knappen en daarvoor staat de Hortensia erg in de weg (breedte is nu
zo'n 3 meter).

Kan het kwaad als ik de Hortensia nu tot net boven de grond zou snoeien?
Heb ik dan volgend jaar nog wel bloemen erin of bestaat de kans dat dit
niet het geval is?

En kan ik hem eventueel nu ook verplaatsen?

Ik hoor het graag!
maandag 25 juli 2016 - 08:02
Dunya

Dunya

Als er harde vorst komt volgende winter zou ze wel eens kunnen afzien.
Normaal is het beter snoeien begin maart.
Woon je in een zachter klimaat dan misschien snoeien en goed afdekken als he ttoch vriest.
maandag 25 juli 2016 - 08:25
sophora

Sophora

Een oplossing is ze vervangen door Hydrangea's macrophylla. Ik heb mijn Annabella al lang weg gedaan. Ieder jaar hetzelfde liedje. Omvallen , steunen.

Ze zullen het anders wel overleven als je ze nu tot op een halve meter snoeit. Natuurlijk dan zijn de bloemen weg.
maandag 25 juli 2016 - 09:35
Wannus

Wannus

Annabellen best tegen een muur of beschutting plaatsen ,ook onder bomen .
Dicht tegen elkaar planten zodat ze elkaar ondersteunen en zo weinig mogelijk
snoeien , hoe dieper je snoeit hoe groter en zwaarder de bloemen .

Bloemen & Planten

maandag 25 juli 2016 - 18:02
Dunya

Dunya

Bij mij liggen ze ook tegen de grond dit jaar. Het is wel te wijten aan de hevige regens.
Ik slaag er maar niet in ze te ondersteunen. Ze knakken steeds af.
maandag 25 juli 2016 - 19:56
Smurffie

Smurffie

Op internet lees je veel dat je ze in 3 keer snoeit, elk jaar 1/3 deel van de stengels. Dan
worden de bollen minder groot en dus niet zo snel topzwaar, schijnt. Maargoed, ik ben een
tuinleek van de bovenste plank dus pin me er niet op vast :P
Ik heb er nu een Annebella Strong gekocht en in een pot gezet, deze zijn iets duurder in aanschaf maar schijnen minder snel door te buigen.
maandag 25 juli 2016 - 21:59
Carib

Carib

Ik heb jarenlang ook zo'n rij gehad als op de foto van Wannus. Ze stonden beschut, een heg in de rug, een buxushaag ervoor, een rooster van gaas eroverheen en ondanks dat kon het gebeuren dat alle bollen afknakten in een hoosbui. Ik heb ze diep gesnoeid en weinig gesnoeid, omdat ze dan steviger zouden staan. Dat minder diep snoeien was echt een fiasco, het werd een grote slappe bende die nog erger omviel dan ooit.
Ik heb ook de Strong Annabelle. Die staat op een andere plek dus helemaal eerlijk vergelijken kan ik het niet, maar omvallen doet die nog steeds. Misschien knakt hij iets minder.
Ik ben het eens met Sophora, gewoon vervangen. Ze zijn al deze frustratie niet waard. Bji vochtige grond is de macrophylla een optie, bij iets drogere grond is de paniculata een aanrader. Ze geven hetzelfde effect als Annabelle, zonder om te vallen. Stutten is zelfs niet nodig. Phantom heeft hier dezelfde wit-groene bloemen als Annabelle.
dinsdag 26 juli 2016 - 10:45
sophora

Sophora

De paniculata is zeker een goede optie. De Hydr. pan. Little Lime wordt niet hoger dan een meter. Hij verkleurt van wit naar licht roze. Zo heb je wat variatie in kleur.
dinsdag 26 juli 2016 - 12:01
Dunya

Dunya

Ik heb er zo 2 langs de westkant. Die blijven inderdaad mooi staan.
Annabelen staan aan de oostzijde. Dit jaar zijn ze ook gaan liggen maar verleden
jaar waren ze prachtig.
dinsdag 26 juli 2016 - 14:19
MaMina

Tekst aangepast

MaMina

Als ik me niet vergis, bloemen de paniculata op nieuw hout, dus kunnen ze in het voorjaar gesnoeid worden tot op ± 30 cm. Ze bloemen ook veel later dan de bolhortensia en dat vind ik persoonlijk spijtig. Ook de bladeren laten lang op zich wachten. Maar nu staan ze prachtig, mijn limelight's .
woensdag 3 augustus 2016 - 23:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon