menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vervanger van de Hosta.

Ga naar meest recente reactie

inique

Inique

Vanwege de enorme slakkenvraat is mij geadviseerd alle Hosta's te vervangen door andere planten
.Zou deze plant een goed alternatief zijn?
Welke planten zouden hier nog voor in aanmerking komen?

Bloemen & Planten

maandag 27 juni 2016 - 10:59
minouke

Minouke

Die hebben hier geen last van slakken dus zal dat wel een goede keuze zijn.
maandag 27 juni 2016 - 11:03
inique

Inique

Minouke dan komt alleen de Arenaria montana in aanmerking. De anderen zijn te hoog. omdat ze vooraan in de border staan in de voortuin.(zie rechtsonder op de foto)
Liefst zou ik een plant met decoratief blad willen, maar dat zal dan moeilijk worden.

Bloemen & Planten

maandag 27 juni 2016 - 11:57
minouke

Minouke

Als bodembedekker gebruik ik ook nog Tiarella wherryi, Bergenia en Asarum europaeum.
De slakken laten die ook gerust.
maandag 27 juni 2016 - 13:44
Figo

Figo

Als het niet in de volle zon is kan ook de Rodgersia, of helleborus orientalis...
maandag 27 juni 2016 - 14:20
Marei

Marei

Hier wordt de Asarum absoluut niet met rust gelaten; bijna alle blaadjes zijn aangevreten. Nou moeten we erbij zeggen dat het deze zomer wel héél extreem is......

Van de Waldsteinia ternata blijven ze wel af en dat is ook een mooie bodembedekker, die bloeit in april/mei, als die ouder wordt is de bloei veel minder. Deze bodembedekker is wintergroen.
Brunnera 'Jack Frost' wordt hier met rust gelaten, logisch, want het blad is nogal ruw. Die staat bij ons naast Hosta's en heeft dezelfde hoogte.

Nog een paar: Ophiopogon planiscapis Niger, Pachysandra terminalis, Tiarella cordifolia "Eco Running Tapestry" of Ajuga reptans of een cultivar als 'Atropurpurea',heeft ook mooi blad, maar als je écht decoratief blad wilt is Brunnera 'Jack Frost' een goede keuze.

maandag 27 juni 2016 - 15:37
minouke

Minouke

Vreemd, hier heeft de Asarum totaal geen last van slakken.
maandag 27 juni 2016 - 16:17
inique

Inique

Marei en Minouke nu heb ik keus genoeg. Ik denk dat ik voor de Brunnera 'Jack Frost' Ga . Die is ook mooi zonder bloei. Thanks Dames
maandag 27 juni 2016 - 16:46
inique

Inique

Minouke De Bergenia staat er al in; rechts van de boom, en doet het al jaren zeer goed.
maandag 27 juni 2016 - 16:50
minouke
maandag 27 juni 2016 - 17:10
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Je kunt nog wel een mooie hosta in pot zetten met een koperen ring erom. Alleen moet hij vrij staan anders kruipen de slakken via een andere plant er nog in.

Bloemen & Planten

maandag 27 juni 2016 - 18:13
Marei

Marei

Wijs besluit Inique en je hebt een mooie plant gekozen.
maandag 27 juni 2016 - 18:55
Carib

Tekst aangepast

Carib

Ik wil geen spelbreker zijn, maar een aantal brunnera's is in mijn tuin tot de grond toe afgevreten door slakken, terwijl die in andere jaren geen probleem hadden en er ook dit jaar exemplaren zijn die redelijk weinig last hebben. Vooral de exemplaren in de zon doen het prima, wat ook logisch is natuurlijk. Een garantie op slakvrijheid is er dus niet.
Ik ga de hosta's op de ergste vraatplekken oppotten en vervangen door lage, groenblijvende varens. Die worden hier nooit aangevreten en het zou ook niet opvallen als het wel gebeurde. Ook Ophiopogon planiscapus ''Nigrescens' of 'Niger' is wellicht een goede vervanger. Die wordt nooit ergens door aangetast en geeft een mooi kleurcontract. Ook Heuchera's hebben geen last van slakken en zijn er in veel verschillende kleuren, voor zon en schaduw.
maandag 27 juni 2016 - 20:53
inique

Inique

Carib,, bedankt voor de uitgebreide info!! Ik blijf positief en hoop er het beste van!!

Joukje er staat hier een grote Hosta in pot; echter deze is ook al het 'haasje' .
Ik heb het gehad met de Hosta's. Maar toch bedankt
maandag 27 juni 2016 - 22:11
inique

Inique

Bedankt Figo
maandag 27 juni 2016 - 22:14
Dunya

Dunya

Ik ben niet de enige dan. Een stuk of 6 kleine Hosta geplant en het zijn echte vodjes geworden door die slakken. Nochtans eierschaal errond geplaatst.
dinsdag 28 juni 2016 - 08:39
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Het enige wat schijnt te helpen schijnt koperdraad te zijn.
Zelf niet geprobeert, want hier valt het meestal wel mee..
dinsdag 28 juni 2016 - 15:30
Roeli

Roeli

Een paar van mijn hosta's.

Bloemen & Planten

dinsdag 28 juni 2016 - 16:36
inique

Inique

Dunya er is eigenlijk niet echt veel tegen te doen. Hopenlijk stopt het
' n keer.
Roeli op de foto is te zien dat de schade minimaal is. Je mag je gelukkig prijzen.
dinsdag 28 juni 2016 - 20:55
sophora

Sophora

Geen last van. Tijdig korrels strooien.

Bloemen & Planten

dinsdag 28 juni 2016 - 21:29
sophora

Sophora

En nog

Bloemen & Planten

dinsdag 28 juni 2016 - 21:31
Marei

Marei

Sophora, wij strooien al sinds het vroege voorjaar.....we glijden uit en struikelen over de lijkjes; vanmorgen was er eentje door het open raam zelfs de slaapkamer binnen gekomen; het is dit jaar echt extreem!
Misschien zijn ze bij jou allemaal verzopen??? Dan hep elk nadeel écht z'n voordeel!!!

Hier komen ze elke dag massaal uit de Cotoneaster in de dijkhelling..........en is het dweilen met de kraan open......!
dinsdag 28 juni 2016 - 21:37
sophora

Sophora

Marei, ik denk dat de kikkers en de eenden en de merels een handje helpen.
Ik ben wel eind februari met strooien begonnen en daarna alle drie weken.
dinsdag 28 juni 2016 - 21:44
Marei

Marei

Ik schrijf het in de agenda Sophora en zal volgend jaar ook in februari starten; nu ben ik in maart PAS begonnen
dinsdag 28 juni 2016 - 22:13
Carib

Carib

Afgelopen weekend na een urenlange bui ging even de zon schijnen; even buiten gelopen maar op het gras kroop over werkelijk iedere vierkante meter een giga naaktslak. Als ik overal korrels moet strooien kan ik de korrels ongeveer per pallet laten aanrukken. Indische loopeenden schijnen uitstekend te werken, maar helaas is onze tuin niet omheind.
dinsdag 28 juni 2016 - 22:41
Dunya

Dunya

In plaats van mijn kersen in te pikken zouden de merels beter op slakkenjacht gaan.
woensdag 29 juni 2016 - 08:32
Roeli

Roeli

Maar de merels weten wel wat ze doen hoor.
Die denken....straks zijn de kersen weg, dus pakken wat je pakken kan.
Die slakken ? Die zijn er later ook nog wel.
En geef ze eens ongelijk.
woensdag 29 juni 2016 - 09:47
Dunya

Dunya

Inderdaad Roeli. Dom zijn ze niet!
En ze krijgen nog wat voedsel van ons ook. Het is hier iedere morgen een drukte van jewelste. Ze vliegen bijna tegen ons hoofd.
donderdag 30 juni 2016 - 08:23
Roeli

Roeli

Hier net zo.
En die kersen......als ik denk nog een paar dagen dan....ben ik te laat.
De grond ligt al bezaaid met pitten en de steeltjes hangen nog in de boom.
Maar zelf hem ik nog geen kers gehad.

Als ik nu kersen pluk, rijpen die dan in huis verder ? Net als pruimen ? Wie kan mij dat vertellen
donderdag 30 juni 2016 - 08:56
Dunya

Dunya

Ik denk het niet Roeli. Even proberen met een handvol.
donderdag 30 juni 2016 - 14:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon