menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Stekken

Ga naar meest recente reactie

patriciame

Patriciame

Stekken van hydrangea

Is het mogelijk om een tak van een hydrangea waarop er een bloem is
te gebruiken als stek ?

Dank voor jullie antwoord

Bloemen & Planten

zondag 26 juni 2016 - 19:53
Willy Nijhoff

Willy Nijhoff

Bloem er uit halen,van het blad 2/3 afknippen stekpoeder en de grond in.
Een makkie. Ik heb er al wat gestekt.



zondag 26 juni 2016 - 20:01
Marei

Marei

Het is ook verstandig de stekken af te dekken met plastic folie of er een transparante plastic zak overheen te trekken. Zet ze op een lichte plaats, maar niet in de zon.
Na ongeveer drie tot vier weken hebben de stekken wortels en dan kun je het plastic folie weghalen. Succes.
zondag 26 juni 2016 - 21:27
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Ik ga dat ook eens proberen.
Wanneer mogen ze dan in volle grond geplant worden of wacht men beter tot na de winter?
zondag 26 juni 2016 - 21:29
zuurtje

Zuurtje

Ga ik ook proberen. Zag bij mijn zoon een mooie donker rooie staan!!
zondag 26 juni 2016 - 21:32
Marei

Marei

Je laat de stekken het eerste jaar binnen overwinteren, om ze in het voorjaar af te harden en een plaats in de tuin te geven. En vooral niet vergeten water te geven als ze in de pot staan, dan zijn het echt nathalzen; tenminste die wij gestekt hebben hadden regelmatig flink dorst

Vorig jaar hebben wij ook stekken gemaakt van een Hydrangea waarvan we de naam niet weten en dus niet kunnen bijkopen; hij kan goed tegen de zon, dus dan wordt het zelf vermeerderen.

Ze zijn intussen wel afgehard, maar voor het planten ontbrak tot nu toe de tijd.......zal wel volgend jaar worden!

Bloemen & Planten

zondag 26 juni 2016 - 21:41
patriciame

Patriciame

Marei ,'t zijn al flinke plantjes geworden ! Maar ik dacht ze meteen in de volle grond te stoppen, na dat ik ze , zoals Willy hierboven schreef,van hun bloem en blad ontdaan had !
Om ze alle kansen te geven zal ik het doen zoals hierboven uitgelegd!
Vele dank !

zondag 26 juni 2016 - 21:52
minouke

Minouke

Bedankt Marei
zondag 26 juni 2016 - 21:52
Marei

Marei

Niet meteen in de volle grond doen hoor, dat wordt echt niks!
En mijn stekken heb ik ook niet meteen in die grote potten gezet, eerst de stekken in kleine potjes zetten (ca.14 cm). Omdat ik geen tijd heb gehad om ze in de tuin te zetten heb ik ze een maandje geleden in deze grote potten gezet, want de wortels kwamen onder uit de potjes groeien.
Daarna, toen ze de ruimte hadden, zijn ze erg hard gegaan!

zondag 26 juni 2016 - 22:32
Tuinprins

Tuinprins

@Marei: ik zou die jonge planten nu terugknippen zodat je mooie vertakte planten krijgt. Zo doen professionele kwekers dat tenminste.


Gegroet, de tuinprins
maandag 27 juni 2016 - 06:57
Marei

Marei

Ben direct in actie gekomen Tuinprins, 't ziet er meteen beter uit en ik beschik ook weer over wat stekmateriaal......dat kon ik nog gebruiken.

Bloemen & Planten

maandag 27 juni 2016 - 07:56
Tuinprins

Tuinprins

Inderdaad, ziet er een stuk beter uit en zo krijg je bossige planten.


Gegroet, de tuinprins
maandag 27 juni 2016 - 17:21
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En ik mag bij een tuindame ook stekken van een mooie hydrangea halen. Ga ik doen. Heb voldoende informatie hier gekregen.bedankt allemaal.
maandag 27 juni 2016 - 18:19
svoffel

Svoffel

Vraag me af of je ze ook niet in water kunt laten wortelen?

groetjes

maandag 27 juni 2016 - 18:48
Marei

Marei

Waarom zou je dat doen Svoffel????? Daarna moeten die (water)wortels in de grond, dat is dan een hele omschakeling en je hebt grote kans daarbij de worteltjes te beschadigen. Dat schiet toch niet op......!?!?! Ouwe mensen deden dat vroeger, mijn moeder ook! Lekker makkelijk en ze wist niet beter........
maandag 27 juni 2016 - 18:54
svoffel

Svoffel

hihihi, ouwe mensen, nu ja, ondertussen ben in ook niet meer van de jongste, maar inderdaad, dan hebben ze 2x werk.

Ga ook proberen enkele stekken te maken van mijne Pinky Winky.
maandag 27 juni 2016 - 19:56
Roeli

Roeli

En toch heb ik al vaak met succes, gestekt in water.
OK Marei, ik ben ook al oud, Maar ik heb de gewoonte, als er per ongeluk ergens een tak of takje afbreekt, ik dat in een potje met water zet. Soms staan daar dus meerdere stekjes in en ik zie wel wat er van terecht komt. En heel vaak komen er toch worteltjes aan en die zet ik dan in een potje met aarde. Het is dan wel vaak een verrassing welk plantje het is, maar ik laat me graag verrassen. Weggooien kan altijd nog.
Als ik bewust een stek maak doe ik dat met stekpoeder in stekgrond.
maandag 27 juni 2016 - 23:17
Marei

Marei

@Svoffel: ik hoor zelf nu ook bij die ouwe mensen hoor

@Roeli: Ik weet precies hoe 't werkt Roeli, heb me er ook wel aan 'bezondigd'; er breekt iets af en je bent met wat anders bezig dus je zet het gauw maar even in potje met water......
dinsdag 28 juni 2016 - 06:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon