menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Bladluizen bestrijden

Ga naar meest recente reactie

leen3

Tekst aangepast

Leen3

Hallo

Ik heb larven van lieveheersbeestjes besteld tegen bladluizen. Nu zag ik later dat daar melkende mieren over heen liepen. Gaat dat nu nog lukken? Een stukje verderop heb ik een beginnende kamperfoelie staan waar nog geen luis inzit heeft het zin dat ik de larven daar maar vast uitzet? Verder sta ik open voor alle info en truukjes rond dit onderwerp. Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,
Leen
maandag 13 juni 2016 - 10:41
LT

LT

Vóórbehoudend werken. Spuiten (nevelen) met netelgier of uien- of knoflookaftreksel. Hier houden de bladluizen niet van...Gaan ze waarschijnlijk naar de buren.....
maandag 13 juni 2016 - 10:49
leen3

Leen3

Zo ziet het eruit.

Bloemen & Planten

maandag 13 juni 2016 - 10:50
LT

LT

In dit geval: Gewoon tussen duim en wijsvinger, van onderen naar boven, stuk wrijven. Gaat sneller en milieuvriendelijker dan gif.
maandag 13 juni 2016 - 10:55
leen3

Tekst aangepast

Leen3

Bedankt LT. Dat scheelt al een stuk. Netelgier en Lieveheersbeestjeslarven en mieren gaat zeker niet samen? Er zijn er nu al veel weg maar ik denk niet alles.
maandag 13 juni 2016 - 12:48
sugar

Sugar

Netelgier en lieveheersbeestlarven gaan inderdaad niet samen. De enigste duurzame manier van bestrijden (zonder steeds wer opnieuw netelgier te moeten maken) is wachten op natuurlijke bestrijders. Door netelgier te gebruiken ga je die verjagen/doden, en dan komen de luizen opnieuw feesten
Ik kan me niet herinneren ooit een plant aan bladluizen verloren te hebben, gewoon een beetje geduld hebben
maandag 13 juni 2016 - 14:17
Polplastron

Polplastron

Hier wordt ook niets tegen bladluizen gedaan en mijn rozen gedijen en bloeien zeer uitbundig.
Denk bij natuurlijke bestrijders niet enkel aan lieveheersbeestjes en hun larven, maar eveneens aan mezen, heggenmussen (en ik neem ook "gewone" mussen waar die op jacht lijken te gaan naar luizen, maar of dat klopt?) en zeker en vast ook sluipwespen.

Voorwaarde voor natuurlijke vijanden is echter wel dat er eten is in de tuin. Spuiten met gif of zelfs met zogenaamde biologische middeltjes doodt de bladluizen en neemt zo het eten voor de natuurlijke vijanden weg; die gaan dan ook liever bij de buren of een paar tuinen verder naar eten zoeken.

In een tuin waar niet(s) bestreden wordt zullen natuurlijke vijanden zich huisvesten en al snel met elke plaag komaf maken. Geef ze in het begin een paar weken en bijt op je tanden. Na de eerste plaag zal je nog zelden meer dan een paar bladluizen terugzien: als ze opdagen worden ze meteen opgevreten. In een tuin waar bestreden wordt, moet de bestrijding met regelmaat herhaald worden tenzij er een langdurig gif gebruikt wordt; een nieuwe plaag wordt hier niet meteen aangepakt door natuurlijke vijanden gezien die op dat moment in MIJN tuin zitten! Haha!

Groeten,

Pol
maandag 13 juni 2016 - 15:55
leen3

Leen3

Dank Pol en Sugar, ik ga het houden bij de lieveheersbeestjeslarven die morgen (hopelijk) geleverd worden en de duim en wijsvinger die LT adviseerde. Dit is mijn eerste jaar in mijn nieuwe tuin, jullie horen vast nog van mij.

Vriendelijke groeten,
Leen

Bloemen & Planten

maandag 13 juni 2016 - 16:45
leen3

Leen3

Deze foto is trouwens van vandaag.

Bloemen & Planten

maandag 13 juni 2016 - 16:47
sugar

Sugar

Leen, jouw tuin is nog erg jong. Perfect normaal, zo begint zowat elke tuin. In zo'n tuin kan het ecologisch evenwicht soms even zoek gaan, maar met die lieveheersbeestjes komt dat allemaal in orde.
Ik herhaal het erg vaak, en mensen geloven me niet altijd wanneer ik dat zeg, maar ik ben tevreden wanneer ik de bladluizen zie verschijnen op mijn rozelaars in de lente. Dat wil zeggen, veel eten voor de mezen, de lieveheersbeestjes... en een heel jaar lang geen 'last' van bladluizen.
Mijn klimrozelaar is dit jaar alweer enkele meter opgeschoten (nieuwe scheuten groeien > 4 m per jaar), en was bij 't uitlopen van 't blad vergeven van de luis. De plant heeft daar geen last van gehad
maandag 13 juni 2016 - 17:57
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Ik herhaal het erg vaak, en mensen geloven me niet altijd wanneer ik dat zeg, maar ik ben tevreden wanneer ik de bladluizen zie verschijnen op mijn rozelaars in de lente.


Een gevaarlijke uitspraak ... Toen ik hier in het verleden eens een (stoute) foto met bladluizen postte met daarbij de leuze "Blij dat ze er weer zijn" (o.i.d.) werd ik bijna zélf "bestreden" met een of ander spuitspul of zeepje ...

Maar zonder zever; helemaal akkoord!
maandag 13 juni 2016 - 21:01
sugar

Sugar

Dat ze mij dan maar bestrijden . Ik meen dit.
Toen ik vorige week tijdens de eco-tuindagen aan enkele bezoekers aan 't uitleggen was dat ik bloedblaarluis niet bestrijd, want dat lieveheersbeestjes én zweefvlieglarven die opeten, kwam er een zweefvlieg net voor mij neus eitjes afzetten
maandag 13 juni 2016 - 23:18
Polplastron

Polplastron

er een zweefvlieg net voor mij neus eitjes afzetten


Welk beter bewijs kan men hebben!
maandag 13 juni 2016 - 23:25
leen3

Leen3

De larven zijn gearriveerd. Na de regen ga ik ze uitzetten. Ik hoop dat ik niet te veel luizen tussen duim en wijsvinger heb geknepen. Straks is er te weinig eten voor ze. De mieren keken ook al een beetje beteuterd.
dinsdag 14 juni 2016 - 13:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon