menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zevenblad bestrijden

Ga naar meest recente reactie

UncleT

UncleT

Kent er iemand een effectieve manier om zevenblad te bestrijden, kheb hier al een en ander gelezen over branden en chemische oorlogsvoering maar het probleem is dat hij lijkt uit de wortels van tussen mijn wilde geraniums te komen... En die wil ik beslist houden omdat de bijen er zo graag opzitten? Iemand tips??
zondag 22 mei 2016 - 13:17
Carib

Carib

Plukken, plukken, plukken en zorgen dat de wortels niet uit de pol geraniums verder kunnen woekeren. Zo kun je ze redelijk beheersen.
Wil je er echt helemaal vanaf, dan de geraniums in het voorjaar (zodra het blad van zevenblad zichtbaar wordt) op te rooien, helemaal te schonen van wortels van het zevenblad, desnoods de geraniums tijdelijk oppotten of elders planten, ieder opkomend zevenblad de eerste maanden verwijderen.
zondag 22 mei 2016 - 13:33
Roeli

Roeli

De enige manier om er definitief van af te komen , is verhuizen en geen planten uit je tuin meenemen.
Anders verhuizen ze gewoon met je mee.
Je kan ze ook eten. Het jonge blad net als bv spinazie klaar maken
Ik heb het nog nooit geprobeerd. ik geniet straks weer van de mooie "kant "bloemen.
En bedank de Romeinen maar. Die hebben de plant meegenomen, als voedsel voor de legioenen.
zondag 22 mei 2016 - 14:42
Paronoto

Paronoto

Probeer eens met een laagje beton...voorzichtig errond gieten.....moet kunnen....maar waar koop je een "beetje beton".....Gewoonlijk zijn dat zakken van 50 kilo......kijk eens in uw buurt of ze daar soms aan het metsen zijn......
Ja..die Romeinen .....toen ......(ken je 't vervolg?)
Zevenblad....hoe ziet dat er uit? Via Google moet je't nu ook niet meer proberen want d'er is slecht nieuws in 't verschiet....adieu Google....
zondag 22 mei 2016 - 15:30
minouke

Minouke

Ik ben ze kwijt geraakt door de blaadjes aan te stippen (bv Roundupgel).
Van zodra ze komen piepen wat product aanstippen en als je dat volhoudt ben je ze volledig kwijt na 3 tot 4 jaar.
ik had al van alles geprobeerd zoals bladeren of wortels uittrekken maar elk jaar verdubbelde de opp. dus moest ik wel iets anders proberen.

zondag 22 mei 2016 - 15:44
sophora

Sophora

Ik gebruikte vroeger al eens Rondup om het onkruid te bestrijden maar probeer nu toch zonder te doen. Resultaat, mijn leven is nu een verloren strijd tegen onkruid en ik word er ook niet jonger op. Ik gebruik hele karrenvrachten houtsnippers of compost maar het onkruid wint. Daarom heb ik ook zo een Rondupgel gekocht. Op hardnekkig onkruid zoals zevenblad en kattenstaart strijk ik dan die gel. En dat help wel, ook op wingerd en het voordeel is, men raakt geen andere planten.
zondag 22 mei 2016 - 15:52
charlotje

Tekst aangepast

Charlotje

Ik doe het met een klein potje 'spul' en een wattenstaafje...dat druipt niet en daar kan je precies de onverlaat mee aan stippen, maar...vlug gaat het NIET!, naast de geëlimineerde komt een volgende week doodleuk weer z'n broertje tevoorschijn..maar...de aanhouder wint!!! (misschien )
zondag 22 mei 2016 - 18:33
WiPe

WiPe

De voortuin was compleet overwoekerd door zevenblad. Dus hebben we alle zevenblad perk voor perk manueel verwijderd; Alles wat nadien weer boven kwam hebben we dan systematisch weg geschoffeld. Het is vooral een kwestie van volhouden. Maar als je dat echt wil, dan lukt dat zeker. En voor alle duidelijkheid: onze voortuin is behoorlijk groot.
zondag 22 mei 2016 - 23:41
Dunya

Dunya

Ik heb ook die Roundup gel gekocht om de hagenwinde te lijf te gaan. Ze slingert zich rond mijn drie fuchsia's die op verschillende plaatsen in de tuin staan. Doe het ook met een wattenstaafje want hun peperbus systeem deugt voor geen meter.
maandag 23 mei 2016 - 08:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon