menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken eten Phlox!

Ga naar meest recente reactie

Kolibri70

Kolibri70

Ik koop al een aantal jaren alleen maar planten die de slakken niet lusten. Ik was het strooien van slakkenkorrels (ook de Eco korrels) beu.

Vorige week een Phlox gekocht (ik had er al een die ieder jaar prachtig bloeit) en tot mijn verbazing zat hij de volgende dag al vol gaten. Vanavond heb ik er 5 naaktslakken uit gehaald.

Ik dacht dat slakken deze plant niet lustten??

Nu maar knoflookpoeder op en omheen gestrooid. Hopelijk kan dit de plant nog redden.

Hebben meer mensen dit meegemaakt met de Phlox? Zou toch veilig moeten zijn tegen de slak?!

Groetjes,
Natasja
dinsdag 10 mei 2016 - 22:35
c j de k

Tekst aangepast

C j de k

In tegenstelling van wat vaak beweert wordt zijn slakken ook wel liefhebbers van Phlox.
Ook kleine naaktslakjes kunnen zelfs onder de grond schade aanrichten aan nieuwe uitlopers.
Als je geen korrels meer wil gebruiken kun je het beste maar een slakkenval plaatsen.Bij mij beginnen ook planten in bloei te komen zoals Delphinium en Campanula glomerata maar daar ga ik toch zeker af en toe met de strooibus langs anders zal ik weinig zien bloeien.
Suc6.
woensdag 11 mei 2016 - 19:27
Kolibri70

Kolibri70

Dank je Cj de K! Ik heb de Phlox nu bestrooid met knoflookpoeder. Vannacht is niets gebeurd. De plant ziet er nog hetzelfde uit. Vorige nacht is bij mijn nieuwe Agastache aan de stengel geknaagd. Gevolg: Geknakt! Grrrr. Deze nu dus ook met knoflookpoeder bestrooid.

(ook op een begraafplaats heb ik Phloxen geplaatst, omdat we daar veel last hebben van konijnen die echt álles eten. Maar ja.... ook deze Phloxen zijn helaas binnen enkele dagen al behoorlijk aangetast door slakken.)

De Phlox die midden in mijn tuin staat, heeft nergens last van. Vreemd toch!

Groetjes,
Natasja
donderdag 12 mei 2016 - 08:59
sugar

Sugar

Het is volgens mij helemaal niet vreemd dat die andere Phlox niet belaagd wordt. Die staat misschien wel op een mer geschikte plek, en is op dit ogenblik ook gewoon aan 't groeien, niet 'gestoord' door een recente verplanting.
Planten die niet op de ideale plek staan of net verplant zijn, hebben nu eenmaal meer last van slakken. Ik zie vaak dat slechts één plant uit een groepje wordt belaagd, éénmaal ze gegeten hebben van een plant komen de diertjes (ook andere) er vlot op af.
vrijdag 13 mei 2016 - 07:31
Kolibri70

Kolibri70

Dank voor je reactie Sugar. Bestrooien met knoflookpoeder lijkt te helpen!

Groetjes,
Natasja
zondag 15 mei 2016 - 13:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon