menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Enkele tips voor zanderige en zonnige grond

Ga naar meest recente reactie

lbb

Tekst aangepast

Lbb

Beste,

Zouden jullie me wat tips kunnen geven voor bloemen/planten die zeer droge (bijna zanderige) en zonnige (zelfs bij regenweer snel terug uitgedroogde) grond verdragen ? Het is een plaats(je) in mijn tuin gericht op het zuiden waar praktisch niks kan groeien. Er staat ook een kanjer van een berk in de buurt die welliswaar geen schaduw werpt maar wel flink wat voedingsstoffen uit te grond zuigt (vermoed ik).

bedankt voor de tips,
groeten,
Lieven
dinsdag 24 april 2007 - 17:01
Esem

Esem

ibb
Eerst al welkom in de club van tuinfreaks.
Wat ik de meeste aanraad is van in de bovenste laag van je tuin (25 cm) veel compost door te mengen.
Compost heeft vele eigenschappen,zo maakt compost droge zanderige grond watervasthoudend en zware grond klei/leem dan weer lichter,is tevens een voeding voor alle planten en ook voor je gazon.
Als je dit toepast zal je zien dat veel meer planten dan je wel zou denken,gaan groeien in jou tuin.
Natuurlijk id de brek wel een waterpomp die met veel water gaat lopen,en zoals nu er al een droogte is van bijna een maand geeft dat wel wat problemen.
Maar geloof mee maar compost zal daar zeer veel van oplossen zoniet alles wel.
Compost het zwarte goud van de tuin.Eigelijk onmisbaar.
PS.Is het niet mogelijk om er compost door te verwerken,meng dan telkens wanneer je wat plant en flinke dossis compost in het plantgat met het uitgegraven zand.

Voor meer, kijk op mijn site voor meer tips, en geniet van onze tuin in een virtuele uitstap.

http://users.skynet.be/avondrood.

Gr Esem
dinsdag 24 april 2007 - 18:07
tuinbouwerke

Tuinbouwerke

beste,

Je kan ook een mini rotstuintje aanleggen. Met Sempervirum soorten kan je al een heel mooie rotstuin maken. Deze planten hebben bijna geen grond en water nodig. Aangezien dat deze planten in de wilde natuur (hun thuisstreek) in spleten van rotsen groeien weet je al meer dan genoeg.

gr

Jeroen
woensdag 25 april 2007 - 02:48
jdcoster

Jdcoster

Mijn tuingrond is ook een uitgesproken zandgrond. Een stuk gazon dat het altijd al moeilijk gehad heeft in de zomer, was verleden jaar na een tuinfeest, een paar opentuidagen en twee hittegolfjes helemaal afgestorven. Ik heb het in september omgespit en naast royaal veel compost, ook nog wat terracottem en bentoniet tussen de grove aardkluiten gestrooid en dan fijn geharkt.
Dat stuk lijkt mij nu zeer goed te gaan in deze droge periode. Beter dan de delen die ik niet bewerkt heb in elk geval. Ik heb al spijt dat ik geen groter deel aangepakt heb. Deze herfst doe ik beslist de rest.
Het valt wat duur uit maar ik zou het aanraden.
De plantkeuze is natuurlijk ook belangrijk. Planten met grijze en of viltige bladeren kunnen beter tegen de droogte. Diep wortelende planten zijn ook beter geschikt. Ik geef Californisch slaapmutsje (Escholzia) of stokroos (Alcea)als voorbeeld.
En een laagje houtsnippers tussen de planten helpt ook veel...
Groetjes
woensdag 25 april 2007 - 02:51
lbb

Tekst aangepast

Lbb

dag allemaal,

alvast bedankt voor deze interessante tips !

sempervivum lijkt me inderdaad wel een interessante tip en een aantal stokrozen zou ik ook wel kunnen aanplanten.

sempervivum :
- kan dat eigenlijk goed tegen de vorst of moet de hele handel geëvacueerd worden tijdens de winter ?
- moet die effectief geplant worden in de aarde of moet ze eerder gewoon ergens op gelegd worden ?

stokrozen :
- heb ik al ergens anders in de tuin maar groeit wel 3 m hoog. bestaan er kleinere soorten ?

met vriendelijke groeten,
Lieven
woensdag 25 april 2007 - 03:02
Ernas

Ernas

Hallo,
misschien nog een ander ideetje : enkele winterharde yucca's (vb. yucca rostrata, of een agave ? vb. agave neomexicana...agave montana..
Groetjes,
Erna
woensdag 25 april 2007 - 05:15
Catgarden

Catgarden

Ik heb een licht zandige grond en om het water beter vast te houden gebruik ik inderdaad ook compost en in die 6 jaar dat we hier wonen merk ik wel verbetering in de grond.

Wat ik ook doe is elk jaar opnieuw mijn grond tussen de planten, heesters en bomen bedekken met houthaksel. Het grootste deel van het houthaksel komt van de snoei van heesters en plantafval die we zelf hakselen, maar ik heb elk jaar nog wat tekort om alles te bedekken.
Dus ga ik elk voorjaar naar het containerpark met 6 zakken van 200 liter en daar vullen ze je zak met houthaksel voor 1 euro. Met 6 euro kan ik dan de rest van de tuin bedekken.
Dat bedekken is héél efficient, als ik nu het houthaksel wegveeg van de grond is die nog vochtig en kan je er nog gemakkelijk in graven. Terwijl de grond zonder bedekking hier nu al keihard zou zijn en als je er wilt in graven zou je een pikhouweel nodig hebben.
woensdag 25 april 2007 - 17:42
Esem

Esem

Ja Catgarden,
het hakselhout is een prima middel om het vocht in de grond te houden.
ook ik gebruik het tussen de heesters en vaste planten met als doel het vocht langer vast te houden en het onkruid te onderdrukken.
Gr Esem,
donderdag 26 april 2007 - 01:43
tuinbouwerke

Tuinbouwerke

De sempervivum is zeer zeker winterherd. Het is niet nodig dat je ze in de grond plant. Je kan ze gerust in de potjes laten waar de plant in opgkweekt is.
vrijdag 27 april 2007 - 02:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon