menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk onkruid is dit ?

Ga naar meest recente reactie

rombaft

Rombaft

Dit onkruid in het gazon... zeer taai en dik... lange penwortel, je kan ze niet uittrekken daarvoor veel te hard vast... heb nu al een groot deel uitgesneden, maar bij het uitsnijden kan ik slechts een 2 a 3 cm die de wortel afsnijden de rest van de penwortel blijft dus zitten... vraag is dus komt die plant dus terug ? En welke soort is dit eigenlijk ?

Bloemen & Planten

woensdag 20 april 2016 - 20:24
rombaft

Rombaft

Nog enkele foto s

Bloemen & Planten

woensdag 20 april 2016 - 20:26
rombaft

Rombaft

En nog foto deze keer wortel me kunnen trekken

Bloemen & Planten

woensdag 20 april 2016 - 20:28
Dunya

Dunya

Dat is wel een ferme wortel. Amai! Gelukkig nog nooit n mijn gazon gezien.
Er komt wel iemand met een naam.
woensdag 20 april 2016 - 20:57
rombaft

Rombaft

Wel ja... ik ben verhuist... redelijk groot gazon en het staat er werkelijk vol mee... meest belangerijke vraag is dus of de olant zal verdwijnen na het doorsnijden van de wortel...

Zie foto... is dus nog niet de helft he...

Bloemen & Planten

woensdag 20 april 2016 - 21:13
rombaft

Rombaft

Close up...

Bloemen & Planten

woensdag 20 april 2016 - 21:14
LT

LT

Het kan een van de soorten havikskruid zijn. Zaait zich enorm uit. Dus kwestie van volhouden. Wel met wortel en al uitsteken.
woensdag 20 april 2016 - 23:11
leerling

Leerling

We hebben hier in de herfst winter van 2014 grondwerken laten uitvoeren waarbij behoorlijk wat nieuw zand is aangevoerd. Sedertdien is het hier vechten tegen onkruid, en dit is één van de ongewenste planten - ook in de nieuw gezaaide gazon.

't Is hier droge zandgrond en ik ga dit onkruid te lijf met de drietand. Ik mep die vrij dicht bij het centrum van de rozet in de grond en til het dan lichtjes omhoog. Zeker al de grond droog is, komt dit onkruid daarmee gemakkelijk los.
donderdag 21 april 2016 - 03:04
leerling

Leerling

P.S. Onze vorige tuin had leemgrond en daar vond ik wieden gemakkelijker wanneer de grond nat was.
donderdag 21 april 2016 - 03:05
Dunya

Dunya

Er bestaat zo'n speciale vork om ze met de hand uit te spitten. Ik gebruik die voor paardenbloem omdat die ook zo'n lange wortel hebben.
Waarschijnlijk hier in de web shop te vinden.
donderdag 21 april 2016 - 08:17
rombaft

Rombaft

eens zoeken naar die speciale vork, zal allessinds een stevige Mogen zijn want dit onkruid is werkelijk taai en hard...

los daarvan, nog steeds geen benaming en of het doorsnijden van de penwortel eigenlijk wel effectief is ?

het zou idd een soort havikskruid kunnen zijn, maar kan het toch niet terugvinden tussen de verschillende soorten
donderdag 21 april 2016 - 10:32
LT

LT

Ik zou een enkele plant in bloei laten komen. Het oranje havikskruid (Hieracium aurantiacum) is bv een ouderwetse tuinplant. Alleen dan de uitgebloeide bloemen verwijderen ter voorkoming van hinderlijk uitzaaien.
donderdag 21 april 2016 - 10:38
leerling

Tekst aangepast

Leerling

De penwortelsteker staat in de webshop momenteel in 1+1 promotie. Zie http://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/9354
donderdag 21 april 2016 - 23:36
rombaft

Rombaft

heb ik inderdaad gezien, maar als ik die penwortelstekker zie, die plooit zich dubbel hoor op dit onkruid, sommege van deze planten hebben een sterkte die bijna naar verhoutte gewassen gaat, werkelijk... zommigen hebben een penwortel met een diameter van 2-3cm ...

vrijdag 22 april 2016 - 08:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon